Funderingar vid Stuorrajiegnas jökelbäck

Intressant läsning om ett fascinerande område!
Och i samband med detta har jag en fråga om den morän som finns (röda strecket). Jag har många gånger stått och betraktat moränerna i Sarek och försökt förstå hur de uppkommer och hur de kan bli så ofantligt stora.

Hvis man sammenligner med det gamle Generalstabskort fra slutningen af 1800-tallet, så ses Sulitelma isens enorme størrelse for blot 100 år siden.

Udbredelsen vist på det gamle kort ved Duolbba svarer præcist til morænevoldens placering, som jeg har vist med rødt.

Att det är en så skarp gräns mellan det gröna och det kala beror ju på att isen dessutom en gång dramatiskt expanderade väldigt snabbt och kraftigt, när den gled framåt in över de frodiga gröna ängarna. Den plogade upp dom där moränerna mitt i det gröna som den lade under sig.

Genom att kolla ändmoränernas uppbyggnad kan man se hur pass kraftig isen var., hur länge den legat där och ungefär när den är ifrån. Ändmoräner skiljer sig sinsemellan.

Måste det vara så att isen plogade upp moränerna? En glaciär transporterar ju stenar och grus på olika sätt. En del bryts loss från berggrunden och följer med isen ("plogas" men även infryst på högre nivå) till kanten/tungan. Där avsätts det. Sen finns det mycket sten som hamnar ovanpå glaciärens yta också. Även detta följer med glaciären till kanten, och kan transporteras en lång väg innan det hamnar där. Vid kanten avsätts detta.
Vad jag alltså menar är att en ändmorän består av material som har forslats från många olika delar och områden av glaciären och blivit en koncentrerad upplagsplats för detta.

Sedan har jag läst att vissa stora ändmoräner innehåller gammal is som skyddats från avsmältning genom att bli inbäddade i materialet. Jag vet inte om sådan infryst is finns i just dessa moräner.

Ibland önskar jag att jag hade geologisk utbildning...
 
Ja, det önskar jag med att jag hade, det skulle bli vettigare skriverier här då med.

I väntan på att detta skulle infinna sig kan man ju läsa den förträffliga boken om glaciärer som Per Holmlund nyligen givit ut, eller varför inte läsa det avsnitt i Axel Hambergboken om just glaciärerna vid Sulitelma.
Dessutom, en av de bättre och kortfattade populärvetenskapliga berättelserna om detta område stod ett par unga killar för, Gunnar Ljungstrand med bröder.
Artikeln står att finna i “fjället”, Svenska Fjällklubbens tidskrift Nr-/1/1997) ’Nyfunna Svenska Glaciärer’

Vad jag själv vet, utan att gå in på alla mina vistelser i området där, är att glaciärer skiljer sig oerhört sinsemellan.
Den ene är knappast den andre lik.
Detta om glaciärers massbalans, deras förmåga att snabbt försvinna, återkomma och vad slags sten som finns i moränerna. överlåter jag åt någon expert att tolka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Merckx Funderingar kring vandringsfilmer Fjällvandring 60
tolij Fjällräven Kajka 85 l - funderingar Fjällvandring 6
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
castingsport Kebnekaise 19 mars, tips/funderingar tack! Fjällvandring 6
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
Ruhl Funderingar runt fjällmaten Fjällvandring 27
joelpap Till Sarek med bil, lite funderingar Fjällvandring 5
flunkan funderingar kring vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
Lottisen Ryggsäcks-funderingar Fjällvandring 1
duvillno Skräp Sarek - funderingar efter en vandring Fjällvandring 3
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25
andy69 Bron vid Lajrrojåkka avstäng/trasig. Fjällvandring 4
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
mindful woolnet vid vandring? Fjällvandring 13
museo12 Större tunneltält vid Kebenekaise fjällstation? Fjällvandring 6
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
bombuspolaris Bro vid Kårsavaggestugan? Fjällvandring 20
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.