längre via ferrata tripp??

Hej vi är ett gäng grabbar som inte vet vad vi skall hitta på under vår "grabbvecka" i sommar. vi har vandrat i Sarék tidigare och paddlat kajak i Bohuslän men är ute efter något lite med "magpirrande". jag hörde talas om Via Ferrata men de flesta verkar vara ganska korta dagsturer.
vet någon var/ om det finns lite längre turer i Europa (3-7 dagar)? Gärna där man kan tälta.

Något annat förslag på kul aktivitet för hyfsat vältränade 28-åriga grabbar som vill göra något kul under en vecka i sommar!
 
Man kan helt säkert göra längre turer, med åtminstone stora delar på vie ferrate i Dolomiterna och Brenta (på motsatta sidor om floden Adige). Man kunde centrera aktiviteten kring Sella gruppen bergen nära Cortina d'Ampezzo, eller (Brenta) Madonna di Campiglio.

I dessa områden är det knappast aktuellt med tältning, dock, eftersom de till stor del ligger i naturparker. Dessutom går vattnet sällan i dagen.

På rak arm vet jag inga vie ferrate i de tältvänligare Sydalperna, trots att jag varit där så mycket. Varför inte kolla utbudet av guideböcker på http://www.cicerone.co.uk för att få lite ideer?
 
En längre tur kan vara "orla pec" örnstigen i Polska delen av Höga tatra. Det är ingen regelrätt ferrata men den har gott om balanserande ovanför avgrunder och på de svåraste ställena finns kedjor och stegar. Leden följer en av de taggiga kammarna på ca 2200m och det tar nog 2-3 dagar att passera hela. För att fylla ut veckan kan ni sedan vandra längs Polsk-Slovakiska gränsen till Rohace-dalen i Slovakiska delen av Västra Tatra. Där finns ytterliggare en kamvandring med mycket nervpirr som tar ca 2 dagar.

Tältning är förbjudet i Höga tatra men boende finns i bergsstugor. I Västra tatra får man tälta i anslutning till vindskydd.

Välj helst en tid utanför Polska semetrar då det annars är mycket folk på leden.
 
Kanske G20 på Korsika ?

GR20 har två klätterställen, varav det ena i Cirque de la Solitude, särskilt lätta om man kommer söderifrån och med fina grepp. De är några tiotal meter höga. Le Cirque har dessutom en säkrad passage med kedjor, återigen lättast söderifrån. Men några ferrator handlar det inte om.

Det finns också en hel del toppturer att göra vid sidan om leden, kanske på dagsutflykter, och enligt min bok är flertalet relativt otekniska och, vad jag kan förstå, osäkrade.

På Korsika är all fri bivack förbjuden, med något enda litet undantag. Man är hänvisad till att tälta vid stuglägena, på ofta hårda och dammiga tältplatser (lagom kul när det blir kondens på tältet).
Dock är jag glad att jag hade tält på turen och ångrar den enda natten jag låg i en stuga, Vizzavona vill jag minnas.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.