Tälta med barn i Grövelsjön eller liknande familjefriluftsäventyr

Jag planerar att ta med barnen som är 5 och 12 år på några dagars vistelse i Grövelsjön i juni. Vi har tältat och övat friluftsliv inklusive vandring på barn-nivå här hemma i Uppland med omnejd, men nu känns det som om det är dags att vidga horisonten en aning.

Nu önskar jag höra från andra som varit i Grövelsjön hur enkelt det är att göra som vi tänkt, dvs ställa bilen och ta med tältutrustning någon eller några kilometer (har inte tänkt bära 5-åringen) åt något håll (vilket?) för att i första hand uppleva naturen. Vad kan vi förvänta oss? Jag ser framför mig att vi slår upp tält, dricker vatten från nån bäck, har finfin utsikt, lagar mat på spritköket, täljer med morakniv, vandrar och upptäcker. Nåt jag missat att tänka på? Utrustning och klädsel tror jag att jag har koll på någotsånär, så det är mer själva omgivningarna och dess möjligheter/hinder jag behöver veta lite mer om.

Vidare, om det finns fler föräldrar som gör liknande saker med sina barn, vore det kul att höra vad ni gjort, var och hur osv! Dvs mer familjeupplevelser och mindre av proffsigt prylintresse;-). Svara här eller skicka meddelande!

Tack på förhand!
 
Det är rätt många år sen jag gick i Grövelsjöfjällen nu, så det finns säkert de som har bättre råd. Det jag minns är att norska sidan är betydligt trevligare att vandra, fler bäckar (Silverfallet är fint med barn) Lycka till!
 
Vet inte hur lång tur det är, men ett av mina roligaste fjällminnen är från när jag var kanske 10-12 år, och gick en dagstur med pappa och storebror till flygplansvraket. Lagom långt minns jag det som, men kanske inte för en 5-åring..
 
Flygplansvraket

ligger på södra sidan av sjön en liten bit in i Norge. Går man Linnestigen från Sjöstugan kan man vika av på nedvägen och besöka vraket. Vi gjorde en utflykt bl a dit från Sylseth gård där vi övernattade två nätter vid scoutlägret.


I och med båttrafiken över sjön kan flygplansvraker funka för en femåring men psykolgin att vara svagast i gruppen kan vara problematisk.

Thure
 
har bara varit i Grövelsjön vintertid, men planerar en vecka där i sommar med barn (5 och 8). Norska sidan och Linnéstigen är det jag tänker på spontant, lite brant inledningsvis för barnben, men inte särskilt långt innan man är ovanför träden. Flygplansvrak och båttur är ju alltid spännande. Fjällstationen verkar ha ganska mycket barnverksamhet både vinter- och sommartid och borde ha en del tips. Hoppas ni får fina dagar. /David
 
Linnestigen

Hej,

Kan starkt rekommendera Linnestigen för familjefjällmys. har testat 2ggr med småbarn :). Strax efter man passerar norska gränsen finns det massor med finfina tältplatser. Det är c.a. 2-3km hit. Uppför men med gränspasseringen som morot. Fjället är här helt platt med mjuk ljunghed för barnen att springa barfota i. Gott om lekvänliga bäckar med som inte är större än att pappa tryggt kan sitta vid tältet och dricka kaffe och njuta av utsikten över Grövelsjön. Gott om ren brukar det vara med. Vill man göra dagsturer härifrån kan man t.ex gå upp på Salsfjället där man har vidunderlig utsikt. Ännu närmre har du Solhöjden? precis bakom tältet som är lämplig som kvällsutflykt. Känner ni att ni vill förflytta er är det c.a. 5-6km till norra änden på Grövelsjön där båten är självklara moroten.

Beroende på när och hur ni kommer fram till Grövelsjön så är ju tältplatsen vid sjön riktigt fin med. Kommer ni med buss till fjällstationen når ni ju den via trollstigen som barnen brukar uppskatta mycket.

Fråga gärna om det är ngt mer du undrar.

/

Erik Sandelin
 
Sjöhöjda

heter gränsfjället öster om Salfjället. Salfjället har flera fina toppar. Skall försöka mata in två toppbilder nedan. Vinterbilden från den södea toppen sommarbilden från den nordligaste.

Thure
 

Bilagor

  • IMG_6519.jpg
    IMG_6519.jpg
    56.8 KB · Visningar: 5,332
  • IMG_7980.JPG
    IMG_7980.JPG
    88.6 KB · Visningar: 6,407
När jag var liten

Hej.
Jag kan inte svara för hur det är i Grövelsjön & omnejd nuförtiden. Men när jag själv var liten semestrade familjen i området några somrar, semestrar jag minns med stor glädje. Det har varit somrar jag varit 4, 5, 6 & 7 år, de första minns jag av förståeliga skäl inte, men nog har inte området blivit mindre barn vänligt med tiden.

Solsken / G
 
Liknande saker, ja. Vet inte hur fantasifullt det var, men vi ställde bilen vid fjällstationen, gick fem kilometer upp på fjället och slog upp tälten. Nästa dag gick vi upp på Storvätteshågna, sen gick vi tillbaka till tälten och övernattade en natt till och gick tillbaka till fjällstationen. Våra barn var då 14, 6 och 3 år. Vi planerade att bära 3-åringen bitvis, men det var mest 6-åringen som ville bli buren. :p

Jag vill ha mer läsare på min blogg också. ;) Är du seriöst intresserad så finns det några till familjereseberättelser där.
 
många tack!

Stort tack för alla svar! Jag återkommer och kollar om nån har nåt mer att tillägga:)
 
Vandrat med barnen...

Hej,

vi har gjort ett par olika vandringar runt Grövelsjön med våra barn när de var lite mindre.

Om du har lust så kan du titta in på vår hemsida: www.traneving.se
Här ser du bilder från våra vandringar och förslag på leder.

titta under. Vandra med barn!

Sylen (båten över Grövelsjön och vidare in i Norge)
http://www.traneving.se/index.php?tbl_menuID=172

Rundtur från Grövelsjön - Hävlingestugorna - Grövelsjön:
http://www.traneving.se/index.php?tbl_menuID=168

Vi har även vandrat mycket runt Idre med barnen. De vandringarna hittar du där med!

Lycka till!

/Helena
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
martin8956 Tälta som ensam vuxen med 2 barn - toalettbestyr... Barn och friluftsliv 5
Sjobbe Tälta med barn i Norge Barn och friluftsliv 0
JakobInge Tälta med barn nära Karlskoga Barn och friluftsliv 4
williek Tälta med barn. Barn och friluftsliv 1
Mikkel.Orstedholm Tips önskas: tälta med barn i Stockholms Skärgård? Barn och friluftsliv 3
jonasvlachos Tälta med barn i Stockholmsstrakten Barn och friluftsliv 10
Görel tälta med små barn Barn och friluftsliv 9
Gnoxy84 Tälta för första gången i bergslagen/närke Barn och friluftsliv 6
Pixpax Tälta i Göteborgs skärgård Barn och friluftsliv 4
Johan_I Tälta i Tresticklans nationalpark Barn och friluftsliv 3
dalia Tälta säkert med en bebis i kylan Barn och friluftsliv 36
Katjakajak Friluftsliv och tälta Barn och friluftsliv 0
Ingle Tälta med 3,5 månaders - ge mig tips! Barn och friluftsliv 11
jamen Ensamförälder vill tälta! Barn och friluftsliv 11
Hostan96 Tipstråd när man ska vandra med barn Barn och friluftsliv 3
P_50202 Gå ut med graviditet Barn och friluftsliv 8
Twism Övernatta i stugor med barn Barn och friluftsliv 1
gusfallca Kort vandringstur kring Göteborg med litet barn Barn och friluftsliv 4
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
KlaraS Två - tredagarstur med barn från Grövelsjön (skidor) Barn och friluftsliv 1
AnnikaSW Dra ett större barn efter längdskidor Barn och friluftsliv 13
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
Sällan Vandra med barn i Dalarna Barn och friluftsliv 5
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
markus-l Vintertältning med barn Barn och friluftsliv 5
exjobb19 Resa med barn Barn och friluftsliv 13
vandringskängan Vagn i fjället med barn? Barn och friluftsliv 8
Belsebullen Fjälläventyr med barn Barn och friluftsliv 8
peter_j_holm Jotunheimen med barn Barn och friluftsliv 6
Alolinona Friluftsintresserad med barn i Uppsala/Stockholm Barn och friluftsliv 1
Newlin Barn under 1 år Barn och friluftsliv 1
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Jopernou Pulka för två barn? Barn och friluftsliv 3
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5
Pia73 Fjällvandra med barn - var? Barn och friluftsliv 22
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Skogskungen Små barn - hur löser ni det med mygg och knott? Barn och friluftsliv 13
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Vimes Friluftsliv med barn utan bil? Barn och friluftsliv 21
Graget Bra plats i närheten av Nyköping med barn Barn och friluftsliv 9
personnvik Friluftssällskap med barn sökes vid Uppsala Barn och friluftsliv 3
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
Moniqan Friluftssällskap med barn sökes i Stockholm Barn och friluftsliv 1
Rallarros Norge, nära Karlstad, Oslo med barn? Barn och friluftsliv 2
DanielK Vildmark i Götaland/Svealand för tält med barn? Barn och friluftsliv 7
pernissila Hilleberg Nammatj 3, för litet för 2 vuxna och 2 barn? Barn och friluftsliv 23
GustavOh Inreda tvåmanstält för två vuxna och ett barn Barn och friluftsliv 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...