Off-set kilar?

Först gillade inte jag offsets, men den jag klättrade med på tid tiden la ofta offsets och i vissa sprickor tyckte jag att de passade bättre. Nu är offsets mina absolut favorita kilar och de går nästan altid före mina wallnuts, iallafall på graniten jag klättrat där sprickorna är ofta ganska släta.

Däremot kan jag säga att jag tycker de är helt värdelösa på kalksten. Jag har klättrat trad på kalksten i Österike, Spanien och Kroatien och har inte placerad en enda offset kil, däremot en hel del wallnuts.

Så jag tycker att offsets regerar här hemma och på norsk granit, men de är abolsut inte de mest allsidiga kilarna. Där tycker jag att Wallnuts hamnar högst på listan.
 
Först gillade inte jag offsets, men den jag klättrade med på tid tiden la ofta offsets och i vissa sprickor tyckte jag att de passade bättre. Nu är offsets mina absolut favorita kilar och de går nästan altid före mina wallnuts, iallafall på graniten jag klättrat där sprickorna är ofta ganska släta.

Däremot kan jag säga att jag tycker de är helt värdelösa på kalksten. Jag har klättrat trad på kalksten i Österike, Spanien och Kroatien och har inte placerad en enda offset kil, däremot en hel del wallnuts.

Så jag tycker att offsets regerar här hemma och på norsk granit, men de är abolsut inte de mest allsidiga kilarna. Där tycker jag att Wallnuts hamnar högst på listan.


Aargh...Wallnuts! Ny diskussion: Fy f*n vad jag ogillar de kilarna. Tar du upp ett kilknippe för att leta efter en hederlig gammal pålitlig rocktrea, vad händer? Jo, fyra jäkla wallnuts letar sig på EGEN hand in i sprickan och tokfastnar i alla möjliga konstiga vinklar.

(Ovan skall ses som sagt med en liten glimt, och för att ytterligare understryka hur individuellt valet av säkringar är)
 
Jo, fyra jäkla wallnuts letar sig på EGEN hand in i sprickan och tokfastnar i alla möjliga konstiga vinklar

Ouha! självletande wallnuts, sådana behöver jag! Är det "special edition"? uppgraderade? hur beställer man sådana? Mina wallnuts är på sin höjd självtappande och aldrig hjälper de till med placeringen ;-)
 
Hur då själv?
Mina Rocks måste man klippa in i repet och sedan själv kasta uppåt längs leden för att få behaglig toppsäkring över kruxen. Det är lite jobbigt.
 
HAha! Ja, återigen, allt det där är så individuellt. Och det borde ju gälla Offsets också, som ett slutligt svar till trådskaparen på frågan om varför vi gillar offsets.

En sak är säker med Wallnuts, dock: Ofta bra för försteman, men lika bra på att reta livet ur andreman. :)
 
Om man (...) bara skulle kunna bära ett sätt av ett slag, skulle ni då välja ett offset-set?

Javisst! Men om jag skulle ha bara offsets skulle egentligen jag velat ha något som är liiite mindre offset än DMMs variant.

Men eftersom jag inte måste välja så ser jag till att klättra lite längre Bohus-turer med dels vanliga kilar 1-10, dels 5 st offsets. Detta istället för att dubbla med ytterligare en uppsättning vanliga.

Det rationella med offsets är rätt enkelt. Den perfekt parallella sprickan är ett specialfall som bara finns i fantasin och i Indian creek, Eftersom offseten går att vända för både flare och slot, så täcker du helt enkelt ett dubbelt så stort span av placeringar per kil.

Min klätterkompis som håller på att gå från sport till trad går inte i närheten av mina Wallnuts, och älskar mina offsets. Har man inte skolats in i konventionella kilar är valet tydligen givet!
 
@Yak: Bara att anmäla dom inlägg som du känner dig kränkt av. Jag menade endast att din inlägg var byggt mindre på intelligens ochmer på idioti. :)

Sen till den sakliga diskussionen, att det skulle handla om känsla är skitsnack, vilken idiot som helst kan gå upp placera ngt som känns jättebra och sedan, när dom faller i slowmotion genom luften, konstaterar att den känslan var rätt falsk.

Jag köper som redan sagt att olika kilar kommer att passa i olika placeringar, det lägger jag under självklart, men det som diskussionen handlade om är om offset placeringar mest uppfattas som bättre men i verkligheten är sämre. Hitill verkar ni alla ha gått på en känsla av en placering och inte någon logik.

Någonstans måste ni väl alla köpa att skillnaden på en bra och en dålig placering är om den kommer att ta belastningen ifrån ett fall. I detta skulle jag tveklöst säga att när det gäller kilen i sig och inte bergets kvaliteteer så är det hur bra kilen sitter, ergo hur mycket anläggningsyta som kan ta upp kraqften och fördela den ut till berget utan att detta går sönder.

Det främsta skälet för offseten verkar vara någon illusion att dom skulle hålla bättre och ge bättre placeringar, men detta verkar vara uppbyggt på mycket subjektiva icke fall relaterade aspekter. lätta att placera, lätta att ta ut, mångsidighet, men det viktigaste, är dom i allmänhet en bra säkring verkar falla i bakgrunden?
 
Enligt ditt eget resonemang Yak så menar jag att efter läst dina inlägg under lång tid att du kanske inte själv kan avgöra om en placering är bra eller dålig lika bra som du tror. Därför ska du kanske inte klättra något mer på traditionella säkringar...
 
Deadend resonemang!

Varför krångla till det så mycket? Ut och klättra istället!

Ibland passar en wallnut perfekt, ibland en RE offset nr3! Ibland gör man rätt, ibland gör man fel, lev med det!

Nu tycker jag att vi alla håller hand och sjunger we shall overcome!

Puss och kram!

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
@Yak: Bara att anmäla dom inlägg som du känner dig kränkt av. Jag menade endast att din inlägg var byggt mindre på intelligens ochmer på idioti. :)

Sen till den sakliga diskussionen, att det skulle handla om känsla är skitsnack, vilken idiot som helst kan gå upp placera ngt som känns jättebra och sedan, när dom faller i slowmotion genom luften, konstaterar att den känslan var rätt falsk.

Jag köper som redan sagt att olika kilar kommer att passa i olika placeringar, det lägger jag under självklart, men det som diskussionen handlade om är om offset placeringar mest uppfattas som bättre men i verkligheten är sämre. Hitill verkar ni alla ha gått på en känsla av en placering och inte någon logik.

Någonstans måste ni väl alla köpa att skillnaden på en bra och en dålig placering är om den kommer att ta belastningen ifrån ett fall. I detta skulle jag tveklöst säga att när det gäller kilen i sig och inte bergets kvaliteteer så är det hur bra kilen sitter, ergo hur mycket anläggningsyta som kan ta upp kraqften och fördela den ut till berget utan att detta går sönder.

Det främsta skälet för offseten verkar vara någon illusion att dom skulle hålla bättre och ge bättre placeringar, men detta verkar vara uppbyggt på mycket subjektiva icke fall relaterade aspekter. lätta att placera, lätta att ta ut, mångsidighet, men det viktigaste, är dom i allmänhet en bra säkring verkar falla i bakgrunden?

Kom gärna till sakligheterna nån gång, diskussionen är ju ändå på sidan 4 vid det här laget, och vad var och en tycker om varandras tyckande känns ju både subjektivt, ointressant och dessutom rätt trist.
 
@Yak: Bara att anmäla dom inlägg som du känner dig kränkt av. Jag menade endast att din inlägg var byggt mindre på intelligens ochmer på idioti. :)

För det första:
När man börjar en frågeställning med att skita på alla som man vill ha svar av, så har man redan anslagit tonen:

"Ofta så får jag känslan av att det handlar mer om skryt-faktorn, att man har något som är annorlunda och speciellt."

Vidare så är det ofta fallet på det här forumet: mycket negativitet, mycket påhopp, elaka omdömen om folk som man inte ens har träffat o.s.v o.s.v.
Alltså är din ton när du trollar runt och kallar folk för idioter varken särskilt förvånande eller unikt, men lik förbannat tråkigt.

Vilket leder mig in på din nästa känga:

"Enligt ditt eget resonemang Yak så menar jag att efter läst dina inlägg under lång tid att du kanske inte själv kan avgöra om en placering är bra eller dålig lika bra som du tror. Därför ska du kanske inte klättra något mer på traditionella säkringar..."

Mitt problem är kanske inte min förmåga att bedöma säkringar, (vilket du inte har en jäkla aning om) utan min oförmåga att låta bli att läsa och svara i trådar på den här sidan. Kanske skriver jag för mycket. Men i vänligare forummiljöer som jag är van vid, är det bara roligt. Så är inte fallet här,
varpå jag härmed lägger mitt deltagande på is.

Tack, Deadpoint, för att du fick mig att inse att det finns trevligare forum att vistas på.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.