Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-06, 14:52
skogsbaronen skogsbaronen är inte uppkopplad

Hej igen!

Jag börjar fundera på att göra om denna tur.

Valet av den ursprungliga sträckningen grundades till mångt och mycket att det var blev en lämplig längd med start och slut i Kvikkjokk.
Hemvägen via Tarradalen kändes egentligen inte så lockande, men var lämplig helt enkelt.
Jag tror vi får ut mer av rutten på bilden nedan. Mer varierat och mer storslagna vyer. 1200-meters-gräddhyllan är också något som jag varit sugen på under en längre tid.
Möjligen kan vi också tänka oss en topptur upp på Nåjte, om ork och tid finnes.

Sträckning och dagsetapper/tältplatser på den nya sträckningen kommer från Fowwes bok Vandringsturer i Sarek.
På bifogad bild är det slarvigt ritat.
Röda prickar är planerade tältplatser.

"Genvägen" upp förbi Bulkas blir ju en utmaning, men som jag förstått det är det, förutom stigningen, inga konstigheter eller svårigheter att gå upp den vägen.

Beroende om hur vi känner oss när vi når Njoatsojavrre kan vi fortfarande välja den ursprungliga vägen via Tarradalen hem. Den bör vara ett par dagar kortare och mindre ansträngande.

Fråga:
8 dagar + 1-2 reserv verkade som lämpligt till den ursprungliga turen.
Låter 9 dagar + 1-2 reserv som lämpligt för den nya turen?

Nya turen är en knapp mil längre (totalt 110 km), och förmodligen något mer ansträngande.

/Tomas

EDIT:
Ser att jag skrivit fel på avståndet mellan Sähkokjåhkå och Stour Dahta. Det avståndet är såklart inte 11 km, utan kring 17 km.

Senast redigerad av skogsbaronen den 2019-07-06 klockan 15:18
Svara med citat