Varför har jägare så kassa ryggsäckar?

Man ser ofta(st) jägare bära skinnryggsäckar eller andra, icke anatomiska ryggsäckar. Nu senast i programmet "Jakt" i TV4+ igår (20/10), där programledaren gick på pyrschjakt med en läderryggsäck hängande långt ned på ryggen (han stövlade också runt i tunga kängor). Om man skall sitta på pass, och kanske inte gå så långt, så kan jag förstå om man t ex har en ryggsäck med stol. Men om man skall gå hela dagen eller smyga på djur så borde det finnas bättre alternativ, som förmodligen t o m är billigare än skinnsäckarna!
 
Tyst och lätt

Vid rörlig jakt har man lätt packning och en tyst ryggsäck. Till det fungerar en skinnryggsäck alldeles utmärkt. Många "anatomiska" ryggsäckar prasslar alldeles för mycket. En skinnryggsäck håller dessutom mycket länge och den byter man ogärna ut om man trivs med den. Den blir liksom bara finare med åren.

/Tommy
 
KLAGER; sa:
Nu senast i programmet "Jakt" i TV4+ igår (20/10), där programledaren gick på pyrschjakt med en läderryggsäck hängande långt ned på ryggen (han stövlade också runt i tunga kängor).

"långt ned på ryggen"
Kan det månne vara bra tyngdpunktsmässigt just i skjutögonblicket att ha tyngdpunkten låg (jmf skidåkning; låg tp, vandring; hög tp)?
 
olle11; sa:
"långt ned på ryggen"
Kan det månne vara bra tyngdpunktsmässigt just i skjutögonblicket att ha tyngdpunkten låg (jmf skidåkning; låg tp, vandring; hög tp)?

Skulle man bekymra sig om det så skulle man till att börja med välja en ryggsäck som sitter stilla på ryggen!

Förövrigt så gör ju i alla fall alla nordiska ryggsäcktillverkare speciella jaktryggsäckar som både är anatomiska och är gjorda i tysta material och har fickor för ammunition.
[Ändrat av KLAGER 2005-10-21 kl 10:14]
 
Dom flesta "rörliga" jägarna jag känner, utom ripjägarna, använder midjebälte.
Det beror väl en del också på vilken sorts jakt man utövar. Man kan ju kränga av sig säcken och smyga fram till ståndskallet etc.
Vid älgjakten använder jag min bärmes i trä, bärremmar av läder, axelpolstring av näver, byggd 1892.
Hur skön som helst att bära.

/BAX
 
tradition

Kan det inte vara av traditionella skäl helt enkelt, jakt är ju en urgammal aktivitet där deltagarna kanske vill bevara gamla traditioner. Rätta mig om jag har fel då jag inte jagar själv.

skall man inte bära allt för mycket så kan man ju lika gärna ha en ryggsäck man tycker är snygg!

Slitna gamla grejer markerar ju kanske erfarenhet, det kan säkert ge respekt i vissa samanhang...

Jag jämför med klättring då somliga tycks skämmas för blank och fin utrustning då det inte skulle ge samma respekt som gammal sliten.
 
Re: tradition

Pott; sa:
Kan det inte vara av traditionella skäl helt enkelt, jakt är ju en urgammal aktivitet där deltagarna kanske vill bevara gamla traditioner. Rätta mig om jag har fel då jag inte jagar själv.

skall man inte bära allt för mycket så kan man ju lika gärna ha en ryggsäck man tycker är snygg!

Slitna gamla grejer markerar ju kanske erfarenhet, det kan säkert ge respekt i vissa samanhang...

Jag jämför med klättring då somliga tycks skämmas för blank och fin utrustning då det inte skulle ge samma respekt som gammal sliten.

Att ha grejer för att de är gamla är ju en sak, att ha gamla grejer just för att de fungerar är en annan sak. Det är som med morgonrocken, den är som bäst just före den rämnar i sömmarna.
 
Min erfarenhet är att ryggsäckar som är gjorda för att bära ofta inte är gjorda för skytte... tjocka bärremmar, det har sällan en skinnryggsäck.

Det finns även många jägare som har bra ryggsäckar. Jag till exempel...
 
Kan det bero på att många av jägarna inte uppdaterar sin utrustning vartannat år? Om nåt funkar så varför byta? Sen kan det ju kännas lite mysigare med en skinnryggsäck. Vackrare osv. Varför finns det skinnsoffor och bilar med skinnklädsel? För att inte tala om skinnjackor, för varma när det är varmt och för kalla när det är kallt.
 
Vem har störst problem...

KLAGER; sa:
Man ser ofta(st) jägare bära skinnryggsäckar eller andra, icke anatomiska ryggsäckar. Nu senast i programmet "Jakt" i TV4+ igår (20/10), där programledaren gick på pyrschjakt med en läderryggsäck hängande långt ned på ryggen (han stövlade också runt i tunga kängor). Om man skall sitta på pass, och kanske inte gå så långt, så kan jag förstå om man t ex har en ryggsäck med stol. Men om man skall gå hela dagen eller smyga på djur så borde det finnas bättre alternativ, som förmodligen t o m är billigare än skinnsäckarna!

Frågan vore kanske snare varför vissa personer enbart har en negativ inställning till jakt och jägare. Framgick det av programmet hur långt programledaren gick under pyrschjakten? Om det inte framgick kanske det inte var en sån lång sträcka som han smög att det spelade någon roll vilken ryggsäck han hade.

Egentligen, vad spelar det för roll hur bra ryggsäckar jägare har? Jägarkåren i Sverige består av ett antal hundratusen personer, är det inte självklart att alla inte är lika upplyst som du och enbart har superryggor? Vet inte hur många jägare som ingår in din "man ser ofta(st)" men de jägare jag träffar, (inklusive mig själv)som bedriver rörlig jakt, använder ryggsäckar med bra antomisk design, oftast modeller som aldrig ligger direkt mot ryggen, utan har mycket bra ventilation med nät mot ryggen. Det finns inget egenvärde att bli så svettig på ryggen som möjligt. Har tvärt emot dig aldrig sett jägare med skinnryggsäckar, men jag har bara jagat i 15 år och träffat runt 30 jägare/år. Anser dock inte att jag kan uttala mig vad som gäller för landets jägare, heller inte att det skulle vara viktigt. Den enda fördelen med skinn är att det inte prasslar. Ska man vara ute i alla väder är skinn dyrt, tungt och blytungt när det blir blött samt torkar mycket långsamt. Dvs inget material som är praktiskt för jakt. För den som vill ha tips på en bra medelstor jaktsäck, tillverkar Vaude en jaktsäck som jag tror heter Ripa, själv använder jag deras långfärdsskridskosäck Älgö (både på isen och i skogen).

Tänk positivt! Alla kan inte vara perfekta.
 
mode och livsstil, precis som i övriga frilufsaktiviteter.. varför här så många fjällvandrare midjekorta asterixx-jackor, det är ju så mycket bättre med längre jacka, varför har många GTX kängor på vintern, tämligen meningslöst. varför köper folk fällkniven istället för en mora-kniv.. o.s.v..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Varsamt men bestämt avvisa grävling från tomten, har? Jakt 13
carlhunting Någon som har erfarenhet av NOBS eller Kleiner Münsterländer? Jakt 3
Åsa-Nietzsche Stora mänger fåglar har blyhagel i kroppen Jakt 19
niklastrogen Vilken förstoring har kikarsiktet egentligen? Jakt 3
Mineral Ska idka viltvård och har därmed köpt 10 minkfällor Jakt 33
Rimfrost_i_skägget Dött rådjur, vem har varit framme tro? Jakt 8
arntur Vem har rätt och vem har fel? Jakt 15
Jockemeister Nu har det hänt igen.... Jakt 1
Thomas999 Dakota jaktställ - Någon som har provat Jakt 0
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
lsjonsson Jägare får betalt för att skjuta vildsvin i Norge! Jakt 12
luktafotogen Jägare vägrar skjuta trafikskadade djur. Jakt 42
n_zackrisson Fråga till jägare Jakt 63
aktiv-jägare Jägare räddar tiger Jakt 73
KLAGER Åter en jägare med lösspringade hund i björnmöte Jakt 68
consono Jaktmark för nya jägare Jakt 14
arntur Grattis jägare! Jakt 268
KLAGER Jägare vill ha vargen inhägnad Jakt 26
Setter2 Jägare främjar mångfalden Jakt 5
innik Ny rolig sida för jägare... Jakt 6
Avsl12 Norrmän bättre jägare? Jakt 48
grodanbolle Jägare dömt för jaktbrott. Jakt 14
grodanbolle Björn vs Jägare Jakt 48
KLAGER Ytterligare en incident med jägare och björn Jakt 0
Jägare-en naturlig del i skogen. Jakt 6
tjäder halå jägare! Jakt 4
pesj Till Andreas Johansson(alla jägare...) Jakt 0
dusko alla jägare är... Jakt 110
Per J Varför klagar folk jämt på jägare??? Jakt 7
lsjonsson Så vill rovdjursföreningen inskränka jakten i Sverige :( Jakt 52
Stordrulen Så blir vinterns Vargjakt. Jakt 15
jabe05 Fällkniven F1, ska det vara så??? Jakt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.