Visa ett inlägg
Gammal 2019-01-16, 13:11
camoscio camoscio är uppkopplad nu

Nu är det nästan 30 år sen jag slutade gå i Dolomiterna; jag vill ju t ex hitta vatten överallt och sova i tält. Som jag minns kan man problemfritt gå från Pragser Wildsee till Rifugio Vazzoler på fem dagar. Efter den stugan blir det lite ensligare, och avslutningen innebär en ferrata genom Monte Schiara och går man ända till Belluno är det klart att det blir en hel del väg- och/eller skogsvandring.

Tips: Från Seekofelhütte till Lilla Fanes blir det en mindre intressant sträcka sista biten på eller nära jeepväg. Ett alternativ (som jag gått åt motsatt håll) är väl dragen men omarkerad led rakt söderut till landsvägen mellan Cortina och Toblach, därpå västerut upp mot Lilla Fanesängen.

Idag skulle jag nog välja att börja i Sexten, gå Drei Zinnen - Plätzwiese- Seekofelhütte. Då skulle det ta sju dagar till Vazzoler, men förmodligen kan TS korta tiden genom att springa vissa sträckor, alt. avsluta vid Cittā di Fiume vid foten av Monte Pelmo. Sträckan mellan Plätzwiese och Seekofelhütte förbi Hohe Gaisl är mycket fin.
Svara med citat