Har vi UIAA-gradering i Sverige?

Tjena!

Skulle kolla upp vad en HVS 5a betydde på svenska och kom till Wikipedias sida om gradering. Blev väldigt förvånad över översättningen, nämligen att detta skulle motsvara en fransk 5c eller, hör och häpna UIAA VI+.

Jag trodde vi körde med UIAA i svensk tradklättring, men det tycks inte vara fallet. För en UIAA VIII skulle motsvara en fransk 6c+. Det tycks mig som att vi i Sverige egentligen har ett helt eget system, mest likt det norska?

Och så en liten brandfackla - varför inte avskaffa UIAA-graderingen som den ser ut (eftersom i stort sett ingen tillämpar den) och utgå från fransk grad istället - den som är de facto världsstandard eller i alla fall förstås av de flesta? Visst borde den gå att tillämpa även på tex svensk tradition? Personligen är jag ett stort fan av australiens variant, men hyser inga illusioner om att denna ska få spridning tyvärr...

JOhn
 
Jag trodde vi körde med UIAA i svensk tradklättring, men det tycks inte vara fallet. För en UIAA VIII skulle motsvara en fransk 6c+. Det tycks mig som att vi i Sverige egentligen har ett helt eget system, mest likt det norska?
Det stämmer, Sverige kör inte med UIAA graderna. Själv har jag inga problem med det. Då jag stöter på UIAA grader så är det oftast långa leder i alp miljö och då känns det bra att en grad VI där är lättare än en här i Sverige, känns lite som om man har lite mer marginal på de långa turerna.
varför inte avskaffa UIAA-graderingen som den ser ut (eftersom i stort sett ingen tillämpar den) och utgå från fransk grad istället
Ingen? Har du varit överallt? Det finns flera länder där detta är standard ännu. Österrike till exempel. Alla nya förare över de områden jag klättrat i där använder sig av UIAA systemet.
Visst borde den gå att tillämpa även på tex svensk tradition?
Det håller på redan. T ex i nya Stockholmsföraren och "klättring i Södermanland" har man gjort sitt för att ha ihjäl den svenska graderingsystemet och översatt alla grader till franska grader. Den ursprungliga svenska graden anges i nån liten parantes, den försvinner nog snart...
Personligen är jag ett stort fan av australiens variant, men hyser inga illusioner om att denna ska få spridning tyvärr...
Jag tror inte den får spridning för att den är för enkel.. För många är 7a en riktigt mål i klättring efter att ha traglat med 6a upp till 6c+... Den magiska sjuan är åtråvärd. Samma gäller USA, man anser att om man har klättrat 5.12 så har man tagit ett kliv uppåt och är inte längre en "moderate" 5..11a,b,c eller d klättrare... o släng in nått plus där ibland också.
Med den Australiska systemet så klättrar man en 25 efter att ha kämpat med 24 och 23... Känns inte som något stort steg direkt. Det här är bara min teori, jag gillar Australiska systemet själv just för att den är så enkel, men tror att många inte gillar den just därför.
 
Ingen? Har du varit överallt?

Japp, i hela världen, och på alla klippor! ;) Nä, skämt åsido, min poäng var väl snarare att ifrågasätta varför UIAA har fått ge namn åt ett ganska obskyrt system som är långt ifrån internationellt. Det ger ju sken av att vara nån sorts standard, men det klingar lite som Betamax (om nån minns)...

Jag tror inte den får spridning för att den är för enkel.. För många är 7a en riktigt mål i klättring efter att ha traglat med 6a upp till 6c+... Den magiska sjuan är åtråvärd..

För mig är detta just argumentet FÖR australiska/sydafrikanska systemet. Det skapar inga konstgjorda psykologiska barriärer. Det är bara att köra sin 21 och sedan testa 22. Mig passar det suveränt, andra kanske gillar de där trösklarna.

Nåja, i framtida databas-baserade förare kopplade till sin Iphone blir det väl i framtiden busenkelt att välja gradsystem i ledbeskrivningen, som att välja valuta på Forex...
 
För mig är detta just argumentet FÖR australiska/sydafrikanska systemet. Det skapar inga konstgjorda psykologiska barriärer.
Jag tror att det är tvärtom, att det är inga barriärer utan snarare något som får en att kämpa lite extra för när man börjar närma sig.

De australiensare jag klättrade med där nere ville ha bort det australiska systemet och föra in det franska systemet. Ungefär som du föreslår att slumpa det svenska systemet...
 
Då måste ju jag påpeka att jag tycker att de svenska graderna är bäst!
Lätta att förstå, mer konsekutiva. Dessutom är det ju alltid rätt graderat med svenska grader.

Men, egentligen, har ju inte graderna nån som helst betydelse - eller hur?

Allt man önskar är ju lite frisk luft och lite sköna moves!
 
Jag tror att det är tvärtom, att det är inga barriärer utan snarare något som får en att kämpa lite extra för när man börjar närma sig.

De australiensare jag klättrade med där nere ville ha bort det australiska systemet och föra in det franska systemet. Ungefär som du föreslår att slumpa det svenska systemet...

Varför ville de det? För att få de där gränserna att sporras av?
 
Varför ville de det? För att få de där gränserna att sporras av?
Jag vet inte riktigt... Den ena uttryckte verkligen en kärlek till det franska systemet men jag minns bara att han svarade att han tyckte den var bättre och gav ingen vidare förklaring. Jag vet inte alls hur det står till med den allmänna uppfattningen dock, utan bara hur de jag klättrade med tyckte.
Kanske resonerar de som här i Sverige där man ser den franska gradsystemet tar över mer och mer? Vilka resonemang det är vet jag egentligen inte. Själv tror jag att det är alla 8a.nu scorecard freaks som ligger bakom...
 
Skillnaden mellan det svenska gradsystemet och det franska är , om jag har förståt det rätt, att de svenska graderna är onsightgrader medan en fransk 7a fortfarande är 7a efter 100 försök.

En svensk 6+ är en svensk 6+ även om du firar längs leden.

Om du har ett scorecard så får du ju själv däremot skriva vad du gjort på leden; firat, flashat, RP, TR eller vad du vill.

Det finns ju andra saker som brukar diskuteras, om det är ren kruxgradering eller om det har betydesle att det är ihållande, om det har betydelse att det är svårt att säkra osv osv.

Så länge man har översättningstabeller så förlorar ju allt det där det mesta av betydelsen, och det hela blir ju nån slags relativ gradering, där man får bortse från sina personliga irregulariteter.
Sen ser ju inte översättningstabellerna lika ut - men det beror ju inte på att de erbjuder alternativa översättningar beroende på om det ska vara OS eller ej - utan beror bara på att det har gjorts lite olika bedömningar genom åren.
 
Varför ville de det? För att få de där gränserna att sporras av?

En tanke kan vara att personen i fråga klättrar på andra ställen än hemlandet, läser en del om andra länders klättring eller pratar med klätterpolare som inte använder det australiensiska systemet. Önskan är förmodligen någon form av universell gradering som kan användas överallt och jämföras med allt annat som klättras (inom samma kategori klättring).
 
Granit, Kalksten, Överhäng, Sva, Lister, Sprickor, Jam, Sandsten, Skiffer, Röd Granit, Gul Granit, Dolmitkalksten, Vertikalt, Trad, Sport, Alpint, Is, Bött, Torrt, Lång, Kort, Ung, Gammal, Stämma, "Smear", Pockets, Mono.......

Död åt någon generell gradering och länge leve de lokala graderingarna! ;)

PS. Vet ej om dessa kryptiska ord kan förmedla vad jag tycket är så kul med klättring?!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Hur avgör du idag om en säkringsperson har koll? Klättring allmänt 6
Visenten Har någon testat High Sports krita? Klättring allmänt 4
robinhaag Har du tråkigt?! Klättring allmänt 1
GustavOh Hur många oförberedda (förstemans)fall har ni säkrat? Klättring allmänt 16
seon Vad har betytt mest för klättringens utveckling? Klättring allmänt 38
Luluck Hur många säkringar har släppt för dig? Klättring allmänt 20
johnliungman Det värsta du har sett Klättring allmänt 96
seon Den 18-19 september glömmer vi allt elände och bara klättrar och har kul ihop Klättring allmänt 20
Mezzner Har du bytt slingor i dina kamsäkringar? Klättring allmänt 19
FR123 Vad har ni för mål i sommar? Klättring allmänt 3
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
ninapenda syrrans make har köpt en bar på dominikanska.... Klättring allmänt 3
isakalbertsson är det någon som har förare till Riglos i Spanien? Klättring allmänt 0
Avslzyx Tunaberg/Simonsberget har blivit naturreservat Klättring allmänt 22
dredds Någon som har koll på store strandåtind i Norge Klättring allmänt 3
teoek Vilken räddningsutr. har ni med? Klättring allmänt 19
baja_maja Har någon testat de nya wallnutsen? Klättring allmänt 10
_andreas_ Nån som har koll på krafter? Klättring allmänt 8
Milosz Har du tips om Australien? Klättring allmänt 11
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
PeAC spindelmannen har gjort det igen Klättring allmänt 9
jaffo Nån som har klättrat i Spanien Klättring allmänt 2
leosmi Klättring på Cypern - någon som har info? Klättring allmänt 0
Mezzner Har längden betydelse? Klättring allmänt 19
Mezzner Har någon en Stockholmsförare över? Klättring allmänt 0
Razor Den nya Bohusföraren har lämnat tryckeriet Klättring allmänt 0
nilsson213 Har någon klättrat i Grekland? Klättring allmänt 0
Har Kropp någon agentur Klättring allmänt 1
Detta har du letat efter! Klättring allmänt 0
avslut1102 Uppdaterad säkerhetsstandard från UIAA Klättring allmänt 46
Gabbi_ Skillnad gradering Klättercentret vs. Karbin? Klättring allmänt 23
Polarnatt Norsk gradering Klättring allmänt 5
Michel.B Gradering Backadalen, Göteborg Klättring allmänt 1
Jonas Paulsson Svensk gradering - snart ett minne blott? Klättring allmänt 23
Roine Vestman Konverting av gradering Sv-USA Klättring allmänt 8
jaketoad Boulder gradering Klättring allmänt 1
jaketoad Gradering av Boulderproblem? Klättring allmänt 1
Gradering Italien ? Klättring allmänt 1
Gradering? Klättring allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.