Har jag påstått att björn skulle vara farligare än vapen? Få se nu... nej, det har jag inte. Skulle vara intressant att få veta vilka på forumet som du tillskriver dessa åsikter?
Däremot tog du upp ett fall där en uppenbart sinnesjuk människa sköt ner sju andra och vill att vi ska applicera det på alla jägare. Lysande retorik - guilt by association. Nepals tronarvinge sköt ner hela sin familj för några år sedan, ergo är monarker livsfarliga massmördare.
Vad sägs om att använda svenska siffror istället? Mellan 1983 och 1999 dog 39 människor i jaktolyckor. Ett antal (jag vet inte hur många) av dessa var jägare som vådasköt sig själva till döds. 3 av de 39 var personer som inte deltog i jakten. Med tanke på att det finns ca 300 000 jägare i Sverige är siffran knappast oroväckande - även om varje jaktolycka är en tragedi för de inblandade och ska föranleda undersökning huruvida brott eller bristande omdöme har ägt rum. Hur många björnar har vi haft under samma period? Bra långt från 300 000 iallafall.
Jag är absolut för en stark björnstam i Sverige. Men björnen är ett av få djur som kan döda en människa. Alltså är jakt på björn en farligare sysselsättning än jakt på älg eller annat vilt - även om man tar jaktolyckor med skjutvapen med i bilden. Men siffrorna på jaktolyckor "orsakade" av jägare vid vanlig jakt och jaktolyckor "orsakade" av björn vid björnjakt eller jakt i björnrika områden är helt enkelt inte jämförbara, då de företeelserna inte förekommer i ens avlägset samma skala.
[Ändrat av crazy 2004-11-24 kl 16:54]