Det värsta du har sett

Inte för att jag tycker någon borde testa, men jag tror inte 7 cm diameter träd är så dåligt.
Jag får väl dra till med något jag själv har bidragit till. Jag klättrar i Gärdsås, lagom mycket folk som tittar. Sätter en kil, håller ovalkarbinen upp och ner på och, häller ur resten av kilarna... Bara att bli nedfirad och börja om.
Har också stått och säkrat och fått ett halvt kilset i huvudet.
Det är väl därför man har hjälm...? :)
 
Montserrat i höstas.
En grupp spanska klättrare säkrar upp varandra med ATC utan några händer alls på repet. Dom nuddade endast repet för att ge ut mer slack och när någon väl började fall. Fick se dom ta flera leadfall där dom greppade efter repet först när dom såg klättraren fallit någon meter.
 
Hur tjocka menade du att "plantorna" var? Jag kan väl lätt mäta upp 15 cm mellan tumme å pekfinger, å det hade jag klassat som urskog. Nästan. Beroende på underlaget, som i ditt fall inte verkade så bra...


Resten av ankaret verkade väl heller inte sådär vidare värst...kanske t.o.m är att klassa som mordförsök?

Har tyvärr inga hårresande anekdoter att bidra med, då alla omkring mig är mönsterklättrare som alltid gör allting precis rätt ;)

Närå...däremot har jag sett många exempel på löjligt mycket säkerhet, t.ex 3-punktsankare för topprep, där varje del satt i varsin halvmetertjock tall. Extremism är aldrig bra, åt nåt håll.

Sedan när är tre punkter att anse som extremism???
 
Inte för att jag tycker någon borde testa, men jag tror inte 7 cm diameter träd är så dåligt.
Jag får väl dra till med något jag själv har bidragit till. Jag klättrar i Gärdsås, lagom mycket folk som tittar. Sätter en kil, håller ovalkarbinen upp och ner på och, häller ur resten av kilarna... Bara att bli nedfirad och börja om.

När du ändå klättrar runt Utby, gå till slabben och se vad som står på placketten på väggen. Kanske du överväger dina sju centimeter...
 
Nu hamnar vi lite i diket här, men problemet med 7 cm träd, är nog att det kan vara väldigt olika starkt.
Jag har konstaterat att betydligt grövre stammar är fullkomligt odugliga, medan 7cm ek med sin pålrot, eller möjligen 7 cm en skulle kunna vara väldigt starkt.

Har dock aldrig slingat av nåt på 7 cm som enda punkt förstås.
 
Personlig tabbe

Det är inte alltid så lätt att hålla reda på alla repstumpar, har en något tankspridd kompis som efter att alla toppat ut och vi skulle fira av drar igenom repet i firningsankaret, fäster sedan ATC:n på enkelrep och firar.... han var rätt glad att vi hann slänga oss på den löpande delen av repet innan det blev någon större fart.... samma kille klättrade förövrigt topprep när han kom på att han längst upp enbart hade fäst ihop selen med kardborre... han kättrar inte längre, fast mer beroende på familj än tankspriddhet.


//David

PS Slabben berodde väl snarare på klippans form och att repet drog sig högt upp på trädet än tjockleken på detsamma....
 
Inte sett, utan hört!

Ljudet av en floppande kil i en halvhängande standplats 200 meter ovanför backen! Ofta tror man att inget händer en själv men den gången hade jag tur.

När jag kom upp till standplatsen hade jag förbrukat de kilar jag hade behövt för att göra en säker standplats. Jag la de kilar jag kunde och placerade även en extra kil utifall att...

Mycket riktigt, när min kompis kom upp till standplatsen och fortsatte hände det omöjliga! Föll kanske 10-20 cm statiskt direkt i equaletten!

Det jag lärde mig var att köp offsets och wallnuts, dom må fastna i tid och otid, men är väldigt användbara till skillnad från BD stoppers.

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
En kille hade lett Divaleden i Ågelsjön. Jag satt på toppen av leden bredvid och tog upp min andreman.
Killen hade när han kom upp gått upp till två stora tallar ca 5 m bort från kanten sett. slingat av var och en och trätt repet genom tillhörande skruvkarbiner för att sedan gå tillbaka till kanten. Väl vid kanten ser han att det finns 2 limbultar strax ovanför kanten i höjd med låret. Dessa hade han missat när han först kom upp. Han glömmer då bort att knyta av klätterrepet som han trätt genom karbinerna vid tallarna för att istället sätta en 120 cm slinga (tunn dyneema om det spelar någon roll i sammanhanget) med lärkfot i den ena av de två limbultarna. Efter att slingan fästs i säkringsloopen på selen tar han ett steg över slingan så att han vänd från bulten har slingan mellan sina ben. Han ställer sig sedan med fötterna på kanten av klippan, med slingan hängandes så att den i princip touchar hans fötter. Därifrån säkrar han upp den första av sina två kompisar, ståendes, med en ACT fäst direkt i selen ,tittandes ut från berget. Jag sitter och tittar ett tag innan jag fattar vad han gjort. Hade andreman fallit han hade flygit som en vante över kanten och stannat upp och ned med ansiktet mot väggen samtidigt som han skulle klara av att hålla emot andremannens fall.

Tur att de inte föll... Hoppas han förstod vad jag försökte förklara för honom efteråt. Han hade ju gjort nästan rätt med säkringen vid träden. Det hade de nog lärt sig på kursen helgen innan eller så.
 
en liten lista:

Självupplevda och sedda:
- i Chautevert tappade snubben repet när han knöt ur sig hängandes i ankaret 25 meter upp. Fick hänga en stund tills ett annat replag kunde hjälpa till
- stugun, be säkringsmannen knyta ur sig för att kunna nå ankaret på en ca 52 meter lång led.


Hört vid ljugarbänken:
- Klätterhall i sthlm- person med sele bakofram och säkrade i "bajsgummibanden"
- Klätterhall i sthlm - en person som trär hela repet genom grigri för han visste inte om att den gick att öppna.

SJ
 
Tagen på bar gärning med att inte kunna jobba, såhär två dagar innan avfärd till påskklättring i Ticino :p

Måste dock bidra med en bedrift som jag själv inte såg, men hörde om av vittnen i efterhand (det kom med all rätt med i sektionstidningen också). Inne i klätterhallen vid rusningstid hade en kille lett upp en lång, ihållande led på den största överhängande väggen. Rätt inknuten, med alla expresser fint inklippta kom han upp till toppkarbinen och klippte in.

Och upptäckte att han inte hade någon säkringsman.

Han fick visst hänga där på toppen någon minut innan någon (helt annan än den som skulle säkra) hade hunnit rusa till och koppla in en broms.

Kamratkoll?

ha ha, den var bra. det värsta är att jag gjort något liknande själv, fast som andreman, eller snarare tredjeman. de andra två var uppe och så var det min tur. när jag är 7-8 meter upp frågar personen som jag trodde säkrade mig uppifrån: "öh, står du bra?". han stod osäkrad 30 meter upp med mig i änden på repet.
 
Hur tjocka menade du att "plantorna" var? Jag kan väl lätt mäta upp 15 cm mellan tumme å pekfinger, å det hade jag klassat som urskog. Nästan. Beroende på underlaget, som i ditt fall inte verkade så bra...

hoppsan, jag var lite otydlig. diametern på plantorna var ca 2 cm... alltså jag nådde runt dem med tumme och pekfinger...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Hur avgör du idag om en säkringsperson har koll? Klättring allmänt 6
Visenten Har någon testat High Sports krita? Klättring allmänt 4
robinhaag Har du tråkigt?! Klättring allmänt 1
GustavOh Hur många oförberedda (förstemans)fall har ni säkrat? Klättring allmänt 16
seon Vad har betytt mest för klättringens utveckling? Klättring allmänt 38
Luluck Hur många säkringar har släppt för dig? Klättring allmänt 20
seon Den 18-19 september glömmer vi allt elände och bara klättrar och har kul ihop Klättring allmänt 20
johnliungman Har vi UIAA-gradering i Sverige? Klättring allmänt 18
Mezzner Har du bytt slingor i dina kamsäkringar? Klättring allmänt 19
FR123 Vad har ni för mål i sommar? Klättring allmänt 3
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
ninapenda syrrans make har köpt en bar på dominikanska.... Klättring allmänt 3
isakalbertsson är det någon som har förare till Riglos i Spanien? Klättring allmänt 0
Avslzyx Tunaberg/Simonsberget har blivit naturreservat Klättring allmänt 22
dredds Någon som har koll på store strandåtind i Norge Klättring allmänt 3
teoek Vilken räddningsutr. har ni med? Klättring allmänt 19
baja_maja Har någon testat de nya wallnutsen? Klättring allmänt 10
_andreas_ Nån som har koll på krafter? Klättring allmänt 8
Milosz Har du tips om Australien? Klättring allmänt 11
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
PeAC spindelmannen har gjort det igen Klättring allmänt 9
jaffo Nån som har klättrat i Spanien Klättring allmänt 2
leosmi Klättring på Cypern - någon som har info? Klättring allmänt 0
Mezzner Har längden betydelse? Klättring allmänt 19
Mezzner Har någon en Stockholmsförare över? Klättring allmänt 0
Razor Den nya Bohusföraren har lämnat tryckeriet Klättring allmänt 0
nilsson213 Har någon klättrat i Grekland? Klättring allmänt 0
Har Kropp någon agentur Klättring allmänt 1
Detta har du letat efter! Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.