Dolomiterna gruppvandring..Prima Travel

Det där är en fin vandring. Däremot blev jag lite chockad över priset per person. Vandringar i Dolomiterna, liksom på de flesta håll i Alperna, går ju utmärkt att planera och genomföra på egen hand så om du inte prompt vill resa och vandra i grupp så tycker jag att du åtminstone skall överväga att fixa det själv.
 
Jo..de brukar ta betalt. Alla typer av temaresor brukar ligga där runt 12-14000:-

Men man betalar för bekvämligheten helt klart. Det är ganska mycket som måste checkas upp med flyg, tåg, buss m.m. Och boka stugor vet jag inte ens om man kan göra i förväg...och inte heller om man är garanterad plats om man inte gör det. Eller är det som i sverige att alla får plats??

Annars kan jag tänka mig springa eller gå den själv om jag inte får med mig någon...absolut.

Någon som kan gissar hur mycket man sparar på att fixa allt själv cirka??? 1/2 priset?
 
Någon som kan gissar hur mycket man sparar på att fixa allt själv cirka??? 1/2 priset?

Det beror på, men lite översiktligt kan du spara en del pengar genom att lägga tid vid datorn. Jag gissar dock att det blir högst en tredjedel som du kan spara, beroende på vilken boendekomfort du väljer (och hur du äter). Underskatta inte logistiken - att ta sig från en flygplats till och från bergen med allmänna kommunikationer är väldigt enkelt ibland, väldigt trassligt och tidsödande ibland. En abonnerad buss kan spara en vandringsdag.

Att boka plats i stugorna brukar gå bra att göra per telefon från dag till dag men kan ibland vara en utmaning med språket. Alla får dock sovplats, i nödfall i höskullen eller i "madrassenlager".

Har du inte varit i alperna tycker jag en organiserad vandring kan vara en väldigt bra introduktion, sen kan du nästa fundera på om du vill sy ihop en egen resa.
 
Det är svårt att säga hur mycket pengar du sparar på att fixa resan/vandringen själv. Du har ju mycket större friheter att välja ambitionsnivå på boende och ätande.
Jag vet inte heller om vandringsarrangörer genomför sina vandringar "i vilket väder som helst". Vädret är ju inte alltid bra i Dolomiterna och vid eget arrangemang så kan man ta hänsyn till det och t.ex. åka in till Bolzano och shoppa om det regnar alltför mycket, för att sedan återvända till bergen och vandringen när ovädret dragit förbi. Regnperioderna brukar tack och lov inte bli så långvariga där som vad dom kan vara i t.ex. Mont Blanc-området.
Vid dagsvandringar med boende i en alpby så har man stor glädje av hyrbil. Vid flerdagsvandringar mellan alphyttor där start och målplats inte är desamma så kan det vara både onödigt och opraktiskt. Då blir det ett planerande med bussar och ev. t.o.m. taxi (dock aldrig några långa sträckor) men visst går det att ordna.
Beträffande hyttor så är bokning långt i förväg inte lämpligt eftersom vädret kan ändra planer. Ring dagen innan. Jag har själv aldrig haft problem med att få plats men å andra sidan har jag undvikit de värsta högsäsongsperioderna. Kolla med hyttan i förväg om man får golvplats på madrass ifall alla sängplatserna är upptagna.
 
Mina erfarenheter av vädret i Dolomiterna är klart sämre än de i Mont Blanc-trakten, men sådant kan bero på tillfälligheter, t ex årstid.

I reklamen står det att man följer "Alta Via ....", men inte vilken, och vad jag kans e är det inte något av de numrerade standardlederna som följs. Man verkar inte heller komma söder om Falzaregopasset. Vad som är trevligt med en sådan gruppvandring kan jag inte avgöra; jag tycker en naturlig första tur kan vara den lättaste, Alta Via 1, från Prageser Wildsee (Lago di Braies) fram till sista stugan före Monte Schiara (genom vilken det går en via ferrata). Eller man kunde gå till Vazzoler, vid Civettamassivet, en variant och tillbaka en annan.



Vill man inte gå så långt söder ut kan man börja i Sexten, ta sig upp mot Drei Zinnen och vidare till Seekofelhütte, därpå Alta Via 1 ner mot, säg, Città di Fiume vid Monte Pelmo.

Själv har jag inte varit i Dolomiterna sen 1992. Nästan allt är regionala naturparker med bivackförbud, dessutom finns ofta inget vatten.


Brenta, som är ett dolomitmassiv, men inte tillhör de geografiska Dolomiterna,
(fel sida av floden Etsch/Adige)
är kanske lättast att ta sig till och på många sätt häftigare, fasst kanske lite begränsat.
 
Jo..de brukar ta betalt. Alla typer av temaresor brukar ligga där runt 12-14000:-
Jag har aldrig varit på någon resa med Prima travel men med min plånbok är dom relativt billiga. Jag skulle vilja åka på en resa till Island. Det är en annons i Utemagasinet 1-2014 (näst sista sidan). 10 dagar kostar 37400 kronor och då räcker inte tjockleken på plånboken till.


Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
30-06 Dagsvandra i dolomiterna? Trekking 14
rogera1 Alta via 1, Dolomiterna Trekking 7
LarsT Dolomiterna Trekking 2
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
biker44 Vandringar i Val di Fiemme och Val di Sassa, Dolomiterna Trekking 1
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Hultan Alta via 1 Dolomiterna Trekking 4
cristiancjb Vandringskängor för vandring i Dolomiterna Trekking 7
RosenbergAlexander Allmänt om Brunico - Dolomiterna Trekking 6
Torpedon Dolomiterna med barn i sommar Trekking 2
don Simon Fem dagar i Dolomiterna Trekking 6
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
johan01 via ferata i dolomiterna, var starta? Trekking 3
Urban W Dolomiterna före midsommar - är det för tidigt? Trekking 2
ronpe661 Turföslag, Dolomiterna Trekking 3
ewallquist Söker info inför vandring i Dolomiterna Trekking 3
hojman Campingar i Dolomiterna Trekking 1
marpa Vandring i Dolomiterna Trekking 2
wikman Löpning/klättring Dolomiterna Trekking 0
curt Kalla Rifugios i dolomiterna?? Trekking 8
ciccinisse dolomiterna i juli Trekking 2
Vandrings Walle Väder i Dolomiterna i juli. Trekking 4
jenol Tips på vandring i Dolomiterna Trekking 10
Kaj Yak Lättvandrat i Alperna/Dolomiterna Trekking 2
callemilla Vandra i Dolomiterna Trekking 3
kirediw Var vandra i september? Dolomiterna, Grekland, Mallorca, Andorra? Trekking 3
Hasse72 Dolomiterna Trekking 3
tennes79 Alta vías i Dolomiterna Trekking 4
jennyelven Vandring Dolomiterna Trekking 4
Karin Sofia B Dolomiterna mat/sov kostnad? Trekking 3
Lars H Alta via (Dolomiterna) numrering? Trekking 1
Lars H Behövs platsbokning i refugi i Dolomiterna? Trekking 2
jjareman Haka på till Dolomiterna i juli? Trekking 0
77a Vandring i Dolomiterna Trekking 4
seglartjej Dolomiterna Trekking 26
firro Ledförslag Dolomiterna? Trekking 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.