Hur många säkringar har släppt för dig?

Jag tycker det alltid pratas mycket om säkringar som (vid fall) lossnar och sånt, men hur "vanligt" är det egentligen?

Är det många här på utsidan som har fallit på en egen säkring och dragit loss den?

Eller som vid fallträning/liknande fått kilar/kammar att släppa?

(JA, jag förstår att detta är individuellt beroende på placering och så, men jag vill bara få en bild av om det är många som råkat ut för detta)
 
Har fallit på en kil en gång som lossnade när jag föll.
Men det var en dålig placering som jag dock inte lyckades rensa - så utöver att den var dålig, så satt den dessutom i det bästa greppet - och orsakade istället mitt fall. Det var på ett insteg så inget farligt hände. Med kilen "rensad" så kom jag sedan upp.
 
Ja, jag har varit med om det. Även i samband med aid har säkringar släppt vid kroppsbelastning. Förutom en dåligt placerad mastercam (underkammad) så har dålig klippkvalité varit orsaken till att säkringar har släppt. Jag har även fått en dmm brass offset strl 1 eller 2 att deforma sig och gå rakt igenom en placering.
 
Det kan å andra sidan vara slumpen. Säg att en säkring jag bedömt duga för fall bara håller 99 gånger av 100, då är det ändå hela 0.99^100 = 0.366...=37% sannolikhet att ingen helt bombfast säkring rippat för mig. Det enda jag kan säga är att säkringar jag bedömt vara OK håller 97 ggr av 100 (p<0.05 (om vi antar likafördelning och oberoende och all annan orealistisk skit))
 
OT:

När jag lägger säkringar så hoppas jag att jag har en god känsla för vilka som verkligen är bombers.
Men det betyder ju inte att alla säkringar jag lagt har varit lika bra. Jag försöker att inte ödsla tid på dåliga placeringar, men ibland är man ju angelägen att lägga nåt, trots att förutsättningarna inte är de bästa. Då händer det nog att jag lämnar efter mig en säkring, som troligen håller... På vissa
leder är detta svårt att undvika tycker jag.
 
OT:

När jag lägger säkringar så hoppas jag att jag har en god känsla för vilka som verkligen är bombers.
Men det betyder ju inte att alla säkringar jag lagt har varit lika bra. Jag försöker att inte ödsla tid på dåliga placeringar, men ibland är man ju angelägen att lägga nåt, trots att förutsättningarna inte är de bästa. Då händer det nog att jag lämnar efter mig en säkring, som troligen håller... På vissa
leder är detta svårt att undvika tycker jag.

Det är ju de där TROLIGEN-placeringarna som gör leken så skoj.
Varje gång man lagt en sån och gått på ändå...shit, man, då är man ute å vacklar rejält.
För att inte tala om känslan som infinner sig vid nästa bomberplacering eller uttoppning.
Oslagbart.
 
En gång jag har fallit på en Alien som var mitt sista val av "active protections". Jag varit fundera på om den skulle slängas. Placeringen var god, men jag föll ca 5 meter och den lossnade, tur jag hade en stopper strax under. Efter det jag kasserade den,
 
har fallit ett tjugotal gånger på egen placering, en gång höll det inte och då blev det ett längre fall. var utpumpad när jag placerade dålig kil men valde ändå att fortsätta klättra. man lär sig så länge man lever.......
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apfaktor Rakt upp (som föraren säger) eller ut till höger som många gör??? Klättring allmänt 1
GustavOh Hur många oförberedda (förstemans)fall har ni säkrat? Klättring allmänt 16
Brolin Hur många Friends och kamsäkringar behövs Klättring allmänt 16
Mezzner Hur många kilar går det på en replängd? Klättring allmänt 15
olrijo Hur många klättrare i Sverige?! Klättring allmänt 3
jöhan Säkringar till Melange, Tullboden Klättring allmänt 1
samuelm Slinga av naturliga säkringar Klättring allmänt 78
johnliungman Knutar som säkringar Klättring allmänt 21
Mike C Medveten fallträning på egna säkringar? Klättring allmänt 6
Mike C Ledpsyke på tveksamma säkringar? Klättring allmänt 48
GustavOh Nya typer av säkringar? Klättring allmänt 8
zeilon Kam säkringar? Klättring allmänt 25
GustavOh Hur avgör du idag om en säkringsperson har koll? Klättring allmänt 6
Visenten Har någon testat High Sports krita? Klättring allmänt 4
robinhaag Har du tråkigt?! Klättring allmänt 1
seon Vad har betytt mest för klättringens utveckling? Klättring allmänt 38
johnliungman Det värsta du har sett Klättring allmänt 96
seon Den 18-19 september glömmer vi allt elände och bara klättrar och har kul ihop Klättring allmänt 20
johnliungman Har vi UIAA-gradering i Sverige? Klättring allmänt 18
Mezzner Har du bytt slingor i dina kamsäkringar? Klättring allmänt 19
FR123 Vad har ni för mål i sommar? Klättring allmänt 3
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
ninapenda syrrans make har köpt en bar på dominikanska.... Klättring allmänt 3
isakalbertsson är det någon som har förare till Riglos i Spanien? Klättring allmänt 0
Avslzyx Tunaberg/Simonsberget har blivit naturreservat Klättring allmänt 22
dredds Någon som har koll på store strandåtind i Norge Klättring allmänt 3
teoek Vilken räddningsutr. har ni med? Klättring allmänt 19
baja_maja Har någon testat de nya wallnutsen? Klättring allmänt 10
_andreas_ Nån som har koll på krafter? Klättring allmänt 8
Milosz Har du tips om Australien? Klättring allmänt 11
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
PeAC spindelmannen har gjort det igen Klättring allmänt 9
jaffo Nån som har klättrat i Spanien Klättring allmänt 2
leosmi Klättring på Cypern - någon som har info? Klättring allmänt 0
Mezzner Har längden betydelse? Klättring allmänt 19
Mezzner Har någon en Stockholmsförare över? Klättring allmänt 0
Razor Den nya Bohusföraren har lämnat tryckeriet Klättring allmänt 0
nilsson213 Har någon klättrat i Grekland? Klättring allmänt 0
Har Kropp någon agentur Klättring allmänt 1
Detta har du letat efter! Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.