SPD eller SPD-SL

Har ju nu då storsatsat på en SuperSix och ska titta över pedaler och skor.

Körde på min Caad 9a med SPD pedaler och kunde ju då ha samma skor när jag kör MTB.

Vad ska jag tänka på nu när jag ska köpa nya pedaler och skor?
Kommer det va stor skillnad i cyklingen? I och med att cykeln är ganska påkostat och lätt kan jag tänka mig att lägga några kronor på nya pedaler/skor. Är det värt att lägga pengar på carbon i skon?
Är det lönt att över huvud taget byta pedaler/skor?....

Nån med lite erfarenhet som vet?

/Andreas
 
Kolfiber

har nog både psykologisk och fysisk effekt. SPD å andra sidan är bekvämt i och med att det är dubbelsidigt. Cyklar man mycket i stan etc tycker jag SPD är betydligt händigare.

Vid turer längre än 2-3 mil betyder effektiviteten med styv kolfibersula en hel del. Om man ändå har en riktigt styv sula kanske inte trampan betyder lika mycket?

Thure
 
På landsväg

vill jag har landsvägspedaler. Jag åker oftast längre på landsvägarna och har upptäckt att jag får en plågsam "hot spot" med MTB-skor efter några timmars trampande (långfärdscykeln).

Mina landsvägspedaler är också dubbelsidiga:

http://www.cyclecomponents.com/2/sv...aler-3/speedplay-zero-stainless-st-pedal.html

De är helt underbara för knäna.

Något jag upptäckte med landsvägsskor är att de är varmare på vintern än standard MTB-skor (typ, billiga Shimano). De har inte en stålplatta som leder kylan in i foten och kolfiber isolerar fint. Man behöver bara skydda mot vinden.

Men i sta'n, har jag MTB-skor, men även då Speedplay:

http://www.cyclecomponents.com/1/sv...daler/clipless/speedplay-frog-st-pedaler.html

De har jag också på långfärdscykeln men jag fundera på att gå över till landsvägspedaler på den. Jag cyklade just Göteborg/Oslo tur och retur. Den ovannämnda "hot spot" var en riktig plåga.
 
Spinner vidare

på Daniels senaste inlägg. Speedplaypedaler verkar kunna ha en del fördelar.

Jag har en lätt sommarracer där de skor och pedaler som följde med inte passar så bra. Skorna är väl trånga men har kolfibersulor och ena skruven som håller SPD-R pedalens kloss är nedsliten och omöjlig att justera. Modellen heter PD-6600 http://techdocs.shimano.com/media/t...PD/EV-PD-6600-1828A_v1_m56577569830611922.pdf

Jag har höga och breda fötter och vill förstås ha breda och styva skor samt bra pedaler. Dubbelsidiga pedaler vore bra.

Förslag? Någon annan än Daniel som testat Speedplay?

Thure
 
Beror på


Menar du verkligen att du fortfarande har SPD-R-pedaler?
p01346.jpg



Någon annan än Daniel som testat Speedplay?
Jag har tidigare använt Speedplay och använder nu både SPD och SPD-SL-pedaler

De små klossarna hos Speedplay är pga sin storlek mer lika MTB-SPD än (lvg)SPD-SL
Med bra skor med tillräckligt styv sula märks det inte att klossen är mindre hos Speedplay (eller MTB-SPD), den stora klossen/mekanismen hos Speedplay styvar också upp sulan på skon.

Men när man tar i mkt, särskilt när klossarna är slitna, så blir det 'vingligare' med de små pedalerna.

MEN hur mkt 'vingligare' det blir/upplevs är en personlig sak som beror på (bla) hur 'vingliga' cyklistens fötter/fotleder är.
Det betyder att det spelar ingen roll vilken skillnad, eller inte, ngn annan cyklist märker, det är bara den enskilde cyklisten som kan avgöra om skillnaden märks eller ej.

Däremot har jag aldrig hört om ngn som har tycket att det har varit sämre med 'riktiga' lvg-pedaler, alltså de med större anläggningsyta än Speedplay och MTB-SPD

Den stora anläggningsyta hos pedal/kloss är tydligen medverkande till att många föredrar SPD-SL pedlar även över de ganska lika Look Keo.
Look har insett detta och lanserar from i år en ny variant Look Keo 2 MAX med just större anläggningsyta.
Keo 2 MAX pedalen är tom en aning tyngre, men den större anläggningsytan hos pedal/kloss är tydligen mer värt än den ökade vikten.
http://s.wiggle.co.uk/images/look-keo2max-supp.jpg
(Klicka, man får bara ha tre bilder/inlägg!)

Även utseendemässigt är den nya Keo 2 MAX-pedalen riktigt lik SPD-SL
105-pedal-spd-sl-pd-5610.jpg


keo-2-max-carbon.jpg


Jämför man detaljerna har SPD-SL fortfarande en hel del fördelar, bland annat kan bottenplattan bytas om den slits och enl uppgift från de som har använt både SPD-SL och Keo 2 MAX så håller SPD-SL-klossarna mycket bättre än Looks, speciellt om man går en del med cykelskorna.
Trots att Look har skapat en ny kloss med glidsäkra kuddar under klossen, precis som Shimano har, så slits klossarna mycket snabbare än SPD-SL-klossarna.

Att SPD-Sl-klossarna håller bra stämmer även med min egen erfarenhet,
SPD-SL-klossarna är dessutom helt OK att gå i.
Speedplay-klossarna hör till de som är sämst att gå i.

Dessutom skiljer det en del i pris, den billigaste SPD-SL-pedalen kostar 38 € medan den billigaste Keo 2 MAX kostar 90 €
Åtminstone hos bike-discount.de http://www.bike-discount.de/shop/k418/a5365/105-pedal-spd-sl-pd-5610.html?mfid=43


Men som sagt alla är inte lika och för den som MTB-SPD pedaler funkar bra för men vill ha ett mer renodlat lvg-alternativ kan säkert Speedplay vara intressant.
Hos bike-discount.de kostar den billigaste Speedplaypedalen 99 €
 
Vill nog påstå

att Håkan är ute och cyklar.
---
Däremot har jag aldrig hört om ngn som har tycket att det har varit sämre med 'riktiga' lvg-pedaler, alltså de med större anläggningsyta än Speedplay och MTB-SPD
---

Anläggningsytan på Speedway landsvägspedaler är nog så stor som SPD-SL, om inte större.

Jag tror att du blandar ihop Speedway Frog och Speedway Zero mm.

Det är två olika system, precis som SPD och SPD-SL.

Att många proffs har gått över till Speedway Zero talar nog för att det inte är ett problem med att ta i.
 
Speedway eller Speedplay, fredagskvällens spår.....

Håkan är ute och cyklar.
Tyvärr inte, jag sitter framför datorn!

Anläggningsytan på Speedway landsvägspedaler är nog så stor som SPD-SL, om inte större.
Stämmer INTE


Jag tror att du blandar ihop Speedway Frog och Speedway Zero mm.
Frågan gällde en lvg-cykel, därför tänkte jag inte på Frog utan på Speedplay lvg-pedaler som
X-serien (som jag har egen erfarenhet av)
http://www.thebikestand.com/xall.jpg
och Zero-serien
http://www.roadcycling.com/artman/uploads/speedplay_pedals.jpg


Här syns det tydligt att pedalens anläggningsyta är klart mindre än den hos SPD-SL, eller Keo2Max, eftersom pedalen hos Speedpaly sitter inuti 'klossen' (dvs det du har under skon)
speedplay_2_hi.jpg

Jmf med
1145957.jpg


OBS
Jag hade fel i inlägget ovan, den billigaste Speedplay-pedalen (X/5) hos bike-discount.de kostar 115 €
Den billigaste bra SPD-SL-pedalen kostar 37 €
och den billigaste Look Keo2 Max-pedalen kostar 90 €

Att många proffs har gått över till Speedway Zero talar nog för att det inte är ett problem med att ta i.
Jag har inte heller skrivit att det är problem att ta i med små pedaler.
Men den stora (enda tom) anledningen till att proffsen använder Speedplay-pedaler, eller ngt annat märke för den delen, är att de får betalt för det.
De är ju proffs!

Hmm, svaret postat fre kväll 21:41 och Speedway resp Speedplay.............
 
Tack för

feedback.

Hur är SPD-SL att komma i och ur?

Mina gamla SPD-R är inte så lätta att komma i och ur speciellt inte på den sidan där en skruv (som håller klossen i skon) slitits ned. Klart irriterande vid stoppljus etc.

Thure
 
Det beror på

Hur man upplever det är ju till stor del en personlig sak, dessutom kan det skilja en del med olika skor (enl min erfarenhet).

Men generellt tycker jag att det är MYCKET lätt att komma i SPD-SL-pedalerna, däremot är kraften som behövs för att vrida loss skon högre än hos många av de andra modellerna, tex Speedplay och Keo2Max.
Men personligen upplever jag inte denna kraft som för hög på ngt sätt, utan ungefär likadan som den som behövs för att vrida loss från MTB-SPD-pedaler.

Både i och ur-'klickandet' hos SPD-SP-pedalerna funkar alltså mkt bra, men detta är bara en av de faktorer hos SPD-SL-pedalerna, dessa begränsar dem inte på ngt sätt, men det finns andra viktigare egenskaper hos dem som gör dem överlägsna konkurrenterna, enl mig åtminstone.

Men detta är ju förstås personligt.
 
Huruvida Speedplay har stor eller liten anläggningsyta beror ju på vad man mäter. Mäter man hur kraften påverkar skosulan kan man ju se det som att man ska mäta cleat:ets anläggningsyta mot skon och inte pedalens, i så fall har speedplay relativt stor anläggningsyta. Mäter man pedalens anläggningsyta mot cleat:et så är anläggningsytan ganska liten. Är det stabiliteten man är intresserad av så kanske pedalens anläggningsyta mot cleat:et viktigast. Dock upplever inte det som att det är en skala som är bättre ju större, utan tillräcklig är jämförbar med onödigt stor.
Så stabiliteten i speedplay är mer än tillräcklig för mig, jag upplever ingen direkt skillnad från de "stabilare" pedalerna jag hade tidigare. Men detta är ju individuellt.
Jag tycker den smidiga justreringen av spedplay zero pedalerna är värd mera.
Angående priset.
Jag betalade drygt 800 från Tyskland när jag köpte mina speedplay cromoly. Vikten (inkluderat cleat och converter) var då lägre än "Shimanos Dura Ace" pedaler vilka kostade avsevärt mycket mer pengar då. Hur priser/vikter har förändrats sedan dess har jag inte direkt koll på. Men då tyckte jag Speedplay Zero cromoly var prisvärda.

Huvudargumentet för speeplay är nog ändå den smidiga justeringen av float:et den slår alla andra pedaler jag testat. (Dessutom är väll den låga vikten på den hutlöst dyra titanium modellen ett argument för vissa weight weenis)
 
Mäter man pedalens anläggningsyta mot cleat:et så är anläggningsytan ganska liten.
Och
Är det stabiliteten man är intresserad av så kanske pedalens anläggningsyta mot cleat:et viktigast.
Det är ju precis det jag har skrivit flera ggr nu.
Men som åtminstone dlridings inte verkade förstå (vilket iofs kan bero på att det var fre kväll)
Så stabiliteten i speedplay är mer än tillräcklig för mig, jag upplever ingen direkt skillnad från de "stabilare" pedalerna jag hade tidigare. Men detta är ju individuellt.
Precis.
Detta har jag också skrivit.
Du hör kanske, som jag, till de som även lvg-SPD-pedaler skulle funka bra för?
Med skor med tillräckligt styv sula då.

Huvudargumentet för speeplay är nog ändå den smidiga justeringen av float:et den slår alla andra pedaler jag testat.
Men för hur många är det som den justeringen är en avgörande faktor?
Ni måste vara en väldigt liten minoritet av cyklisterna. Den allra vanligaste modellen av moderna lvg-cykelpedaler, Look-pedalen, har funnits sedan ~1985, deras rörliga klossar ger ett 'float' på ~8 grader (precis som hos SPD-SL)
Om det vore vanligt med ett större behov av 'float', och justering därav, så skulle Look, eller ngn konkurrent, ha tagit fram andra klossar under dessa 25år!
Missförstå mig rätt nu, precis som de allra flesta cyklister tycker jag att 'float' är bra, men hur mkt 'float' behöver man?
Och hur viktigt är det att detta 'float' är lätt att justera?
Hur ofta justera du dina pedalers 'float'?

Det finns många andra faktorer än onödigt mkt 'float', och justeringen av det, som är viktiga när det gäller pedaler, åtminstone för mig.
 
Jag svarade nog mera på "dlridings" inlägg. Jag höll med dig i det mesta. Det blev lite otydligt.

Men det jag gillar med float:et i speedplay Zero är att man kan enkelt kan justrera exakt hur mycket float man vill ha åt varje håll. Jag använder totalt sett mindre float än jag hade i floatklossarna till min lookpedaler. Dessutom gillar jag den väldigt distinkta utlösningen i zeropedalerna.

Angående hur många vi är som har de önskemålen så måste det ju hitintills varit så många så att speedplay går runt i vart fall. De kan ju inte leva på sponsrade cyklister direkt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kalalokki Från SPD till SPD-SL Landsvägscykling 0
dholmdahl SPD-SL clips som gör dem till "vanliga" pedaler Landsvägscykling 1
srpp tre frågor: slang, pump o spd Landsvägscykling 12
Siven biltema pedal SPD kompatibel? Landsvägscykling 6
zaq Hur fästa spd-skor i spd-pedaler... Landsvägscykling 2
A Andersson Tillpassning spd-skor Landsvägscykling 6
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
7S Dödslängtan eller dåligt omdömme? Landsvägscykling 1293
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.