Fråga till jägare

Varför avfånga om du skjutit bogskott?

Nej det är ju en bra fråga, för då behövs det inte. Men nu tänker jag generellt vad som händer under jakten.
När man kommer fram till älgen, så kanske den sparkar våldsamt. Vid vissa lägen så kan man inte vara helt säker på att det var ett perfekt skott. Ett extra skott i nacken är aldrig fel.
Vid ett normalt bogskott så är den egentligen redan död. Reser den upp huvudet, så är det bara safta på. Man har ju hört historier om älgar som bara knallat iväg.

Jag har haft tur i älgjakten och fått förmånen att skjuta många älgar.
Vid den senaste älgen i fjol, var jag till 100% säker på att det tog perfekt. Det var ganska kort håll och älgen markerade med en lätt knäböjning att det tog i bägge bogbladen.
Älgen gick iväg in i skogen och försvann, jag rapporterade självsäkert att det ligger en skjuten älg vid mitt pass.

Men det är inte alltid så...finns minsta tvekan om att det första skottet inte blev perfekt så är det bara att elda på. Allt för att det inte ska bli något eftersök.

Nej det är ju en bra fråga, för då behövs det inte. Men nu tänker jag generellt vad som händer under jakten.
När man kommer fram till älgen, så kanske den sparkar våldsamt. Vid vissa lägen så kan man inte vara helt säker på att det var ett perfekt skott. Ett extra skott i nacken är aldrig fel.
Vid ett normalt bogskott så är den egentligen redan död. Reser den upp huvudet, så är det bara safta på. Man har ju hört historier om älgar som bara knallat iväg.

Jag har haft tur i älgjakten och fått förmånen att skjuta många älgar.
Vid den senaste älgen i fjol, var jag till 100% säker på att det tog perfekt. Det var ganska kort håll och älgen markerade med en lätt knäböjning att det tog i bägge bogbladen.
Älgen gick iväg in i skogen och försvann, jag rapporterade självsäkert att det ligger en skjuten älg vid mitt pass.

Men det är inte alltid så...finns minsta tvekan om att det första skottet inte blev perfekt så är det bara att elda på. Allt för att det inte ska bli något eftersök.

Håller helt med, jag var med om det en gång. Jag sköt en oxe som bara damp ner i backen i en massa sly, jag försökte gå runt och hitta den i slyn. Plötsligt stod den bara där ca 10 meter ifrån mig, som tur var så han jag skjuta innan den sprang för långt. Det visade sig sedan att kulan träffat högt (troligen tagit i en kvist). /Peter

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Antal döda i trafiken och antal dödliga vådaskott i jakten skulle ha samma procentsiffra om antalet jägare i Sverige uppgick till 300.000. Enligt regeringskansliet uppgår antalet jägare till 260.000, därför blir procentsatsen något högre för jakt.

Procent av vad? Procent av jägare respektive bilförare?

Det vore väl mer intressant att se i procent av skjutna skott respektive antal döda i trafiken per körda mil?

Eller titta på hur många om dagen som dör i trafiken respektive under jakt (då ska man ju bara räkna med jaktdagarna för jakten).

Det blir ju lite obalans annars om man försöker likställa en person som skjuts under en jaktvecka med en person som dör under ett års bilåkande.

Jag skulle vilja börja med att fråga trådstartaren om hur dennes sambo färdades till sitt stall?
Det är enligt mig avgörande för att sedan kunna svara på TS frågeställning?.
Utan denna fråga besvarad kan man helt enkelt inte besvara frågeställningen korrekt.
Alltså hur färdades sambon ifråga?

Det framgår väl? Det står att hon brukar åka bil och rida på den aktuella vägen. Så alltså åkte hon (just då) bil, men skulle mycket väl kunna komma ridande vid annat tillfället.

Det är ju fortfarande bara en gissning från din sida Nemander hur sambon ifråga färdades.
Framgår inte alls tydligt från TS hur aktuell resa genomförts.
Det kanske är en känslig fråga?

Jag kan ju ställa frågan på nytt.
Frågan lyder: Hur färdades TS sambo dagen då hon såg en jägare vid vägen?

Det står i alla fall att hon åkte. Och man brukar inte säga att man åker häst, åker cykel eller åker apostlahästar...

Men hon kanske åkte buss eller snöskoter iofs.

Medelåldern är hög i den Svenska jägarkåren, synen är inte alltid den bästa. Färdas man på cykel eller ännu värre på häst så misstas man lätt som jaktbart byte. Riktas däremot vapen mot bilister så skall det bara uppfattas som ett vanligt hot.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips