Lättpackning Allt om att packa lätt

Svara

Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 4.50 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2020-04-07, 18:46
Packad Packad är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av joanna Visa inlägg
Tack för svar, Packad! Återkom gärna efter lite mer långtidstestning. Jag är klart nyfiken på hhydrofoberat dun och Dyneema-tältets slitagetålighet och UV-beständighet på längre sikt.
Den där dunhuvan är klart lockande i och med att den kan användas även på dagen .

Min nu flera år gamla packlista finns här i denna tråd. Det har visst hänt en del sen sist, men inget dramatiskt utom att jag numera lyxar mig med en tunn dunjacka. Några klädesplagg har blivit lättare i stället.

Det finns flera hundra gram till jag skulle kunna lätta packningen med, men med 4 kg basvikt + 400 g mat/dag börjar det bli mindre viktigt, och jag har svårt för att köpa nya prylar bara för att det har kommit någon lättare variant på det jag redan har . Att komprimera volymen vore i så fall mer intressant.

Händer det något intressant med packlistan inför sommarens planerade sexvckorsvandring, så lägger jag ut den i denna tråd. Just nu är den tilltänkta bergskedjan helt stängd för besökare...
Självklart återkommer jag när jag har mer erfarenhet kring utrustningen.

Lätta packningen med flera hundra gram till? Någon form av lyx måste man få unna sig. Och som du redan påpekat att volym egentligen är viktigare än gram när man ändå ligger så lågt.

Är lite nyfiken på dunjacka. Vad tycker du om din Inverse?

Vi får hoppas att det lugnat ner sig till sommaren så man kan komma iväg.
Svara med citat
Gammal 2020-04-07, 20:23
joanna joanna är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Packad Visa inlägg
(...) Är lite nyfiken på dunjacka. Vad tycker du om din Inverse?
Den är välgjord, packas till ett knyte som får plats i min handflata, och håller värmen osannolikt bra med tanke på den lilla dunvikten (det polska dunet anses vara världens bästa). Men lite mer dun i samma tygvikt hade jag inte tackat nej till, och hade egentligen sneglat på Incredilite Endurance med hydrofoberat dun (325 g). Inverse var ett second hand-fynd.

Märkligt nog är förhållandet mellan dunvikt och totalvikt ändå bättre för Inverse än för de mer dunfyllda Incredilite och Acomay. Förklaringen är det florstunna Toray-tyget: 19 g/m2, att jämföra med de två andras Pertex, 29 g/m2. Det är nästan genomskinligt, men jag upplever det inte som särskilt ömtåligt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:46.

Logga in