Den 18-19 september glömmer vi allt elände och bara klättrar och har kul ihop

Då är det höstträff i Tunaberg.

Då glömmer vi att kommunalpolitiker i Järfälla vill förbjuda klättring pga. olämpliga lednamn.
Då bryr vi oss inte om att länsstyrelsen i Skåne saknar resurser för att inspektera länets minkfarmar medan man samtidigt har resurser att inventera borrbultsbeståndet på Kullen.

Då skall vi bara klättra, festa och ha kul tillsammans och vara tacksamma för att vi håller på med världens finaste friluftsaktivitet.

Programmet är som följer:

Fredag kväll 17/9: Improviserad samling kring brasan för tidigt anlända.

Lördag 18/9: Egen klättring på Simonsberget eller Bistaberget.

After Climb i bastun vid Buskhyttans IP.

Middag med fest på stjärnkrogen "Chez Manich" för kvällen inhyst i Tunabergs
församlingshem. Pris c:a 150 kr. väsentligt mindre för barn. Bordsbetällning
erfordras EJ.

Improviserad efterfest vid lägerplatsen.

Söndag 19/9: Egen klättring för dom som orkar.

Glöm inte att förhandsrösta!

Som vanligt gäller att det är tillåtet att tälta på åkern ifall det är slaget. Färsk information om detta kommer veckan innan träffen.

Varmt välkomna önskar Tunabergs Klätterklubb genom Seon.
 
Upprepar mitt inlägg på det lokala forumet:

Med en vecka kvar, har nu båda terroristorganisationerna (YR å SMHI) vänt prognosen till fint väder i Nyköping.

Yey!


Vi blir minst 4 från Höglandet som anländer på fredag em, stannar till söndag em. Förhoppnings- och troligtvis fler som ansluter under lördagen.

Finns där nån gammal Tunabergsräv som sitter med ett fotoalbum fullt med bilder från berget?
Vill gärna torrklättra hela veckan med start nu.

Vidare så har jag kikat en del i Erik Kuipers onlineförare, http://www.linkopingsklatterklubb.se/tl_files/forare/simonsberget-v0.6.0-2010-06-16.pdf

men förstår att en del av lederna inte står med där.

Finns det annat material online att gotta sig i ? (förutom sverigeföraren då)
 
Går ju dessutom att rösta på bibliotek, åtminstone i Tranås. Vilket är mindre meckigt än att post-rösta.
Meckigaste nånsin är väl förra valet när jag blev tvungen att poströsta från Manali i norra Indien.
-This letter is VERY important! It's for our government election in Sweden.
-Yes,yes, very important, I see, sa han bakom disken, vördnadsfullt.

Tyvärr verkar det inte som om min röst kom fram..
 
Tunabergsträff. Raclettefest på fredagskvällen.

Åkern är slagen men inte plöjd. Det betyder att det finns gott om tältplatser på stubbåkern.
För dom som inte känner till Tunaberg så skall ni veta att det finns ett nybyggt utedass. Förutsättningarna för ett komfortabelt tältboende är alltså goda.
Väderprognosen för helgen är f.n. inte så dålig. Det innebär bl.a att det ordnas en Raclettefest över öppen eld vid Simonsbergets lägerplats på fredagskvällen med start 19.30. (Raclette är en smältosträtt med ursprung i franska Savoyen resp. Schweziska Wallis) Den skall med fördel lagas och serveras över öppen eld. Inom svensk klättring har det endast hänt en gång tidigare nämligen vid Häggstaträffen 1978.
Hursomhelst. Blir vädret dåligt så äger lägerfestandet rum under Christer Åstrands stora pressening.
Skiter det sig även på lördag så öppnar Buskhyttans Alpin Spa redan vid 15-tiden med arombad och peeling ceremonier, men förhoppningsvis så går det att klättra på lördag. Den stora festen börjar vid 19.30-tiden i församlingshemmet.
 
Frågor om Tunaberg;

Finns vatten att hämta någonstans i närheten? Eller måste man bära dit hela helgens ranson?
Hur är det vid eventuella skurar, blir hela nederdelen av berget oklätterbart under en tid då?
Alltså: Är det bara toppdelen som torkar snabbt?

Tänker komma upp imorrn, men mycket beror ju på Psyk-Yr och Tok-SMHI, som inte kan bestämma en minut i förväg vilket väder det ska bli..
 
Det är ju aldrig nån fördel med regn vid klättring, men man får nog ändå säga att Tunabergs granit på sina ställen tillåter klättring även när det inte är alldeles torrt. Jag var där i början av sommaren och efter en regnig natt så tog vi en omväg till Simonsberget förbi Bistaberget eftersom det fortfarande regnade. När vi parkerade vi Simonsberget så föll de sista dropparna, och det var inte sådan väderlek att det torkade fort, men vi inledde med nåt lättare då det alltjämt var plaskvått, men kunde under dagen avverka åtskilliga replängder. Berget torkar bättre i de nedre delarna sedan det röjdes så fint för nåt år sen, men mycket riktigt så är det ju Toppklippan som kanske torkar först.
 
Man kan altid klättra fissuren medans man väntar på att det ska torka upp... Man kan testa hur många bra säkringar man kan få i (mitt rekord är 26 exkl stand)... Eller varför inte hur många replängder man kan göra den på... Eller hur många personer man kan vara på leden samtidigt... Anders/Mezzner, du har väll gjort den på två repor med ett replag på tre?

Det är kanske tråkigt att göra detta hela helgen men det finns altid nått att göra där även om det är blött.
 
Yep, Fissuren är gjord i två repor med hängande stand, och tre i replaget. Men ännu kanske ingen bivackerat på den. Det finns ju fler leder som kan klättras i dåliga förhållanden och kanske med övning av särskilda saker; Graviditeten går bra i regn (hoppa gärna över repa 1 som innehåller ett steg upp till pitongerna som säkert är lite väl spännande i regn!), och Svärfar och en del andra leder i den regionen funkar garanterat i regn, vilket i sig inte är dålig träning om man har långturer i sikte. Normalt undviker man ju regn, men på långturer kan man inte alltid vara så säker på det, och då kan det ju vara bra att ha testat lite under lättsamma förhållanden. Man kan ju inte sitta under en press hela helgen bara för att det är lite fuktigt.

Själv har jag förhinder åtminstone på lördan, så jag kan ju riskfritt komma med dumma förslag! :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.