Norrmän bättre jägare?

avslutad210712; sa:
Nej jag är inte säker på det och självklart skall man inte kunna komma undan med att säga "jag visste inte".
Det brukar jag säga när de frågar efter fiskekort. Eller så sägar jag att de sålde bara dygnskort och jag har bara tänkt fiska i fyra timmar.
 
tjonsson; sa:
Misstänker viss ironi även hos den förste författaren (profilbilden skvallrar om en "gröna-vågare" :)), men om man ska försöka dechiffrera ironi i varje inlägg blir debatterandet i detta forum en omständig verksamhet.
G R Ö N A V Å G A R E ! ! ! Det var det värsta. Om jag orkar stanna här och käbblas utan att blir anmäld för ditta å dattan så får du bilda dig en ny uppfatting. Lektion 1. Jag är född i en (.ironiparentes.) Hoppas det var såhär man skulle skriva, minns inte.

269 ripor som hänger i solen blir rätt så möra. Godis! Å inte är det ett jaktbrott heller? Sedan kan man ju strunta i 4-hjulingen å ta koptern i stället så blir det inget brott mot terrängkörningslagen. Då kan man få med sig elverk för att driva frys, kyl å mulltoa. Det skulle vara riktig jakt.

Jag är inte emot fiske, jakt eller dödande av djur så länge jag slipper betala för att göra det. Jag äter fisk, kött och allt annat. Undviker sallad och köttfärs :) och väntar på renkött hemifrån.
 
Rungá; sa:
tjonsson; sa:
Misstänker viss ironi även hos den förste författaren (profilbilden skvallrar om en "gröna-vågare" :)), men om man ska försöka dechiffrera ironi i varje inlägg blir debatterandet i detta forum en omständig verksamhet.
G R Ö N A V Å G A R E ! ! ! Det var det värsta. Om jag orkar stanna här och käbblas utan att blir anmäld för ditta å dattan så får du bilda dig en ny uppfatting. Lektion 1. Jag är född i en (.ironiparentes.) Hoppas det var såhär man skulle skriva, minns inte.

269 ripor som hänger i solen blir rätt så möra. Godis! Å inte är det ett jaktbrott heller? Sedan kan man ju strunta i 4-hjulingen å ta koptern i stället så blir det inget brott mot terrängkörningslagen. Då kan man få med sig elverk för att driva frys, kyl å mulltoa. Det skulle vara riktig jakt.

Jag är inte emot fiske, jakt eller dödande av djur så länge jag slipper betala för att göra det. Jag äter fisk, kött och allt annat. Undviker sallad och köttfärs :) och väntar på renkött hemifrån.

Hehe, du är så skönt ironisk Roland ;)


För att återknyta till originalämnet för tråden: det var en medlem i samebyn som skjutsade ut jägarna till platsen :)

Visst är det bra märkligt, samebyn begär att området ska avlysas från ripjakt så inte renskötseln ska störas. Sen skjutsar en medlem i samebyn ut jägare till samma område. Eller är det också ironi kanske? :)
[Ändrat av öringen 2005-09-12 kl 16:19]
 
öringen; sa:
Jaja, har du inte råd med fiskekort så tjuvfiska då din stackare...
Nu är det inte fråga om råd - det är frågan om trådurspårning - men jag talar alltså om riktiga vatten. Kalix och Torne älvar där alla tar betalt för att man skall få fiska. När man frågar varför de skal ha betalt så säger de
- Fiskevård!?
- Vad gör ni för fiskevård, blir min följdfråga.
- ?? Vi tittar på älven och ser vattnet rinna förbi.
OK kanske en överdrift. Sveaskog har väl schaktat ner stenar i gamla flottningsåar och fyllt igen alla gropar. Det kan man kanske klassa som fiskevård.
 
öringen; sa:
För att återknyta till originalämnet för tråden: det var en medlem i samebyn som skjutsade ut jägarna till platsen :)
Visst är det bra märkligt, samebyn begär att området ska avlysas från ripjakt så inte renskötseln ska störas. Sen skjutsar en medlem i samebyn ut jägare till samma område. Eller är det också ironi kanske? :)
[Ändrat av öringen 2005-09-12 kl 16:19]
Du vet att jag inte kan uttala mig i frågan eftesom det berör en etniska minoritet i norra delen av Sverige :)
Jag vill i alla fall att du anger källan till den information du har om vem som skjutsade dit de norska ripjägarna.
 
Rungá; sa:
öringen; sa:
För att återknyta till originalämnet för tråden: det var en medlem i samebyn som skjutsade ut jägarna till platsen :)
Visst är det bra märkligt, samebyn begär att området ska avlysas från ripjakt så inte renskötseln ska störas. Sen skjutsar en medlem i samebyn ut jägare till samma område. Eller är det också ironi kanske? :)
[Ändrat av öringen 2005-09-12 kl 16:19]
Du vet att jag inte kan uttala mig i frågan eftesom det berör en etniska minoritet i norra delen av Sverige :)
Jag vill i alla fall att du anger källan till den information du har om vem som skjutsade dit de norska ripjägarna.

Sameradion :)
 
öringen; sa:
Visst är det bra märkligt, samebyn begär att området ska avlysas från ripjakt så inte renskötseln ska störas. Sen skjutsar en medlem i samebyn ut jägare till samma område. Eller är det också ironi kanske? :)
Sameradion :)
Har lyssnat på filen Sameradion - programtablå
Visst detta är ju i högsta grad ironi men inget brottsligt vad jag kan förstå. Men det får utredningen visa.
Jag känner en jaktledare från Luleå - han är död nu och frid över hans minne - han åkte fast för tjyvjakt. Han dömdes till fängelse i några månader och förlorade sina licenser. Visst var det också ironisk?
 
Rungá; sa:
öringen; sa:
Visst är det bra märkligt, samebyn begär att området ska avlysas från ripjakt så inte renskötseln ska störas. Sen skjutsar en medlem i samebyn ut jägare till samma område. Eller är det också ironi kanske? :)
Sameradion :)
Har lyssnat på filen Sameradion - programtablå
Visst detta är ju i högsta grad ironi men inget brottsligt vad jag kan förstå. Men det får utredningen visa.
Jag känner en jaktledare från Luleå - han är död nu och frid över hans minne - han åkte fast för tjyvjakt. Han dömdes till fängelse i några månader och förlorade sina licenser. Visst var det också ironisk?

Nej. Det var rättvist.
 

avslutad210712

Gäst
Även "bättre" fiskare

Tja nu har tre norrmän åkt fast för grovt tjuvfiske också. Dom är för goda våra grannar i väst *L*.

Har dock ingen länk att lägga ut - ännu.
 
öringen; sa:
Nej. Det var rättvist.
Det var det inte alls för det var hans svåger som erkände allt för polisen när de kom till affären i byn för att köpa lite läsk och fika. Han angav alla i fyllan, det kallar jag inte rättvisa. Det var ett svek. Han kunde ha angett sig själv och tigit om dom andra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.