Sträcka Alta via 1

Hej! Är det någon som gått Alta via 1 som kan tipsa om etapper som är intressanta om man inte vill gå hela? Jag och ett sällskap tänkte vandra i sommar. Jag är van vid att vandra i berg men det är inte övriga. Vi är alla runt 30-strecket och normaltränade dvs vi håller igång och tränar några gånger i veckan men inte på något sätt supertränade. Går det att klara flera dagsetapper per dag och finns det några delar av sträckan som det går att ta sig till och från exempelvis Turin eller Geneve där det finns flygplats? Om vi skulle vandra 5-7 dagar i augusti (ja det är nog en hel del folk då) finns det någon del ni kan rekommendera? Alltså 5-7 vandringsdagar exklusive resetiden.
 
Jag kan eventuellt ha lurat mig själv med placeringen så glöm det där med Turin och Geneve men allt annat i texten är relevant =) Dolomiterna tänkte jag.
Edit: Jag blev helt lurad av en sida där Aostadalen hade en led som också Alta via 1 som verkade enklare. Förstår det som den här kanske är lite lurigare med en del via ferrata. Är det en dålig idé så tar jag gärna emot det men om det går att komma undan så tar jag gärna emot såna tips (alternativt nån annan snällare led).
 
Senast ändrad:
Du säger inte vilken Alta Via, men jag antar att du menar den i Aostadalen.
Jag har berört den flera gånger, senast augusti 2012 då jag även tog några etapper på Alta Via 2. Båda dessa leder har f ö förlängts så att de möts både i väst (Courmayeur) och öst.

1993 gick jag från Alagna till Elisabetta, 10 dagar, alltså en etapp vidare från Courmayeur. De två första etapperna räknas väl inte till Alta Via, som då började i
Val Gressoney. Från St Jean till Courmayeur bör alltså ta 7 dagar. Jag valde den gamla sträckningen över Bettaforcapasset, vilket man inte ska göra- det är riktigt fult. Flertalet passövergångar är höga, 2700 möh eller så, och högst är Malatrà som kan ha snö långt in på säsongen. Att dubblera etapper blir nog rätt mödosamt, med två höga övergångar samma dag. Upp till 2700, ned till 1300, upp och ned igen...

Ett alernativ till Gressoney-Courmayeur är att börja i Alagna och ta vägen över Valle di Loo - det gjorde jag 2006; det blev förstås två etapper, vilket jag klarade med tältövernattning.

http://www.huthyfs.com/ finns bilder från mina turer 2006, 2011 och 2012 - obs. att de båda senare började i Schweiz, i Bourg St. Pierrre - jag gillar att haka samman flera områden på en tur.
 
Tack! Jag ska kolla på sträckningen i Aostadalen och se över det alternativet. Se gärna min kommentar ovan där jag insett att jag lurat mig själv. Om du orkar svara om Alta via 1 i Dolomiterna också skulle jag bli jätteglad!
 
Alta Via 1/Höhenweg 1 i Dolomiterna har jag förstås också gått.
Jag tog tåg till Niederdorf, hotell, buss vidare till Pragser Wildsee där turen började. Sen följde jag leden till Città di Fiume och vidare utmed Civetta till Vazzoler. Sen var tanken att vända norrut igen utmed östra sidan av Civetta, men p g a dimma blev det västra sidan igen. Därpå varianter tillbaka mot Seekofelhütte varifrån jag avvek österut mot Plätzwiese - blev förkyld; annars hade jag gått vidare mot Drei Zinnen och Sexten.

Mellan Seekofelhütte och Lilla Fanesängen går stigen ned lågt till civilisationen
och sen upp igen utmed en traktorväg. På återvägen följde jag en omarkerad led som snuddar vid vägen mellan Toblach och Cortina och sen letar sig upp igen - den varianten var klart intressantare.

Något år senare gick jag längre söderut på Ettan. Det är bara sista etappen som
går över en ferrata, men där avvek jag genom en dal (Val Vescovà eller nåt liknande) ut mot landsvägen, varifrån buss till Belluno.

Det är VÄLDIGT mycket folk i Dolomiterna i augusti. Jag har inte besökt dem sedan 1990 (jag räknar inte Brenta till Dolomiterna, där var jag 1991). Idel naturparker med tältförbud och väldigt lite vatten i dagen.


Det finns lite spridda bilder från Dolomiterna på min sajt, men ingen fullständig berättelse.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.