Jägare vill ha vargen inhägnad

"Ska vi ha varg i Sverige bör den hysas inom inhägnad, förslagsvis i någon av våra stora nationalparker."

"Anser Jägarnas Riksförbunds distrikt i Värmland, Örebro, Dalarna, Gävleborg och Jämtland-Härjedalen. I en skrivelse till miljöministern, jordbruksministern, miljö- och jordbruksutskottet samt rovdjursutredaren Åke Pettersson."

http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=287572

Syftet var väl gott med mentalvårdsreformen, men det är ju synd att inte alla tas om hand på ett bra sätt.
 
Jag tycker vi kan inhägna Malte&Co på Skeppsholmen i Stockholm - där finns det garanterat ingen varg och om en skulle komma så tar den sig inte över stängslet!
Där kan de leva i frid med sina stackars jakthundar, fredade från besten som äter upp deras jaktbyten!
 
Lite högre intellektuell klass på inläggen skulle kanske övertyga flera. Fast syftet kanske inte är att övertyga någon utan att visa upp att man är en av de rättänkande.
 
Lite högre intellektuell klass på inläggen skulle kanske övertyga flera. Fast syftet kanske inte är att övertyga någon utan att visa upp att man är en av de rättänkande.

Kunde inte låta bli.
Jag är bara så trött (I am sick and I am tired!) på dessa varghatande herrar som vägrar inse att människan måste lära sig att leva med naturen istället för mot. Den enda varelsen som inte har en självklar plats på planeten är människan enligt min mening.
 
Låter som ett bra förslag tycker jag. Det är väl bara att inhägna marker där vi tycker att vargarns ska vara till ex i skogen. Kan inte vara så svårt att sätta upp bra stängsel längs betesmarker, hustomter, motorvägar, skolor så att de vargrädda kan känna sig säkra. Sedan borde man införa jaktförbud med hund på vargens marker så blir det även säkrare för jägarna.

/Stellan
 
"Den senaste tidens accelererande händelsekurva visar med tydlighet att en växande vargstam i Sverige inte går att förena med urgamla svenska jakttraditioner."

Där är det bara att hålla med. Urgamla svenska jakttraditioner syftar ju till att utrota vargen, och det går såklart inte att förena med en växande vargstam.

"Inte heller är det rimligt att djurhållare, istället för att stängsla in sina djur, ska behöva stängsla för att hålla statens djur ute från sina beteshagar."

Är inte stängsel som stänger rovdjur ute från husdjuren är också en urgammal tradition?

Men även om vargen försvinner måste ju den stackars djurhållaren ändå skydda djuren från grannens hund, eftersom han antagligen förlorar fler djur den vägen än via rovdjuren. Men det kan kanske omtänksamma jägare också hjälpa till med, i och med att det verkar som att den period då flest djur rivs av hund sammanfaller med den tid då löshundsjakten är intensivast...
 
"Den senaste tidens accelererande händelsekurva visar med tydlighet att en växande vargstam i Sverige inte går att förena med urgamla svenska jakttraditioner."

Eller omvänt, att några hundra års svenska jakttraditioner inte är förenliga med ett uråldrigt ekosystem...
 
Senast ändrad:
Den enda varelsen som inte har en självklar plats på planeten är människan enligt min mening.

Om du hade rätt så borde du väl ta livet av dig, men nu har du ju inte rätt. Vår art har uppstått på precis samma sätt som alla andra arter på jorden. Det går inte att säga att någon art är mer eller mindre berättigad än någon annan. Det finns inget syfte med någon arts existens. De har uppstått av en slump. Vad som däremot inte borde ha någon självklar plats är förakt och nedsättande uttalanden om människor som har en annan livsstil eller en annan syn på saker än man själv har. Det bör gå att diskutera sakligt även om man har olika uppfattningar. Lite mer sakargument och lite mindre hån vore bra. För det är väl inte så att du saknar sakargument?
 
Om du hade rätt så borde du väl ta livet av dig, men nu har du ju inte rätt. Vår art har uppstått på precis samma sätt som alla andra arter på jorden. Det går inte att säga att någon art är mer eller mindre berättigad än någon annan. Det finns inget syfte med någon arts existens. De har uppstått av en slump. Vad som däremot inte borde ha någon självklar plats är förakt och nedsättande uttalanden om människor som har en annan livsstil eller en annan syn på saker än man själv har. Det bör gå att diskutera sakligt även om man har olika uppfattningar. Lite mer sakargument och lite mindre hån vore bra. För det är väl inte så att du saknar sakargument?

Det jag menade med "självklar plats" på vår planet var att människan kom och byggde hus och började jaga i vargens skog, i björnens skog och i hasselmusens skog. Jag tycker det är fel att människan tränger sig på på djuren territorium för mycket, Självklart måste vi bygga hus och leva nu när vi ändå finns. ;)
Men jag tycker att jägarna som är ansvariga för dessa uttalanden tänker helt fel - de tänker av helt egoistiska intressen, de tycker att vargen äter upp deras jaktbyten och äter upp deras jakthundar. Ja visst, jag kan förstå irritationen, jag har också hund, men man får anpassa sig till naturen och inte tvärtom.

Hade man bytt ut ordet "varg" mot "negrer" eller "judar" i detta sammanhang hade man haft Hitler-society. Denna "spärra-in"-mentaliteten har samma grund som deporteringar i 30-talets Sovjetunionen. Men folk reagerar inte på samma sätt eftersom det "bara" är djur vi pratar om. Skadedjur som människan kan härska över och fördriva hur den vill - om man tänker som jägarna i detta fall.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.