Iphone som GPS

Hej!

Det är rätt tacksamt att kunna tala om för sin 9-åriga dotter eller till och med sin utmattade fru att "Nu är det bara 1 km kvar!"

På min Iphone har jag använt mig av programmet MotionX-GPS och det ha fungerat utmärkt med waypoints, koordinater och angivelser hur långt man gått, vilken hastighet man gått och liknande.

Problemet är bara att programmet suger ur alla kraft ur batteriet på mindre än en dag.

Finns bättre program eller lösning?

Mvh Oscar
 
Personligen föredrar jag tyvekkarta och kompass - då slipper man alla problem med batterier som ska med eller laddas. Men det kanske bara är jag som är konservativ...

Om du envisas med att använda en telefon som GPS kan det vara bra att veta att den ökar uteffekten när täckningen är dålig (= på fjället) och därför drar mer ström än normalt. Kan du stänga av telefonfunktionaliteten, men ändå behålla GPS på en iPhone? I så fall bör du göra det. En annan variant skulle kanske kunna vara att minska uppdateringsfrekvensen på GPS:en så att den bara kollar av positionen var tionde minut eller nått - det kanske kan ge en besparing jämfört med kanske upp till flera gånger i sekunden - vad vet jag...
 
Hej!

Eftersom man inte kan räkna med mobiltäckning i fällen, och eftersom MotionX (väl?) inte har egen karta - blir det inte lite onödigt svårt med en iPhone? En vanlig GPS kan ju vara bra ur säkerhetssynpunkt om man helt plötsligt är helt borta, annars är det ju en del av tjusningen att följa med på en vanliga karta. Tycker jag.

/Allan
 
Jag använder både karta, kompass och iPhone med GPS. I första hand använder jag kartan och kompassen, men om jag blir osäker eller behöver veta exakt var jag är tar jag fram min iPhone, som jag förvarar med flygplansläge påslaget så att den inte drar något batteri alls i princip, slår av flygplansläget, startar ett enkelt GPS-program som kan ge koordinaterna (tex RT90-WGS84 för 15 kronor, som även ger koordinater i RT90 om man har äldre kartor), får en position och kollar på kartan var man är med hjälp av den.
Sätter sedan på flygplansläget igen och stoppar ned iPhonen. Batteriet räcker lätt i två veckor då.
 
Jag använder både karta, kompass och iPhone med GPS. I första hand använder jag kartan och kompassen, men om jag blir osäker eller behöver veta exakt var jag är tar jag fram min iPhone, som jag förvarar med flygplansläge påslaget så att den inte drar något batteri alls i princip, slår av flygplansläget, startar ett enkelt GPS-program som kan ge koordinaterna (tex RT90-WGS84 för 15 kronor, som även ger koordinater i RT90 om man har äldre kartor), får en position och kollar på kartan var man är med hjälp av den.
Sätter sedan på flygplansläget igen och stoppar ned iPhonen. Batteriet räcker lätt i två veckor då.

Betyder det att "flygplansläge" på en iPhone även stänger av mottagaren för GPS?
 
Ja det gör det, istället för att använda mobilen så kan du ju skaffa en vanlig friluftsgps. Garmin Dakota20 eller GPSMap 62s. Jag njuter mycker mer sen jag började använda GPS. Gör iordning rutter hemmifrån(mest för att ha som ungefärlig resrutt). Sen när jag är ute och paddlar så fokuserar jag mer på att paddla och av att njuta av naturen etc.

GPS passar mig som inte nödvändigtvis gillar att hålla koll på en papperskarta stup i kvarten.
 
Personligen föredrar jag tyvekkarta och kompass - då slipper man alla problem med batterier som ska med eller laddas. Men det kanske bara är jag som är konservativ...

Om du envisas med att använda en telefon som GPS kan det vara bra att veta att den ökar uteffekten när täckningen är dålig (= på fjället) och därför drar mer ström än normalt. Kan du stänga av telefonfunktionaliteten, men ändå behålla GPS på en iPhone? I så fall bör du göra det. En annan variant skulle kanske kunna vara att minska uppdateringsfrekvensen på GPS:en så att den bara kollar av positionen var tionde minut eller nått - det kanske kan ge en besparing jämfört med kanske upp till flera gånger i sekunden - vad vet jag...

Bra tips! Jag skall undersöka programmet jag har och se om det går att minska på uppdateringsrekvensen.
 
Jag använder både karta, kompass och iPhone med GPS. I första hand använder jag kartan och kompassen, men om jag blir osäker eller behöver veta exakt var jag är tar jag fram min iPhone, som jag förvarar med flygplansläge påslaget så att den inte drar något batteri alls i princip, slår av flygplansläget, startar ett enkelt GPS-program som kan ge koordinaterna (tex RT90-WGS84 för 15 kronor, som även ger koordinater i RT90 om man har äldre kartor), får en position och kollar på kartan var man är med hjälp av den.
Sätter sedan på flygplansläget igen och stoppar ned iPhonen. Batteriet räcker lätt i två veckor då.

Toppentips. Troligtvis det billigaste sättet att sköta sin positionering på. Tack!
 
Betyder det att "flygplansläge" på en iPhone även stänger av mottagaren för GPS?

Ja, all nätverks- och radiotrafik stängs av. Men vill man ha GPS:en på kan man ju stänga av övriga funktioner manuellt i stället för att använda flygplansläget. Särskilt 3G drar en väldig massa batteri - ännu mer när man befinner sig utom räckhåll eller nästan utom räckhåll för masterna. Ett program som trådskaparens MotionX-GPS använder 3G för att läsa ned och uppdatera kartor vilket drar väldigt mycket kräm.
Man kan alltså istället stänga av 3G, mobildata, WIFI, Bluetooth, sänka ljusstyrkan på skärmen, slå på ljudlöst så har man mer än fördubblat batteritiden för sin iPhone, även med GPS på.

Ett tips till trådskaparen är också att köpa ett kraftigt powerpack som man kan ladda luren med 2-3 gånger, tex:
http://www.kjell.com/sortiment/el/b...batterier/powerpack/powerpack-5000-mah-p91854
 
Powerpack!

Kollade precis på Kjell & Companies hemsida om Powerpack och detta verkar vara något för mig. Den där med solceller verkade riktigt smart! Tack för tipset!
 
Eftersom du ändå har karta och kompass (väl?) så kan du ju följa med på kartan när ni går, när bäckar passeras etc. Tillsammans med krysspejling mot geografiska kännetecken ger det mycket goda positionsangivelser. Sedan kan du ha iphonen som backup om ni skulle tappa bort er. Avstängd i ryggsäcken såklart.
 
Artikel om Smartphone som GPS i Utemagasinets prylguide

Ett tips är att kolla in Utemagasinets prylguide som fortfarande bör finnas i butik, där finns en artikel som jämför för- och nackdelar med att använda sin Smartphone som GPS i jämförelse med en "riktig" frilufts-GPS typ Garmin. Det finns också tips på hur man kan "pimpa" upp sin Smartphone med vattentäta skal och extrabatterier för att fungera bättre ute i fält.

Att läsa av enbart koordinater på en GPS utan elektronisk karta, för att sedan ta ut dem på en papperskarta tycker jag är alldeles för omständligt. Fugawi har en App till Smartphones där du får i princip hela Lantmäteriets kartserie, inklusive fjällkartan för 380 kr i rasterformat. Då kan man ha med en riktig karta (som självfallet fortfarande är helt överlägsen när det gäller överblick och batteritid ;) men om man behöver göra en exakt positionsbestämning kan man bara ta upp mobilen och visuellt enkelt se direkt på appens kartan var man är. Att sedan appen är väldigt buggig och har andra svagheter är en annan femma. Men även detta finns beskrivet i ovan nämnda artikel.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.