Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri!

Inget membran andas bra om man inte gör rätt.(...) Vinterkyla och membran fungerar dåligt, men samtidigt så är det inte blöt nederbörd så behövs inte vattentäta skal
Varma sommarregn är knappast något att skydda sig mot, bättre packa ner kläder man vill hålla torra och njuta i minimalt med kläder istället.
Återstår att lösa problemet med de kalla regnen...

Men visst är det så att vi har orealistiska förväntningar, problemet är väl att de hålls vid liv av osaklig reklam. Det krävs ju en skillnad i ångtryck mellan tygets sidor för att någon vattenånga skall "vilja" diffundera genom tyget. Det funkar fint i ett labb, när alla andra parametrar (t ex temperatur) på tygets sidor är lika, men så är det ju sällan i verkligheten.

Har man effektivt värmande skikt närmast kroppen och en tunn skaljacka, hamnar i praktiken hela temperaturgradienten inom värmeskiktet. Producerar man då vattenånga och det är kallt ute, hamnar daggpunkten på insidan av jackan och det bildas kondensvatten (eller rentav is) innanför ytterplagget, och det byggs inte upp någon ångtrycksskillnad gentemot uteluften.
En annan vanlig situation när det inte kan fungera, är när den relativa luftfuktigheten ute närmar sig 100% - typexemplet är dimma och duggregn. Hur mycket man än svettas, blir det ju inte mer innanför plagget. Svettas man litet, har tunt med värmeskikt närmast kroppen, och ytterplagget har en viss isolerande funktion (som t ex vissa softshellplagg), kan man t o m få oturen att få "ångpumpen" att gå på fel håll: luftskiktet innanför ytterplagget värms av kroppen, dess relativa fuktighet sjunker därmed, och membranet börjar släppa igenom vattenånga från utsidan och in.

I praktiken är det alltså inom rätt smala intervall med lagom stor stor temperaturskillnad, lagom stor egen "produktion" av vattenånga och inte alltför hög relativ luftfuktighet, som det hela kan förväntas fungera.
Jag tycker ändå att det är en stor förbättring med det lilla av "andning" som moderna regnplagg klarar av under gynnsamma omständigheter, jämfört med gammaldags heltäta (och tunga), men det är inte rimligt att förvänta sig fysikaliska omöjligheter.
 
Jag har aldrig förväntat mig att hålla mig torr i GTX men jag har förväntat mig att det ska hålla regnet ute. Mina regnbyxor höll hela Norges kust och jag har dem än. 15000 knäböj i fyratimmarsstigningarna. Hur många knäböj totalt? Jag är imponerad. Min jacka från North Face hade jag i över 10 år innan den gav upp. Dessutom går det att torka kläder under GTX när det är torrt. Ett ganska bra bevis på att membranen fungerar. Går man genom gränsen fungerar ju inget. Ungefär som att vara irriterad på att bilar drar mer bränsle än vad specen säger för att man är en kass förare.
 
Går man genom gränsen fungerar ju inget. Ungefär som att vara irriterad på att bilar drar mer bränsle än vad specen säger för att man är en kass förare.

Det är väl det som är problemet =)
Membrankläder marknadsförs ofta som vattentäta kläder som man kan ha vid alla aktiviteter. Tror man på detta blir man naturligtvis besviken.
 
De är ju fortfarande regntäta. Om man har läst testmetoderna för GTX vet man ju vad man köper. När jag cyklade kusten kunde det gå 5-7 liter vatten per dygn. Att det inte låg pölar i mina kläder var ju ytterligare ett bevis för att kläderna fungerade.
 
Jag har slutat inhandla GTX. Jag har vindtäta, men ej vattentäta, ytterplagg. Utöver det har jag vattentäta ( dock ej membranplagg ) kläder att ta på vid behov. Vid hård ansträngning i regn har jag oftast inte på mig sistnämnda. Ofta blir jag genomvåt, men det blir jag även i vattentäta plagg ( med eller utan membran ). Om vätan kommer inifrån eller utifrån är mig egalt, så länge jag är blöt och varm. Att vara blöt och kall skyr jag dock som pesten. Om regn, trots ansträngning, hotar att kyla ned mig åker regnkläderna på. Vid raster i regn tar jag som regel också på dem.
Din metod liknar principen "vandra blött - rasta torrt" som jag själv tillämpar. En princip som alltid funkar!

LarsÖ
 
Det säger väl sig själv att ett vattentätt plagg är ganska tätt.

Det är stor skillnad mellan bra membran och galon. Galon svettas jag i även när jag är stilla.

Testa skillnaden en varm sommardag.
Jag tycker att membranplagg fungerar tillfredställande vid låg aktivitet. Därför använder jag sådana när jag tar längre raster eller vid lägret.
Ska jag sitta i tex en båt vid regnväder, då är galonbyxor i kombination med membranjacka en bra klädsel.

LarsÖ
 
Älskar membranplagg och skulle inte klara mig utan dem. Min åsikt!!
Jag använder också membranplagg.
Kruxet att de inte klarar av att andas/ventilera bort den fukt jag producerar vid aktivt friluftsliv som tex fjällvandring, cykling m.m.
Det finns naturligtvis individuella skillnader mellan hur mycket eller litet man transpirerar vid olika aktiviteter.

LarsÖ
 
Det är väl det som är problemet =)
Membrankläder marknadsförs ofta som vattentäta kläder som man kan ha vid alla aktiviteter. Tror man på detta blir man naturligtvis besviken.
Undertecknad har aldrig någonsin trott på vad reklamen säger. Jag är således inte besviken. Jag tycker bara det att fabrikörerna/producenterna är osakliga och oärliga i sin reklam. Med hänsyn taget till faktiska förhållenden rörande membranprodukterna så är de priser man tar ut för dessa, helt galna.

LarsÖ
 
Problemet är väl inte vi som hänger här. De 95% som köper membrankläder och inte läser friluftsforum har det knepigare... Häromåret var jag på personalresa och vi seglade en hel dag i en gammal galeas från 1800-talet. 40 pers ute hela dagen. Hällregn hela tiden, svag vind. Ett intressant experiment där vi med täta kläder var helt torra medan alla med svindyra TexMex och Asterix-kläder var skitsura.... i dubbel bemärkelse... Ingen fysisk aktivitet alls. Man hade köpt kläder för mycket dyra pengar och de flesta var m y c k e t besvikna över kvaliteten. Jag arbetar på ett ställe där de flesta är aktiva friluftsmänniskor och har "bra" grejor.
 
Undertecknad har aldrig någonsin trott på vad reklamen säger. Jag är således inte besviken. Jag tycker bara det att fabrikörerna/producenterna är osakliga och oärliga i sin reklam. Med hänsyn taget till faktiska förhållenden rörande membranprodukterna så är de priser man tar ut för dessa, helt galna.

LarsÖ

Jag syftade inte på dig personligen, men jagbhåller helt med dig =)
 
Problemet är väl inte vi som hänger här. De 95% som köper membrankläder och inte läser friluftsforum har det knepigare... Häromåret var jag på personalresa och vi seglade en hel dag i en gammal galeas från 1800-talet. 40 pers ute hela dagen. Hällregn hela tiden, svag vind. Ett intressant experiment där vi med täta kläder var helt torra medan alla med svindyra TexMex och Asterix-kläder var skitsura.... i dubbel bemärkelse... Ingen fysisk aktivitet alls. Man hade köpt kläder för mycket dyra pengar och de flesta var m y c k e t besvikna över kvaliteten. Jag arbetar på ett ställe där de flesta är aktiva friluftsmänniskor och har "bra" grejor.
Din berättelse bekräftar att membranplaggsproducenternas marknadsföring är oärlig.

LarsÖ
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
L-E Regntäta kläder Kläder 13
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
sanna.h Kläder för vandring Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.