Via Alpina - The Yellow Trail

Planerar en längre vandring inför nästa sommar. Tanken är Alperna och jag har nu hittat låndistanslederna "Via Alpina" (http://www.via-alpina.org/). Dessa leder går totalt genom åtta olika länder. Då jag inte har obegränsat med tid, så är jag intresserad av "The Yellow Trail" som går genom Italien - Österrike - Tyskland (beräknas ta ca.40 dagar).

Jag undrar är om någon har erfarenhet av denna led eller någon annan av Via Alpina?
Eller om någon tidigare har vandrat i Alperna och kan ge lite tips. Alla tips uppskattas.

Jag har tidigare vandrat i både Sverige och Skottland men aldrig i 40 dagar. Så som sagt, alla tips uppskattas!
 
Det verkar häftigt. Nu har jag inte kollat länken annat en översiktligt så jag vet inte hur etapperna och boendet ser ut, men generellt gäller följande i Alperna:

Tält förekommer inte som boendeform utmed vandringsleder i Alperna. Du bor i bergshyttor där det alltid finns matservering eller nere i byar där det naturligtvis finns inomhuslogi. Eventuellt kan vissa etapper börja och sluta i en s.k. "bivack", dvs ett plåtskjul för övernattning där det krävs att man har med egen mat och kokutrustning. Kolla om så är fallet på den del av leden du tänker vandra. Krävs inte bivack så behöver du inte tänka på mat, kokutrustning, sovsäck eller liggunderlag utan ett påslakan räcker bra tillsammans med en fet plånbok. Kreditkort fungerar inte alltid i alphyttor. Kolla hur det är med det på hyttornas hemsidor (alltfler har numera egna hemsidor). Under högsäsong är det klokt att boka logi något dygn i förväg när man har sin ankomst hyfsat väl planerad.

Det finns säkert många på detta forum som har en erfarenhet av riktiga långvandringar som inte jag har och som är bättre skickade än jag att ge dig tips som är specifikt kopplade till att vara ute och vandra en eller ett par mil om dagen under en månad eller mer, men jag antar att standardråd om lätt packning och väl ingångna och bekväma kängor blir än mer accentuerade då. Min käpphäst att inte ha för kraftiga och därmed tunga kängor tror jag är viktig, men kolla så att inte leden har etapper som innehåller mycket blockterräng för då är kraftigare kängor en fördel.

Ett sista tips: Många hyttor i alperna ägs av de olika ländernas alpföreringar. Medlemskap innebär oftast en rejäl rabatt på boendet så skall men bo flera nätter i alphyttor så lönar sig ett medlemskap i t.ex. ÖAV(Österrikes Alpförening). Ett medlemskap i en alpförening räcker för att få rabatt även i hyttor som tillhör andra länders alpföreningar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.