Off-set kilar?

... Offset-kilar är sinnessvagt konstruerade för de fungerar bara för en enda offset-vinkel som är identisk med kilens offset-vinkel. I alla andra fall hänger de endast på yttre eller inre övre eller undre hörn ...

Fast detsamma gäller antagligen vanliga kilar med rätvinkligt horisontellt tvärsnitt, eftersom vanliga "parallellsprickor" inte är särskilt parallella när man tittar närmare på dem. Det ställer frågan om "svagsinthet" på ett annat hörn. :)

Ser förresten att mina fåtaliga offsetkilar har repor som tyder på att jag använt dem. Men tydligen har de inte gjort något större väsen av sig i mitt sinne. Bortsett då från att det alltid är retsamt att klättervärlden inte förstått att en optimal kil ska vara utformad för att ge två stödpunkter på samma nivå på ena sidan och två stödpunkter ovanför varandra på andra sidan, dvs fyrpunktstöd.
 
Hur som helst har den här tråden fått mig sugen att köpa att set stora DMM offsets för att kolla om jag gillar dem. Eller i alla fall låna ett set.
 
Lite samma här...
Men jag inser att steg ett är att överhuvudtaget komma mig ut och lägga lite kil, vädret i helgen ser ju oerhört lovande ut.
Steg två är antagligen att börja göra mer repor även i Wallnutsen...

Nån som har kvalificerade åsikter om skillnaden mellan gamla och nya (färgkodade) Wallnuts då?
 
Lite samma här...
Men jag inser att steg ett är att överhuvudtaget komma mig ut och lägga lite kil, vädret i helgen ser ju oerhört lovande ut.
Steg två är antagligen att börja göra mer repor även i Wallnutsen...

Nån som har kvalificerade åsikter om skillnaden mellan gamla och nya (färgkodade) Wallnuts då?
Personliga, ej kvalificerade, åsikter. (Ber om ursäkt ifall det är OT...)
Färgkodningen är bra.
De mindre storlekarna är väl oförändrade, gemoetriskt sett?
Gällande de större är jag misstänksam mot hålet på baksidan i de gamla, de nya känns bättre.
 
För mer onödig diskussion om ämnet:

http://www.rockclimbing.com/cgi-bin/forum/gforum.cgi?do=post_view_flat;post=1890030;page=1;sb=post_latest_reply;so=ASC;mh=25;

Uppenbarligen är #9 DMM offset HELT VÄRDELÖS då den inte är en exakt kopia av sin HB förlaga av olika anledningar. Suck...

F.ö gillar jag offsets mycket, ett set om de 5 större ger fler placerings möjligheter än ett helt set extra likadana wallnuts eller rocks. Tolka det som ni vill, hur ologiskt det än må låta.

Olika form > fler likadana kilar.
 
Vilken dålig utveckling pratar du om nu? Jag tycker du borde studera lite filosofi, kanske idéhistoria, kärlek och vetenskaplig metod. Åtminstone gå in på wikipedia och läsa om empiri och rationellt tänkande.

:D embl:
Studerat både filosofi och idehistoria på universitet plus cirka 400 högskolepoäng till, så att dina försöka att kalla mig dum står sig rätt slätt mot mina akademiska meriter. Om du vill hävda Svensk klättring som framgångsrik, vare sig som sport eller hobby får du gärna starta en ny tråd och se var vi ligger i framkant någonstans inom klättringen. Sorgligt nog så skulle jag våga säga ingenstans, men tar gärna förslag på vart vi som nation sticker ut...
 
om jag bara fick ta ett kilset med mig ut så skulle jag ta mina offsets, och mina tricams.

men det är för att jag alltid verkar ha användning av dom - hade ingen aning om att de hade så hög coolhetsfaktor.

har dom det?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.