hela min långa packlista:75 olika saker,enskilt/par

Ja;allt detta kan komma med,beroende på längd,årstid etc,ensam eller tillsammans (=mera gokäk):
Bära
1a:Arcteryx Bora 75l (ca3kg)
1b:Bergans Helium 55l (1.1kg)
2 regnskydd Osprey (1,2hg)
Bo:
3a:Hilleberg Akto 1,5kg
3b:Hilleberg Nammats 2GT 1/2 av ca 3,5kg
Sova:
4:Sovsäck ME dewline ca 700gr
5:sovsäckslakan pertex ca 1hg
6:liggunderlag thermarest prolite 4cm ca 700gr
Äta:
7a:primus Technotrail kit
7b Trangia 27 (1/2 av ca 1kg)
8:gasburk/ar
9:tändare
10:stor matkosa
11:vikmugg
12:sked
13:skärbräda
14:eek:sthyvel
15:fällkniv
16:hoprullbar vattenflaska 1liter
17:vattenpåse
Sitta mm.
18:sittunderlag
Kläder
19.ullstrumpor
20:ullkalsong
21:ulltröja(läger/sovplaggen)
22:trosa
23 trosa nr 2
24:regnjacka
25:regnbyxa (Precipstället)
26:dunjacka
27 fleesemössa Zytt
28:HM strechvantar
29:extra gångstrumpor 2lager
30:handduk
31:packpåse till textil
32:packpåse elektronik
33:toapapper
34:tändstickor
35:kompass
36:karta
37:telefon
38:kamera
39:kikare
40a:Tevasandaler
40b:Foppatofflor
41:2-3plastpåsar,skräp,smuts.
42:Gåstavar
43:Siggflaska 0,75l(till vin)
46.träkosa (kaffe,vin)
47:huttkosa (liten trä,till likör)
48:Ipod
49:bok
50:tvättbalja 5l Sea to summit
Hygien
51:tvål
52:tandborste
53:tandkräm
54:kam
55:linser
56:glasögon i fodral
57:läsglasögon
58:schampokakebit
59:armens hudsalva
60:ögonkräm
61:spegel
62:minitång m sax,pincett
63:spegel
64:sykit tråd,nål,säkerhetsnål
66: silvertape
olyckskit
67.Dauerbinda
68:plåster
69:steristrips
70:Y-3 tvättmedel
ljus:
71:pannlampa Zipka
72:värmeljuslykta
73:små värmeljus
74:stora värmeljus (till den värmande "stenkaminen")
75:extra tunn fleese på hösten att gå i.
Förtäringen
frukost :havregryn,nypon,torrfrukt,nötter
kaffepulver,bröd,ost,sockerbit
lunch :varma koppen,bröd,tubost,kaffe,kaka
Middag:nudlar,korv,C-vitamin,grönsaker (från torkade);eller något hemtorkat kött/fisk,+mos,makaroner
Kväll te,bröd,vin ost kex,likör
 
Re:forts utveckling av mitt packande.

Om jag tar med allt ovan med tunga ryggan (1:a)tror jag det blir ung 12kg för solopackning,+maten,ca 10 med den lätta.
Sen har jag ju ett antal grejer att skippa i alla fall på kortare turer:Nr10,23,29,32,40,42,43,46-50,57,58,66,67,70-75.Då är det nog ca 8kg eller något mindre med min lätta rygga (1:b).
På en "redig" fjälltur hamnar min startvikt 18-21kg,beroende på mat och dryck ffa.Då med rygga 1:a.
Kort övernattning (rygga 1:b) nu senaste veckorna med bara kvällsfika ,enkel mackfrukost har varit mindre än 10kg,kanske 9.
Alltså 20-22 föremål mindre med gör en del i vikt,men sen tycker jag det blir så mycket mindre att hålla rätt på ,plocka i och ur etc.
Sandaler och kikare kan ju i vissa fall inte ha nån funktion,men ofta vill jag ha båda.
Sitta och spana är kul,byta på fötterna är skönt.
Sen har min sambo ibland med ett litet lätt haspelspö,drag:då tar jag salt +folie med,men det är bara ibland.
 
Genomtänkt förstås, men även väldigt många poster som du skriver som bidrar till totalvikten. Att minimera antalet enskilda poster är en rätt effektiv väg till lätt packning.

Minsta jag haft för övernattning (2st i skogsterräng, sommar) var 5 inklusive mat och vatten. Dvs: Kläderna på kroppen plus ponchotarp, madrass, sovsäck, vattenfilterflaska och ett paket "Start". Inte ens när jag var på Elbrus tror jag att jag hade mer än 25 poster och därigenom hade jag mycket kompaktare och lättare ryggsäck än övriga. Jag tycker om att ha så få saker att ett huvudfack och toppfack räcker för att ändå snabbt hitta vad som söks.

Ett annat riktmärke som kanske inte går att följa alla gånger är att endast ta med sånt som används minst 1 gång per dag.

Du kan ju testa själv om du känner för det; Säg till exempel att du får maximalt ta med dig 35 av de poster du har på listan nu. Skulle fjällturen bli farligare och ge mindre utbyte? Kanske några kilon lättare? Jag tycker man sällan saknar det man lämnat hemma. Naturupplevelsen kommer ändå i fokus bara man är torr, varm, mätt.

Sen måste jag rekommendera ljudböcker eftersom du ändå har med dig en ipod - http://www.ljudboken.nu , det är kanon att lyssna på böcker som läses av riktiga skådisar som Thomas Bolme m.fl. och där försvann nåt hekto eller två direkt. :)
 
alla 75 (+ 3 jag glömt skriva upp;vindskyddet till technotrail,en liten scotchbrite bit att diska med samt ett litet myggstift=78 prylar) kommer ju inte med varje gång.tex inget ljus under sommaren.En del flaskor/kosor som inte nödvändigtvis behöver med,extra trosor/gångstrumpor,"olycks/repgrejer",tvätta,läsa/
lyssna/titta/dokumentera går ju att lämna hemma.
Men jag ger mej knappast ut på tur utan kamera.
däremot utan "första hjälpen", i skogen i alla fall.(för att jag hittills aldrig använt det,men vem vet den gång man verkligen behöver det).
Hade väl ca 22 prylar jag undvarar rätt ofta ur min digra lista.
Har mycket med mat och dryck att göra,eftersom jag inte gillar att använda kokkärlet som matskål tex,samt att mer än kvällsfika-frukost på enkel övernattningstur innebär mer kringutrustning kring ätande av "mat/drycknjutningsskäl".
även om nog jag och de flesta gärna ser till att inte ha onödig tungt med,så har vi ju lite olika syn på vad som gör utelivet kul:
för mej är det mycket äta/dricka gott.Se och spana långt tex.Skönt ombyte på fötterna när det är varmt på sommaren.
 
Jo självklart. Kommenterade bara utifrån ett "Lättpackning"-perspektiv eftersom det var forumet.
 
Faktiskt mindre vikt och packning

Vid koll bakåt i tiden av mina inlägg på utsidan ser jag att jag i alla fall lyckats gå från 13-14 kilo till nu 8-10(-11) kg i packvikt utan mat.13-14 kilo var ju faktiskt även för en övernattning.
Kostsamt att byta "ned" sej när man byter "upp" sej,men prylkul.
Lättare tält,alltid dunsäck i st f syntet,lättare kök o liggunderlag samt dunjacka i st f fleece och lättare regnplagg,och en "tungsäck" och en lättsäck att välja mellan.
 
Det vore häftigt att kunna ha en graf på sin utveckling. Säg att man vandrar 2 ggr i fjällen varje år och då registrerar vad man har med sig. Detta speglas bäst med basvikten iof, då mat skiljer sig. Men det är ju en dynamisk post som är mkt svårberäknad, därav starade jag också tråden om hur man räknar.

Men graf eller något vore skoj :)

Och en sak till.. prylar är fasiken beroendeframkallande ;) Men superskoj att testa, granska och använda!

// Jocke
 
Joakim Ambrosson; sa:
Det vore häftigt att kunna ha en graf på sin utveckling. Säg att man vandrar 2 ggr i fjällen varje år och då registrerar vad man har med sig. Detta speglas bäst med basvikten iof, då mat skiljer sig. Men det är ju en dynamisk post som är mkt svårberäknad, därav starade jag också tråden om hur man räknar.

Men graf eller något vore skoj :)

Och en sak till.. prylar är fasiken beroendeframkallande ;) Men superskoj att testa, granska och använda!

// Jocke

Nja, jag vet inte om det är så svårt. För varje tur har man ju en faktiskt vikt på ryggsäcken, oavsett grupperingar. Väg ryggan och räkna bort allt ätbart, är ett enkelt sätt.

Men man vill såklart ha lite mer koll. Lösningen är också då uppenbar: väg varenda enskild pryl. Grupperingar är ju bara ett verktyg för att strukturera, men om man har vikt för varje enskild pryl för alla vandringar man gör, så kan man ju enkelt gruppera i efterhand.

Jag kanske missförstår dig, men jag tycker inte att viktangivelser är svåra, förutsatt att man har de naturliga rådata (vikt på varje enskild pryl). (Såna som "fuskar" med saker i byxfickor etc är för patetiska för att kommenteras, finns såna människor?? Herregud.)

Jag menar inte att låta nedsättande! :) Jag kanske inte förstått problematiken.

Om problemet är att vissa inte bryr sig om kläderna på kroppen, så är ju enda lösningen att definiera en "normaldräkt", t ex 1 byxpar, 1 strumppar, 1 tröja, 1 kalson, 1 kängpar och sedan minska dessa poster med 1 i packlistan. Men man byter ju kläder efter väder, så jag förstår inte varför man måste vara så noga.

Som tur är har jag heller inte gripits av pryljävulen (pga låg inkomst), men om jag - som du - fått "oväntade tillskott" (vadfan är det? :)) så skulle jag nog också vara mer på språng!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...