Skaljacka/Skidjacka

Hej!

Som så många andra så har jag funderingar kring jackor..

Jag ska införskaffa en (Dyr) gore-tex jacka som jag dels kan använda på fjället på vintern (Toppturer, turskidåkning, alpint, pist m.m) men även som skaljacka på fjället sommartid, vid regn, men även på hög höjd, toppbestigning, glaciär m.m.

Svårt att hitta den ultimata, antingen så är den för kall för vinter, eller så för varm och bylsig på sommaren..hmmm

fastnat mycket för Haglöfs jackor, då jag gillar deras kläder och prylar i största allmänhet, kollat på Couloir Jacket, som är mer en skidjacka, men oxå på Haglöfs Spitz eller Crux (rena skaljackor?)

Även klämt och prövat Tierra Prime och Tierra Dhaulagiri.

Vad tror ni? en varmare eller en ren skal?

Kan nämna att jackans första stora prövning blir en månad med toppturer i februari i norge!
 
Norröna

Jag tycker att Norröna Lofoten och Norröna Narvik är två jackor som ser mycket fina ut, specielt för skidåkning (trevliga muddar och kan kopplas ihop med byxorna). Och för mig så är ett skal tunnt och ganska tight. Absolut ingen stoppning.

Tyvärr tyckte jag att Norrönas byxor (som är gjorda för att matcha dessa jackor ) inte alls är lika bra tyvärr stora kardborregrejer bak på byxan som jag tror kommer paja GTX tyget på ett kick. Sen massa nitar och tjafs, som ligger vid höftkammen, ingen höjdare när man bär en ryggsäck!
 
Jag har en Outdoor Research mentor jacket som jag använder för både sommar- och vinterbruk. Det är en ren skaljacka i proshell som är hyfsat lätt för att kunna använda sommartid men ändå rejäl nog att ha som skidjacka. Det som gjorde att jag valde den var främst att den har möjlighet till mycket bra ventilation eftersom den går att öppna upp ända nerifrån i sidorna vilket gör att man kan lägga bakstycket över ryggsäcken om man vill. Huvan funkar både med min klätterhjälm och med min något förväxta skidhjälm.

http://www.outdoorresearch.com/site/browse/Men's Apparel/Jackets.html
http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=ORMENTORJKT_07

Ett skal är ju ett skal så man måste ju komplettera med något förstärkningsplagg när det är kallt. När jag åkt skidor (utför) nu i december har jag haft en ullunderställströja och en rätt tunn fleecejacka under och det har räckt i temperaturer på runt -10-15 och mycket kallare än så åker man ju sällan i.

Norröna Lofoten är nog fin också. Jag har en Norröna Trollveggen som jag haft i ett antal år som jag är nöjd med. Lofoten är nog bättre som ren skidjacka eftersom den har snölås men Mentor jacket har som sagt fördelen att ha mycket bra ventilation vilket jag värderar högt sommartid.
 
I det nummer av Utemagasinet som finns i butik nu har dom just ett test av året-runt-skaljackor (12 stycken). Ena testfavoriten är Marmot Troll Wall Jacket (herr) och den andra är Arcteryx Alpha LT (dam). Nämnda Haglöfs Spitz får inga negatvia omdömen men dom påpekar att den är "bredare och kortare än övriga testade modeller". Just Troll Wall-jackan utnämner dom på annan plats i tidningen till en av årets produkter.
 
Användningsområde

Eftersom du beskriver att du ska använda jackan till i princip allt, finns bara ett alternativ - en skaljacka. Skaljackan förstärker du med lämplig mängd lager under och blir därför så varm som du vill att den ska bli. Kan också förstärkas med dun/syntet fodrad jacka vid t.ex. rast vintertid.

Välj en med knappar/kardborre som extra stängning "utifall att" dragkedjan skulle gå sönder. I övrigt skulle jag föreslå en lite tajtare modell med god ventilation under armar, halsen och vid händerna. En skaljacka med nätfoder upplevs ofta som "luftigare" och kan sommartid vid stor ansträning och hög väme vid regn användas som enda plagg. Mitt val skulle utifrån din beskrivning vara med fast huva.

Har du funderat på att köpa en tunnare vindjacka och en regnjacka? Regn/skaljackan, att förstärka vid behov, både vid hårdare väder vintertid och regn sommartid. Vindjackan vid de flesta väder, speciellt vid svettigare aktiviteter.

/ Jörgen
 
Senast ändrad:
Vad jag rekommenderar

Hej!
Du säger att du fastnat för Haglöfs jackor. De har bra prylar, absolut, men det kan inte mäta sig med Arc'teryx vad gäller skalplagg.
Jag införskaffade mig Arc'teryx storförsäljare Theta AR i somras, när dollarn var så där ljuvligt låg. Jag är idag så nöjd man kan vara med det här plagget. Mycket mycket nöjd. Den är mycket praktiskt, slittålig, maximalt vind/vatten avisande och 100% skal (vilket jag för övrigt också rekommenderar). Det är bättre att satsa på en 4-säsongsjacka och köra flera plagg istället. I dag finns det ju så många bra produkter; underställ i olika material och fina fleece/ull tröjor.

Jag har nu haft min Arcteryx Theta AR i 3 säsonger; sommar, höst, vinter. Den fungerar alldeles utmärkt varma sommardagar såsom kalla vinternätter. Jag rekommenderar dig att köpa en helskaljacka och satsa på flera plagg du kan ha under, istället för en varmare skal.
Jag rekommenderar dig också att kolla in Arc'teryx jackor. (mycket snack om kvalitet i nuläget vad gäller det företaget eftersom deras produktion är flyttad till Kina. Men det är skitsnack...!! Precis lika bra grejor idag, kvalitétsmässigt.)

/tim
 
Jag håller absolut med föregående "talare" i rekomendationen att köpa en helskaljacka istället för en med foder. Naturligtvis finns det ju fördelar att ha en fodrad jacka på vintern, men jag är av den filosofin att jag hellre tar ett extra lager under på vintern och att jag kan ha lika stor nytta av jackan på sommaren. Med ett foder finns ju risken att jackan blir alldeles för varm på sommaren. Som tidigare nämnts så var noga att välja en jacka med goda ventilationsmöjligheter, guld värt enligt mig! Tänk också på att inte välja en allt för kort modell då detta kan vara lite besvärligt om du tänkt använda jackan tillsammans med sele. Arc'teryx har som sagt mycket bra modeller att välja mellan och du gör förmodligen ett kanonköp om du väljer en jacka därifrån. Men om du ändå är i de prisklasserna och letar så tycker jag absolut att du ska ta dig en titt på Klättermusens sortiment. Jag har själv en KM Brede som jag är otroligt nöjd med. KM produkter har kanske en tendens att vara lite tyngre än andra alternativ men samtidigt har de många bra detaljer på sina jackor, som exempelvis luva med vindstrut. KM kläder är enligt min uppfattning också bland de mest slitstarka man kan köpa.

Lycka till!

/ Matilda
 
skidjacka

Jag såg den här websida som ger råd om kvalitet skidjacka. Vad tycker ni om den säjten. Jag brukar åka skida i Grövelsjön och leta efter en bra skidjacka. kolla den websida http://www.skidjacka.se/ vad tyker ni?
 
Jag kör med en Tierra Snowie och den funkar kanon nästan året om. När det är riktigt varm sommar så har jag en regnjacka i PacLite men den här är skön även om man bara har kortärmat under. Det är en nackdel med vissa jackor som är supertekniskt "råa" invändigt = inte så skönt mot naken hud. Det är en SoftShell jag har förresten och kostade 4000 för flera år sen. Ventilationen kunde vara bättre dock, mer skulderzips än pitzips tyvärr.

http://www.freeride.se/review/view.php?id=3289
 
Bwahahhahaaaaaaaaaaa! Först tänkte jag att du är för rå med en dyslektiker alternativt rasistisk men så kollade jag att 1) användaren reggade sig ikväll 2) sidan är sjukt dåligt skriven och väldigt rolig läsning.

Sköna citat:

"Spelar det någon kör du arg när en jacka särskilt en skidjacka inte kan hålla dig varm och undrar var man kan hitta en kvalitet skidjacka."

"Vi alla vill se bra ut samtidigt på semester och en kan åstadkomma detta genom att klä sig i en kvalitet skidjacka."

"Din skidresa kan vända outhärdlig om din skidjacka är av dålig kvalitet."

Du borde anställa en översättare...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...