GPS inköp!

Jag har länge funderat på att köpa en bärbar GPS ( men eftersom jag gillar att både sitta hemma och läsa kartor inför framtida vandringar och vanans makt....) , men vi funderar på lite friare vandringar bredvid leden och sedan rent säkerhetsmässigt vid dålig sikt. Så vi vore jättetacksamma för råd om vilken GPS och karta som vi skall satsa på?? MV H Thomas
 
Jag har en garmin oregon 450 och är nöjd med den. Finns nyare modeller nu i oregon serien som kanske går att titta på.

Som karta är friluftskartan v3 ett bra alternativ
 
Har en Garmin Dakota 20 med friluftskartan som jag är mycket nöjd med. Displayen är lite liten om man vill studera kartan men den funkar utmärkt till att se vart man är. Till Garmin är det nog friluftskartan som gäller.

Har den avslagen när den inte används så batteritiden är inget problem,

Jag älskar annars kartor. Via jobbet har jag tillgång till Metrias (lantmäteriets) alla kartor online. Kan sitta timmar och planera och fundera över olika vandringsrutter. För mig är själva planerandet är ofta lika lustfyllt som genomförandet.
 
Skönt att höra att det fler människor som också älskar planerandets kart läsandet. Det är rent ut sagt förbaskat kul!!
 
Jag kör också mest på karta och kompass men har med en Garmin eTrex 10 för att kunna ta ut koordinater och riktningar. GPS:en saknar stöd för olika typer av kartor men funkar utmärkt att ta ut position och använda inlagda waypoints mm. Känns lite fusk med karta på GPS:en :)
 
Ipad med friluftskartan

En Ipad med friluftskartan installerad är användbar, speciellt hemmavid under planering, men med ett vattentätt fodral är den möjlig att ta med sig. Lite tyngre förståss än en mindre GPS. Större skärm gör den mer användbar att titta på så den kan vara värd att ta med sig..

En Ipad med inbyggd 3G ska GPSen fungera trots att telefontäckning saknas. Har man en Ipad utan 3G får man köpa till en särskild GPS-puck..
 
Eller så kan man använda t ex en Samsung Note 10.1, då funkar GPSen även om man bara har WiFi modellen.

Appen View Rangefinder funkar ypperligt, i alla fall för gröna kartan.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 
En Ipad med friluftskartan installerad är användbar, speciellt hemmavid under planering, men med ett vattentätt fodral är den möjlig att ta med sig. Lite tyngre förståss än en mindre GPS. Större skärm gör den mer användbar att titta på så den kan vara värd att ta med sig..

En Ipad med inbyggd 3G ska GPSen fungera trots att telefontäckning saknas. Har man en Ipad utan 3G får man köpa till en särskild GPS-puck..

Visste inte att det gick. Vilken app kör du för att få in kartan?
 
Frågan har ställts

i mängder med trådar. Karta i GPSen har många fördelar. Batteritiden gör att jag röstar på Garmin Etrex 30 eller 20 vid fjällturer. Planering och självklart i packningen för bruk på raster samt backup en tryckt karta.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...