Off-set kilar?

Jag köper som redan sagt att olika kilar kommer att passa i olika placeringar, det lägger jag under självklart, men det som diskussionen handlade om är om offset placeringar mest uppfattas som bättre men i verkligheten är sämre. Hitill verkar ni alla ha gått på en känsla av en placering och inte någon logik.

Det främsta skälet för offseten verkar vara någon illusion att dom skulle hålla bättre och ge bättre placeringar, men detta verkar vara uppbyggt på mycket subjektiva icke fall relaterade aspekter.

Well, om någon nu kan ta fram en studie i olika kilplaceringars frekvenser på klippor i sverige/norden/världen så vore ju det toppen... gärna från något fint universitet.

Men fram till den dagen så får vi nog nöja oss med subjektiva illusioner.
Mina subjektiva illusioner är iallafall byggt på en handfull år av aktivt klättrande med off-sets

Ödmjukast
/Petter
 
Empiri?

En sak till: Har du, deadpoint, prövat offsett-kilar själv?

Med vänliga hälsningar

Kaj, som också är trött på sura påhopp i diverse internet-forum!
 
Hitill verkar ni alla ha gått på en känsla av en placering och inte någon logik.
Vad är det för logik du talar om? När man lägger en kil så ser man hur den sitter i sprickan, och man kan även rycka i den för att få en känsla över hur den sitter... Man använder sina ögon och andra sinnen för att avgöra sedan om man tycker säkringen är bra eller inte, och klättrar vidare... Det blir ju bara en känsla över en placering om man nu inte faller på den... Vad är det för logiska slutsatser du drar när du placerar dina kilar? Falltestar du dem alla? Drar du fram vinkelmätare, förstoringsglas och miniräknare?

Offsets är ju inte heller coola eller annarlunda, de är ju ganska populära. Då många förespråkar dem världen över kan man ju tycka att det logiska är att de funkar bra för många, men denna logik ser du inte? Det är kanske du mest av alla som går på känsla och inte någon logik...
 
@Mike: Frågan var varför så många föredrag offsets, inte att dom i sig skulle vara dåliga. Jag är väl medveten om att en bra placerad offset i en spricka passande en offset är bra, det har aldrig handlat om det. Till andra delen av ditt inlägg, du vet mycket väl att dom flesta inte faller vilt på sina offsets och det jag var ute efter var om dom i allmänhet är bättre jämfört med vanliga kilar. Jag försöker för övrigt att inte bygga mina placeringar på känsla för den känslan kan lätt förleda en att tro mer på en säkring än vad man borde, jag försöker göra en saklig bedömning på logiska grunder.

@Kaj: Ja, har offsets.

@Petter: Jag köper att erfarenhet av offsets ger en känsla för dom och att du tycker att dom är bra, men åter igen frågan är varför dom skulle vara bättre eller ej. Subjektiva illusioner är kanske ok för dig och det säger jag inget om, mig personligen så undviker jag gärna onödiga markfall på grund av illusioner mer i framtiden.

@Yak: Jag börjar inte något forum med att skita på alla. Men om du tänker fortsätta med dina larvkommentarer så får du nog vänja dig. Det fanns tillräckligt många som försökte få ut något ur diskussionen.

Slutligen till er alla, om ni säger något som jag anser vara dumt, då kommer ni få höra det tillbaka, är ni inte vana att någon säger vad tycker till er? Jag var ute efter att försöka få till ett objektiv, intressant utbyte av detta, men tyvärr så verkar det till största delen vara samma ointressanta gäng som sitter och snackar. Men ett tack till er andra få som tog diskussionen seriöst. Jag ska lämna er ifred och ta mina diskussioner på UKC i fortsättningen.
 
Här är det nog mer regel än undantag att det kommer motargument på det allra mesta oavsett vem som tycker att det är subjektivt eller logiskt. Jag tycker väl att det var just motargument du fick, men jag tror att det vara fler än Yakherden som även reagerade på din attityd och din inställning mot de som hade en annan syn än du. Utsidan brukar inte utmärkas av att man förstärker sina argument med påhopp. Senaste tiden har dock klimatet varit rätt trist.

Det kan ju vara så att ditt sätt att bemöta andra är helt normalt och okej, och att flertalet här i tråden hade fel när de reagerade. Eller så kan det vara så att majoritetens mening var normal...


Lycka till på UKC!
 
Men jag förstår fortfarande inte vad du vill ha ut av diskussionen deadpoint.
Vad ska vi disskutera om inte folks subjektiva erfarenheter av offsets?

Om du vill ha konkreta objektiva bedömningar så tror jag som sagt att du får leta väldigt länge.


Det hade varit väldigt intressant att höra hur du bedömer dina säkringar. Jag upplever ofta att man inte till 100% kan vara säker på placeringarna (om vi snackar on-sight här då) och blir till viss del förpassad till en "subjektiv illusion" av hur de sitter där inne i sprickan.
Visst, många lägg kan man kanske se perfekt hur de sitter, men ofta är läggen dålda inne i sprickan.
 
@Mezzner: Tack, du är så vänlig så...

@ Petter: Kanske lite off-topic men...
Min egen bedömning av mina placeringar går ut på att i första hand se mina placeringar som en helhet, ett system av säkringar. Jag brukar alltid räkna med att en placering ska kunna faila.
Sen i den individuella placeeringen försöker jag se hur dem sitter och bedöma om klippan är bra, hur klippan är formad, hur djupt placeringen är, vad som passar in i placeringen. Sedan en kontroll hur bra det som jag placerat sitter i dom riktningar jag räknar med. Och i det sista är det anläggningsytan av kilen som jag är främst intresserad av.

Det sista jag gör, måhända rätt omedvetet numer är att ge dom ett betyg 1-5. 1= fall inte 5= ta en flygare när som. Allt under 3 försöker jag backa upp med ytterligare placering snabbt eller backar av ifrån.
 
@ Petter: Kanske lite off-topic men...
Min egen bedömning av mina placeringar går ut på att i första hand se mina placeringar som en helhet, ett system av säkringar. Jag brukar alltid räkna med att en placering ska kunna faila.
Sen i den individuella placeeringen försöker jag se hur dem sitter och bedöma om klippan är bra, hur klippan är formad, hur djupt placeringen är, vad som passar in i placeringen. Sedan en kontroll hur bra det som jag placerat sitter i dom riktningar jag räknar med. Och i det sista är det anläggningsytan av kilen som jag är främst intresserad av.

Det sista jag gör, måhända rätt omedvetet numer är att ge dom ett betyg 1-5. 1= fall inte 5= ta en flygare när som. Allt under 3 försöker jag backa upp med ytterligare placering snabbt eller backar av ifrån.

Och vad kallar du resultatet av detta tillvägagångssätt om inte just en subjektiv illusion?
Du kan ju inte veta att läggen är bra. inte till 100% iallafall.

i övrigt är det väl en bra rutin du har. Men jag undrar vad du tycker är skillnaden mellan din metod och den metod du tror att jag och andra klättrare använder som bara ger en "subjektiv illusion" av säkringarnas hållfasthet.
 
Senast ändrad:

clindh

Forumvärd
[Dra in klorna gott folk, det borde gå att diskutera denna lilla fråga utan förringande av andras intelligens]
 
För egen del känns det rätt enkelt att förklara varför jag väljer att ha ett "vanligt" kilset och ett offset. De är olika! Där de vanliga inte passar går ofta en offset in. Där offsetkilen inte platsar kanske en camalot c4 går i, eller en Alien, eller en metolius offset mastercam, eller en ballnut etc. Många vill ha två kilset med sig, att ha samma vinklar på båda seten verkar ju lika dumt som att ha samma storlek på alla kilar. Även "vanliga" kilar är olika. Vinklarna kan vara olika branta, de kan vara kurvade eller raka, fasade eller raka, enkel eller dubbel vajer, mjuk/hård aluminium etc. Med åren kommer känslan av vad som funkar och vad man gillar. När det gäller kilar gillar jag wallnuts + offsets... Klippans karaktär påverkar förstås också vad som funkar. I Ågelsjön t ex, är många sprickor lite flariga. Testa olika och känn efter!

Klättra lugnt,
Mats
 
Jisses... vilken kverulans. I en icke-parallell flaskhals har offset störe kontaktyta och i en parallell-sidad slot har en vanlig kil större kontaktyta. Jag har själv inga off-sets i större storlekar, men placerar ofta mina wallnuts på bredden när det passar bättre. Chris Macnamara som säkert belastat 1000 gånger fler kilar än jag någonsin kommer göra verkar gilla stora offset... men det är säkert bara för att vara tuff...

http://www.supertopo.com/review/DMM-Offset-Nut
 
Har ett par offsetkilar (5-11) men det är sällan de får följa med ut till klippan.
Tycker helt ärligt att två set med vanliga kilar räcker långt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.