Packlista för septembervandring

Jag håller på sätta ihop en packlista för årets septembervandring i Sarek. Jag har en del kvar att finjustera och bland annat så ska jag försöka hitta en byxa med hellånga dragkedjor som jag kan ha som endabyxa (och det ska inte vara marmot precip!). De byxor som är listade är i tyngsta laget. Sen kommer jag nog försöka skaffa ett lättare dunplagg eller strunta i det helt och köra på ulltröjorna och fleecen. Det har dock hänt att jag behövt komplettera sovsäcken nattetid på hösten med dunjackan men möjligen minskar behovet eftersom jag planerat inhandla ett bättre liggunderlag. Jag älskar dock dunjackan så det vettetusan hur jag ska göra.

Turen är beräknad för två personer i 10 dagar och det finns en del "skrot" med också för glaciärvandring och fotografering som tyvärr väger en del men som ändå är svårt att skära alltför mycket i.

Ge gärna synpunkter!

LISTAN
 
Håller också på och snickrar lite på min packlista för september... som f ö är min första vandring så pass sen, så det är att tänka lite nytt.

Jag får inte din länk att fungera :-/

Gällande byxor så använder jag ett par LIM byxor med helzip nu när vi går i Sarek om två dagar, och jag hoppas att de ska duga även i september, eller ska man räkna med att man behöver varmare byxor?

Jag har iaf bara positivt att säga om dem...

Thomas
 
När det gäller kläder är alltså tanken att antingen ta en skalbyxa (och då en lättare än den listade Taigan) eller byxa + regnbyxa, därav kursiveringen.

Ska ta en titt på LIM-byxorna. De räcker för september men man kan ju få behöva en tunn långkalsong under. Förrförra året gick jag i precip under två veckor i Sarek och hade då en tunn syntetlångkalsong under. Det gör även att man slipper den klibbande känsla som man annars kan få om man har hud direkt mot ett sånt skal.
 
Några funderingar:

  • Ser att du använder Seal Skinz som vattentät strumpa. Min erfarenhet av dem är inte den allra bästa. Detta diskuteras närmare i denna tråd
  • Eftersom du inte köpt ditt liggunderlag än vill jag passa på att tipsa om Thermarest NeoAir. Det väger mindre än hälften av vad det du listat och erbjuder utmärkt komfort. Jag använde NeoAir på min senaste vandring och har bara goda erfarenheter.
  • Genom att kopiera de centrala delarna av Grundstens guidebok och ta med de istället för hela boken kan du spara upp emot 100 gram.
 
Några funderingar:

  • Ser att du använder Seal Skinz som vattentät strumpa. Min erfarenhet av dem är inte den allra bästa. Detta diskuteras närmare i denna tråd
  • Eftersom du inte köpt ditt liggunderlag än vill jag passa på att tipsa om Thermarest NeoAir. Det väger mindre än hälften av vad det du listat och erbjuder utmärkt komfort. Jag använde NeoAir på min senaste vandring och har bara goda erfarenheter.
  • Genom att kopiera de centrala delarna av Grundstens guidebok och ta med de istället för hela boken kan du spara upp emot 100 gram.

Tack för tipsen Thomas! Jag köpte ett par Seal Skinz förra året och de håller ihop fortfarande.. Får väl se hur länge och när de går paj så kommer jag nog köra med systemkassar, betydligt bättre ekonomi i det. :)

NeoAir har jag funderat på.. En anledning att jag vill byta från mitt betydligt lättare ridgerest är dock även isoleringsförmågan; jag frös rätt ordentligt förra året och kände att ridgerestet var undermåligt. Har du nån uppfattning hur NeoAir isolerar? Ett alternativ är ju kanske också ett kortare exped. Eller en kort bit vanligt liggunderlag för att förstärka ridgeresten, men den andra anledningen är att jag gärna vill ha något bättre komfort; jag har känt mig stel och vaknat ofta på senare tid. Det är väl åldern. :)

Jo, jag kommer nog kopiera ut det som behövs ur Grundsten!

Jag har snackat lite med min vandringskamrat och vi kommer nog dessutom dela kök, endast ta en gps och kanske sålla ut någon karbin.
 
Tuff gallring

1. Vi prioterar alla olika, och jag vill inte klampa in och ifrågasätta alltför mycket, men jag tycker att du har en alldeles för tung fotoutrustning med dig. Kan du inte klara dig med en juste kompakt digitalkamera + ett gorillapodstativ? Du skulle få en vikt minskning på ca 3600g bara där!
2, Behöver du verkligen en GPS om du ändå har karta och kompass med dig? Viktbesparing 213g.
3. Det är mycket byxor, tights och långkalsonger med på din lista, går det inte att dra ner lite där?
Klätter/glaciär utrustning kan jag inget om och vill därför inte kommentera den biten.
Lite hastigt kollat bara, men jag tror du skulle kunna minska packningen minst 5kg ganska enkelt bara genom stt lämna vissa saker hemma! Det gäller att vara tuff mot sig själv såna här gånger!

Lycka till och god tur!
 
Synes du hadde veldig tungt utstyr til glaciärvandringen. Kunne spart over et kilo med lettere isøks,stegjern og sele.

Og jeg er enig i at det var mye tights å lange underbukser.

Anders
 
Mina kommentarer...

- Gas: gäller det egen förbrukning så verkar det ok, är det gemensam så kanske det är för lite?
- Jag saknar batterier till Gps:en
- 2 par tights?
- Tipsar om ett par lättare stavar... Expeds alpinelite 400g...
- Dunjackan för tung? För mig blir det iaf WM Flash jacket i sept.
- Om du har en ventilerande regnbyxa kanske man kan skippa den vanliga? så gör jag på sommaren iaf... alltså short/tights eller långkallingar + LIM.

Thomas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.