GR10 Walking the Pyrenees

Hejsan, kommer att åka till gränstrakterna mellan Frankrike och Spanien till våren och vandra GR10 mellan Medelhavet till Atlanten och det tar ca 8 - 10 veckor. Skulle vara trevligt att få någon med sig. Jag har bland annat skrivit Utekokboken och hade tänkt att skriva en bok om denna vandringsled, så jag har inget emot om ngn nappar som har kunskap om fotografering?
 
ammo; sa:
Hejsan, kommer att åka till gränstrakterna mellan Frankrike och Spanien till våren och vandra GR10 mellan Medelhavet till Atlanten och det tar ca 8 - 10 veckor. Skulle vara trevligt att få någon med sig. Jag har bland annat skrivit Utekokboken och hade tänkt att skriva en bok om denna vandringsled, så jag har inget emot om ngn nappar som har kunskap om fotografering?

Jag kan inte låta bli att fundera över marknaden för en
sådan bok, åtminstone om den är tänkt som en turbok.
T ex hur många ex behövs för att den ska löna sig?

Vilket språk har du tänkt dig? På engelska finns en
Cicerone-guide och ytterligare en (av D Stratford-James)
som till större delen täcker GR10. På franska finns
dessa topo-guides som är SÅ praktiska, med karta
och guide i ett; jag tror det är fyra delar.

Svenska? Jag misstänker att nästan alla svenskar
som är sugna på långvandring i Pyreneerna föredrar
HRP eller GR11, eller en kombination.
Dessa leder är ytterst väl dokumenterade på
franska, engelska och spanska, åtminstone.
GR10
bygger till stor del på övernattningar i gites
d'etape i byar, vilket innebär ganska långa sträckor under trädgränsen (det kan ju onekligen vara bekvämare så tidigt som i maj).

Som sagt, vad är marknaden? En stilla undran, inget annat.
 
Presentbok

Ja som du skrev så finns det bra små pocket varianter och bra fakta böcker till Pyreneerna. Det jag vill göra är en inspirationsbok, en presentbok, som beskriver allt från äventyrliga strapatser, till god mat, restauranger, gite, campingar, hotell, toppturer, recept, utrustning etc etc etc. Så bildarbetet kommer att bli en betydande del. Eftersom Spanien är ett av de främsta turistmålen för svenskar idag, så vill jag beskriva och berätta om områden som är mindre bekanta för flertalet turister. För sådana som oss som vet att få tag i information och har förmåga att ta oss till platser som ligger utanför allfartsvägarna, för oss behövs egentligen inte en sådan här bok. Men blir boken tilltalande så vem vet om inte den kan atrahera en bredare publik?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.