via ferata i dolomiterna, var starta?

vi är tre kompisar som tänkt vandra några dagar i början av september i dolomiterna. flyger till milano och vill därför gärna hitta något ställe i västra dolomiterna som har fina berg, härliga via feratas, gärna krävande sådana, och trevliga rifugisar. tacksam för tips
 
Mer eller mindre avancerade vandringar inklusive via Ferrator finns i alla Dolomiterområden.
Västligast är ju Brentadolomiterna med Madonna di Campiglio som huvudort. I Brenta finns också den klassiska Ferratan "via del Bochetthi" som man startar från Brenteihyttan.
Jag är annars mest förtjust i dom Sydtyrolska delarna av Dolomiterna längre österut. I Geisler, Sella, Langkofel och i Falsaregopasset så finns lättillgängligare turer som inte kräver att man bor över i alphyttor för att komma åt ferratorna.
 
Ska man vara petig så ligger Brenta inte i Dolomiterna överhuvudtaget - de ligger på fel sida, väster, om floden Adige/Etsch. Men det är ett dolomitmassiv, där turismen är väldigt dominerad av ferratorna. Googlar man hittar man sannolikt kopiösa mängder med bilder på lederna, som ofta går på smala horisontella band- jag tror faktiskt att dessa är naturliga.

Själv har jag inte besökt Dolomiterna sedan 1992 (i Brenta var jag 1991) och ej heller gått några ferrator, utom en bit av toppleden på Sass Songher
vid Corvara ( http://www.huthyfs.com/dologal/images/04.jpeg )
men samtal och iakttagelser säger mig att de häftigaste lederna finns i Sella-gruppen i Västdolomiterna (sök t ex på tridentina+sella).
Rosengarten lär bjuda på en del hisnande upplevelser också.

Trevliga stugor? Pja, stugor är väl överlag inte så värst trevliga, bortsett från maten, och trivseln påverkas i hög grad av tillströmningen. I september är stugorna ofta halvfulla, eftersom högsäsongen är slut; helger kan vara ett undantag. Den mysigaste stugan är kanske Città di Fiume vid foten av Monte Pelmo. (Fiume är det gamla italienska namnet på Rijeka, båda namnen betyder "flod"). Pelmo lär inte vara någon större utmaning, förresten. Vazzoler, vid sydänden av Civetta, minns jag också som rätt gemytlig. Från Brenta minns jag bara Tuckett.
 
Trevliga hyttor

Det viktiga är att undvika hyttor i närheten av bilväg. T.ex. så är den klassiska Sellahyttan inte alls särskit mysig längre. Däremot så är tex. Rifugio Vajolet i Rosengarten och Rifugio Brentei i Brenta fortfarande trevliga. De senare ligger bra till för Ferrator.
Men som sagt: Ferrator i Sella och i Falzaregopasset kommer man åt direkt från de olika byarna: Wolkenstein, Canazei, Corvara m.fl. Där finns många trevliga hotell, pensioner och restauranger.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
rogera1 Alta via 1, Dolomiterna Trekking 7
nuddis Sträcka Alta via 1 Trekking 4
Davva2 Via Dinarica? Trekking 0
FridaECA Via Alpina - The Yellow Trail Trekking 1
Hultan Alta via 1 Dolomiterna Trekking 4
steffcarro Via Ferrataturer i Cortina Trekking 0
seon Farliga Via Ferrata selar Trekking 3
ternstedt Via Ferrata - Italien Trekking 3
jonas basta längre via ferrata tripp?? Trekking 5
Mjo_74 Lhasa->Kathmandu via EBC Trekking 2
JudgeDreads via ferrata/klätterstig Trekking 29
Lars H Alta via (Dolomiterna) numrering? Trekking 1
1964 Via Ferrata-Dolimiterna Trekking 3
owe99 Via Alta 2 - Alperna Trekking 1
bombom Via Feratta Trekking 16
30-06 Dagsvandra i dolomiterna? Trekking 14
LarsT Dolomiterna Trekking 2
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
biker44 Vandringar i Val di Fiemme och Val di Sassa, Dolomiterna Trekking 1
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Christian1 Dolomiterna gruppvandring..Prima Travel Trekking 7
cristiancjb Vandringskängor för vandring i Dolomiterna Trekking 7
RosenbergAlexander Allmänt om Brunico - Dolomiterna Trekking 6
Torpedon Dolomiterna med barn i sommar Trekking 2
don Simon Fem dagar i Dolomiterna Trekking 6
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
Urban W Dolomiterna före midsommar - är det för tidigt? Trekking 2
ronpe661 Turföslag, Dolomiterna Trekking 3
ewallquist Söker info inför vandring i Dolomiterna Trekking 3
hojman Campingar i Dolomiterna Trekking 1
marpa Vandring i Dolomiterna Trekking 2
wikman Löpning/klättring Dolomiterna Trekking 0
curt Kalla Rifugios i dolomiterna?? Trekking 8
ciccinisse dolomiterna i juli Trekking 2
Vandrings Walle Väder i Dolomiterna i juli. Trekking 4
jenol Tips på vandring i Dolomiterna Trekking 10
Kaj Yak Lättvandrat i Alperna/Dolomiterna Trekking 2
callemilla Vandra i Dolomiterna Trekking 3
kirediw Var vandra i september? Dolomiterna, Grekland, Mallorca, Andorra? Trekking 3
Hasse72 Dolomiterna Trekking 3
tennes79 Alta vías i Dolomiterna Trekking 4
jennyelven Vandring Dolomiterna Trekking 4
Karin Sofia B Dolomiterna mat/sov kostnad? Trekking 3
Lars H Behövs platsbokning i refugi i Dolomiterna? Trekking 2
jjareman Haka på till Dolomiterna i juli? Trekking 0
77a Vandring i Dolomiterna Trekking 4
seglartjej Dolomiterna Trekking 26
firro Ledförslag Dolomiterna? Trekking 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.