Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Nu förstår jag inte ens vad du skriver... NÄR? Vad försöker du säga?
Jag kan inte se att du ställt någon fråga riktad till mig. Vilken skulle det i så fall vara?
Gör du det? Eller anser du att fotgängarna utövar ett felaktigt beteende?

Varför ska jag diskutera med dig om du inte läser mina inlägg?
 
Hmmm, nog vore det intressant att se reaktionerna från bakomvarande bilister om en grupp på säg 20 cyklister gav sig ut på en typisk 70-väg (utan GC-bana), helt undvek alla typer av klungkörning och istället strikt höll på tresekundersregeln.

Hur kul vore det att försöka köra om en 600m lång karavan av cyklar på en 6m bred väg?
 
Men för att svara på din fråga ändock: 0-5 min/ år. Hoppas du har en poäng med den
Ingen annan än att 'bilister' i tråden angett att de känner sig hindrade.

Så läget är att
1. Lag och ordning struntar i de här frågorna.
2. Cyklisterna hindrar inte bilisterna i någon utsträckning som det är värt att prata om.

Så vad återstår? Att ni vill bespara cyklisterna att hamna i farliga trafiksituationer? Som bilisterna som upphinnande fordon i majoriteten av fallen är vållande till? Hur många cyklister skadas eller förolyckas per år i trafiken i olyckor med annan trafik? Jämfört med hur många bilister som skadas och förolyckas?
Känns som att ni för att maximera nyttan borde satsa all den här energin på att skriva på ett bilforum om bilisters beteende istället.

gundj sa:
Tysta? Man ska väl ha signalanordning på cykeln för att påkalla uppmärksamhet?
Vad för signalanordning hjälper då fotgängarna går med tjockmössa/uppdragen huva och hörlurar och i egna tankar i sin egen lilla värld? Vissa hör inte fast man plingar OCH ropar när man är alldeles baki ryggen på dem.
 
Senast ändrad:
... men när "cyklisterna" påstår att det är deras rätt att köra i klunga på allmän väg så är det väl inte konstigt att det får motstånd.
Rättspraxisen ger oss den rätten som jag ser det. Varför ska bilisterna avgöra lag och ordning om inte polis/domstol gör det?

Blir det fler cykelklungor så kanske också cyklisterna får vänja sig vid att en och annan poliskontroll kommer ivägen.
Nu är ni och nosar på en ev framtid igen. De kontrollerna diskuterar jag gärna när det blir aktuellt.

Trillar en i en klunga som ligger tätt så hamnar det ganska lätt cyklister över hela körfältet och det är ju inte så lyckat.
Hur ofta har du blivit vittne till det? Jag har cyklat en hel del mil i cykelklungor både på träning och på lopp. Ibland har det skett olyckor där EN cyklist gått omkull. Övriga cyklister har då med lätthet undvikit den olycksamme. Inte en enda gång har jag sett där andra cyklister har kört omkull pga för att de legat för tätt inpå cyklist som fått problem.
Hur ofta hör man om bilseriekrockar?

Det som fortfarande är en fråga för mig är hur man vågar "mopsa" som oskyddad trafikant.
Jag känner inga cyklister som "mopsar" sig i trafiken? Hur gör man då? Prejar bilar?

GustavOh sa:
Hmmm, nog vore det intressant att se reaktionerna från bakomvarande bilister om en grupp på säg 20 cyklister gav sig ut på en typisk 70-väg (utan GC-bana), helt undvek alla typer av klungkörning och istället strikt höll på tresekundersregeln.

Hur kul vore det att försöka köra om en 600m lång karavan av cyklar på en 6m bred väg?
:)
 
När det gäller riskerna med att att samsas med bilister eller fotgängare så är min erfarenhet som cyklist att konsekvenserna (för mig personligen) av en krock med en bil givetvis är mycket allvarligare men sannolikheten för en krock med en fotgängare är väldigt mycket högre.

För att färdas säkert med cykel på en kombinerad gång/cykelbana krävs egentligen betydligt mer "vingelmån" för de gående än vad som oftast erbjuds.

(Jo jag vet. Anpassa farten yadayada. Det ska till än väldigt låg hastighet för att gardera sig mot folk som utan förvarning kliver rakt ut i cykelbanan med ryggen mot trafiken.)
 
Rättspraxisen ger oss den rätten som jag ser det. Varför ska bilisterna avgöra lag och ordning om inte polis/domstol gör det?)

Och du har ett prejudikat att länka till antar jag? Jag länkade till hårdfakta att för kort avstånd är bötesbelagt. Har du andra fakta så presentera dem, annars kan vi väl vara överrens om att du önskar att det vore annorlunda.

Annars kan jag bara komma att tänka på "När katten är borta dansar råttorna på bordet". Att du påstår att något är lagligt bara för att det inte är prioriterat hos Polisen är udda, nästan så att jag börjar tro att du trollar :)

Hur ofta har du blivit vittne till det? Jag har cyklat en hel del mil i cykelklungor både på träning och på lopp. Ibland har det skett olyckor där EN cyklist gått omkull. Övriga cyklister har då med lätthet undvikit den olycksamme. Inte en enda gång har jag sett där andra cyklister har kört omkull pga för att de legat för tätt inpå cyklist som fått problem.
Hur ofta hör man om bilseriekrockar?
Jag har aldrig sett det i trafiken, men det är inte alls ovanligt om man slår på valfri sportkanal. Förklaringen du har att cyklister åker runt den fallne är också sant ibland, men i vilket körfält tror du att de hamnar då? Behöver du göra en undanmanöver så har du per definition ändå legat för nära -> böter. Tyvärr är det lika vanligt bland bilar men är detta hur är detta relevant här?

Jag känner inga cyklister som "mopsar" sig i trafiken? Hur gör man då? Prejar bilar?
:)
Läs det mer som utmanar. Att ligga två i bredd för att medvetet tvinga bilarna att sänka farten är väl minst sagt att utmana.

Hur kul vore det att försöka köra om en 600m lång karavan av cyklar på en 6m bred väg?
Och där kom ni kanske fram till att det inte är så lämpligt att öva på allmän väg i större sällskap?
Jag menar inte att jag vill slå hål på cykelsporten. Jag kommer säkert att ligga bakom några klungor i vilket fall som helst vilket jag kan leva med, men påstå inte att det är er rätt och gnäll inte när andra bilförare blir irriterade :)
 
Och du har ett prejudikat att länka till antar jag?
Nej. Hur många domar/böter kan du visa upp att cyklister fått för detta?

Min fråga kvarstår ändå: Varför ska bilisterna avgöra lag och ordning om inte polis/domstol gör det?

Jag har aldrig sett det i trafiken, men det är inte alls ovanligt om man slår på valfri sportkanal.
De proffstävlingarna sker för det mesta (alltid?) på avlysta vägar. Att jämföra det med motionsscykling känns långsökt. Lite som att fördöma all bilkörning för att Formel1-bilar krockar.

Läs det mer som utmanar. Att ligga två i bredd för att medvetet tvinga bilarna att sänka farten är väl minst sagt att utmana.
Det är din tolkning av situationen. Min tolkning finns tidigare i tråden.

...men påstå inte att det är er rätt och...
Vilket är inte vår rätt? Att cykla på väg när cykelbana finns? Att cykla i bredd? Att ligga med tillräckligt avstånd till framförvarande?

...gnäll inte när andra bilförare blir irriterade
Så länge det stannar vid irritation är jag mer än nöjd. När har du kört bil senast utan att irritera dig på någon annan medtrafikant alls?

Och där kom ni kanske fram till att det inte är så lämpligt att öva på allmän väg i större sällskap?
Vad är ett större sällskap? Hur många cyklister i närheten av varann är acceptabelt?
 
Senast ändrad:
Och där kom ni kanske fram till att det inte är så lämpligt att öva på allmän väg i större sällskap?
Det svaret var väl till mig och inte till kvarnträsk...

Huruvida det vore lämpligt med en 600m karavan av cyklister kan man diskutera, men det vore definitivt lagligt. (Det är ju inte så att samma 20 personer skulle vara skyldiga att söka tillstånd om de färdades mot ett gemensamt mål i fem bilar)

Min poäng var bara att det kan vara vanskligt att "läsa lagen" för klungtränande cyklister eftersom effekten, om samma personer går efter lagens bokstav istället för att anpassa sig efter bästa förmåga, knappast blir mindre störande för övrig trafik.
 
Nej. Hur många domar/böter kan du visa upp att cyklister fått för detta?
Det hör inte hit hur många som är bötesbelagda. Det är inget skäl till att det skulle vara lagligt.
Menar du att brott med låg uppklarningsgrad skulle vara lagliga?

De proffstävlingarna sker för det mesta (alltid?) på avlysta vägar. Att jämföra det med motionsscykling känns långsökt. Lite som att fördöma all bilkörning för att Formel1-bilar krockar.
Hur skiljer sig en klunga på tävling från en klunga på träning? Är avstånden eller hastigheten betydande annorlunda?
Jag fördömer inte cykling eller bilkörning, jag påstår bara att avstånden mellan fordonen är viktigt så din jämförelse med Formel 1 är inte alls dum. Sådana avstånd och farter på allmän väg är också olämpligt och olagligt. Bra där!

Det är din tolkning av situationen. Min tolkning finns tidigare i tråden.
Ja, det är min tolkning. Sorry, det var inget sakligt argument. Det går att tvista om hurvida man får ligga i bredd och jag har inte sett något tydligt svar där.

Vilket är inte vår rätt? Att cykla på väg när cykelbana finns? Att cykla i bredd? Att ligga med tillräckligt avstånd till framförvarande?
Klungor, tråden handlar om klungor på allmän väg.
 
Det svaret var väl till mig och inte till kvarnträsk...

Huruvida det vore lämpligt med en 600m karavan av cyklister kan man diskutera, men det vore definitivt lagligt. (Det är ju inte så att samma 20 personer skulle vara skyldiga att söka tillstånd om de färdades mot ett gemensamt mål i fem bilar)

Min poäng var bara att det kan vara vanskligt att "läsa lagen" för klungtränande cyklister eftersom effekten, om samma personer går efter lagens bokstav istället för att anpassa sig efter bästa förmåga, knappast blir mindre störande för övrig trafik.

Det kom med på ett hörn :)
Ja, det är klart att man får ligga på rad. Det är också ganska lätt att köra om, om man sänker farten till 10-15 mer än cyklisterna och håller nära mittlinjen.
Men du är inne på ett intressant område där du förutsätter att cyklister får lov att träna i klunga, bara för att det vore osmidigt att ligga på rad. Varför måste det vara så? Vad är det som gör att cyklister kan välja ett alternativ som bryter mot lagen? Rallyförare får inte träna på allmän väg bara för att deras sport kräver högre fart än tillåten.
Jag är också medveten om att vi alla bryter mot lagar hit och dit för att det är smidigare, men jag skulle aldrig få för mig att påstå att det är min rätt att göra det. Det är det jag reagerar på i tråden när bilister utmålas som "cykelhatare" som inskränker klungcyklisters rätt att ligga i klunga när det bevisligen inte är tillåtet att ligga hack i häl.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.