Vatten i mitt z-rest

D. Hilding

Gäst
Hej,

Under några övernattningar i (ett bra) tält (ca 0 Celsius)
lade jag märke till en lustig (?) effekt:

Jag sov på z-rest liggunderlag och när jag vaknade på morgonen
så var de vatten i de små kopparna i liggunderlaget.
Detta är inte helt bra tänkte jag, då jag sover i dunsovsäck. Min medresande som hade likadan sovsäck men sov på ett "vanligt" liggunderlag (ca 1 cm tjockt)
hade inget vatten vare sig på eller under liggunderlaget.
Detta fenomen kunde observeras under hela den veckolånga turen.

Har någon observerat något liknande? Är det ett skäl att undvika z-rest om man sover på dun? Vad beror det på?
z-rest är för övrigt mjukt att sova på och lätt att packa.

/D. Hilding

Fredrik

Gäst
Har du hört talas om...

Det du har upplevt kallas kort och gott kondens. Avhjälps med att så lite luft som möjligt får finnas mellan dig och liggunderlaget.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Anonym från gamla forumet

Gäst
visst men

Det har jag, men frågan är: är z-rest inte att rekomendera pga
att det är en kondensfälla? Faktum är att det var vatten även i z-rest-"kopparna" mitt under sovsäcken,
där luft cirkulation är låg. Då man ligger på z-rest trycks
det ihop och man skulle därför kunna få vatten på sin sovsäck.

Eller är det så att vattnet kommer från den fukt som jag
avgivit på ryggen dvs mot ligunderlaget? I såfall kanske z-rest är bättre än andra liggunderlag eftersom den låter sovsäcken avge den fukt som annars skulle stanna i den del
av sovsäcken som är mellan kropp och liggunderlagg?!

Troligtvis

Troligtvis kommer den fukten från dig själv och eftersom det blir ett mellanrum mellan dig och liggunderlaget så kondenserar den där. Hade det varit ett vanligt liggunderlag så hade fukten kondenserat inuti dunsäcken och det är givetvis sämre.
Allting tyder på att Z-resten skulle vara bättre i detta avseende.
Jag har själv inte provat zrest utan baserar detta inlägg på vanlig enkel fysik.

MVH Niclas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips