Smartphone istället för GPS

Go vänner

Finns det någon app med terräng- och/eller fjällkartan med samma funktioner som RunKeeper (tidtagning, avverkad sträcka, start/mål)?

Har förstås funderat på att skaffa någon handburen GPS, men klassisk navigering får duga ett tag till. För mig skulle appen således fungera som dokumentationsverktyg samt enkelt kunna dela uppgifterna både under och efter vandringen. Jag är fullt medveten om begränsningarna i drifttid och mobiltäckning.

//Niklas
 
Mobilens gps

Mobiltäckning behövs INTE! Gps-mottagaren söker position via satelliter. och behöver inget mobilnät för den funktionen.
Tracking (sv. spårning) finns i de flesta appar. Då får du information om avverkad sträcka och hur länge du varit igång. Lägger du in en route (sv. rutt) så får du en bana att följa och kan således se både start, mål och var du befinner dig.
Jag rekommenderar Locus Pro eller Orux för Android (Locus pro kostar runt 40 kr, då slipper du reklamen) och gratiskartor från den eminente Bengt Noläng.
 
Fantastiskt många bra förslag... Tack för det!

Det verkar som de flesta apparna levererar ungefär samma funktioner, men med lite olika handhavanden. Därför tror jag man i första hand ska välja en app som känns användarvänlig för brukaren. För att testa apparna i skarpt läge krävs det att man köper en kartvy för varje app och då kan det bli dyrt.

I skrivande stund lutar det för min del mot ”Fjällkartan”,
 
Det är INTE dyrt

Jag har laddat ner Fjällkartan, Terrängkartan och Topografiska kartan till min app (Locus). Det är GRATIS.
Totalt ungefär 10 GB och ligger på det extra minneskortet.

Iphone kostar så om man har en sådan så har man valt fel.
 
Fantastiskt många bra förslag... Tack för det!

Det verkar som de flesta apparna levererar ungefär samma funktioner, men med lite olika handhavanden. Därför tror jag man i första hand ska välja en app som känns användarvänlig för brukaren. För att testa apparna i skarpt läge krävs det att man köper en kartvy för varje app och då kan det bli dyrt.

I skrivande stund lutar det för min del mot ”Fjällkartan”,

Nej det är inte så lösningen med Gailileo fungerar, man betalar inte för kartmaterialet. Där betalar du typ 40 kr för "pro-versionens" nedladdningsfunktion och kan sen ladda ner hela fjällkartan off-line gratis. Det är samma kartmaterial som fjällkartan-appen, skillnaden är att du får riktig GPS-funktion. Länkarna du behöver finns i tråden jag hänvisade till tidigare.
 
planering

Jag använder apparna mest för planering och då funkar de bra allesammans, Calazo har bäst upplösning vad jag kan se.

Lantmäteriets karttjänst:
https://kso.etjanster.lantmateriet.se/#

är också finfin för det ändamålet.

Ute på fjället vågar jag inte lita på mobiltelefonen, särskilt inte vintertid utan har med en gps som funkar med "vanliga" AA-batterier.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.