Turföslag, Dolomiterna

Vi har tänkt oss en vandring i Dolomiterna i sommar där vi tänkt gå en bit av någon av de större vandringslederna. Cirka 4 dagars vandring med inslag av lätta Via Ferrata / toppturer är väl en bra beskrivning av vad vi tänkt oss. Försöker skapa mig en bild av de olika lederna som finns, men har ännu inte funnit någon bra sträckning att vandra.

Tänkte därför höra mig för här om någon har något bra turförslag!?
 
Rosengarten

Rosengarten med utgångspunkt Vigo di Fassa, linbana upp och en rundtur och tillbaka till bilen(?) vid linbanan. Hyttorna ligger tätt i Rosengarten så kaffet kan man få serverat vissa dagar och valmöjligheterna i svårighet går från barnvagnsvänligt till via ferrata en tur eller klippklättring på Vajolett-tornen etc. Visst du missar kanske långvadringslederna men komplettera med en tur över Sella på två dar så får du nosa på Alta via 2.

Innan min första dolomittur lånade jag Eva Hellström-Boströms "Vandra i alperna" vilket funkade då (1999) bergen ligger kvar och hyttorna finns på cai.it eller sök på hyttnamnet för all hyttinfo. Kartor kan köpas på Kartbutiken i Stockholm innan om man vill läsa in sig.

Lycka till!
 
Överallt

Hela Dolomiterna har fantastisk vandring av varierande svårighetsgrad. Rosengarten är jättefint men möjligen ännu lättillgängligare är Falzaregopasset mellan San Cassiano och Cortina.
Vandringsguider på tyska eller italienska finns att köpa i viken by som helst i trakten.
 
1) Om man skulle börja i Sexten och ta en första kort eftermiddagsetapp till Drei Zinnen-stugan. 2) Från Drei Zinnen till Seekofelhütte, varvid man dock korsar en väg. 3) Från Seekofelhütte till Lilla Fanesängen (två stugor), men inte på Höhenweg 1, utan genom Saltztal ned mot vägen Cortina-Toblach och upp igen på omarkerad, men tydlig, led. 4) Från Fanes genom Travenanzesdalen
mot t ex Rufugio Dibona eller stugan nedanför Becco di Mezzodi (glömt namnet) 5) En sista kort transport ned till Cortina.

En dag kortare är att börja vid Pragser Wildsee och inleda med en kort etapp upp till Seekofelhütte.

En av de absolut finaste etapper jag gått i Dolomiterna är mellan Seekofelhütte och Plätzwiese,
via Hohe Gaisl, men jag vet inte hur man bäst får in den på en kort tur.


En av de vackraste platser jag känner till är annars Città di Fiume vid foten av Monte Pelmo,
http://www.huthyfs.com/dologal/images/image_42.html . Fiume heter idag Rijeka (som också betyder flod), en riktigt trist stad.
Första gången jag låg på stugan
fanns det revanschistiska affischer som uppmanade italienarna att inte glömma förlusten av Istrien och Fiume. Nästa gång var den borta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
30-06 Dagsvandra i dolomiterna? Trekking 14
rogera1 Alta via 1, Dolomiterna Trekking 7
LarsT Dolomiterna Trekking 2
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
biker44 Vandringar i Val di Fiemme och Val di Sassa, Dolomiterna Trekking 1
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Christian1 Dolomiterna gruppvandring..Prima Travel Trekking 7
Hultan Alta via 1 Dolomiterna Trekking 4
cristiancjb Vandringskängor för vandring i Dolomiterna Trekking 7
RosenbergAlexander Allmänt om Brunico - Dolomiterna Trekking 6
Torpedon Dolomiterna med barn i sommar Trekking 2
don Simon Fem dagar i Dolomiterna Trekking 6
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
johan01 via ferata i dolomiterna, var starta? Trekking 3
Urban W Dolomiterna före midsommar - är det för tidigt? Trekking 2
ewallquist Söker info inför vandring i Dolomiterna Trekking 3
hojman Campingar i Dolomiterna Trekking 1
marpa Vandring i Dolomiterna Trekking 2
wikman Löpning/klättring Dolomiterna Trekking 0
curt Kalla Rifugios i dolomiterna?? Trekking 8
ciccinisse dolomiterna i juli Trekking 2
Vandrings Walle Väder i Dolomiterna i juli. Trekking 4
jenol Tips på vandring i Dolomiterna Trekking 10
Kaj Yak Lättvandrat i Alperna/Dolomiterna Trekking 2
callemilla Vandra i Dolomiterna Trekking 3
kirediw Var vandra i september? Dolomiterna, Grekland, Mallorca, Andorra? Trekking 3
Hasse72 Dolomiterna Trekking 3
tennes79 Alta vías i Dolomiterna Trekking 4
jennyelven Vandring Dolomiterna Trekking 4
Karin Sofia B Dolomiterna mat/sov kostnad? Trekking 3
Lars H Alta via (Dolomiterna) numrering? Trekking 1
Lars H Behövs platsbokning i refugi i Dolomiterna? Trekking 2
jjareman Haka på till Dolomiterna i juli? Trekking 0
77a Vandring i Dolomiterna Trekking 4
seglartjej Dolomiterna Trekking 26
firro Ledförslag Dolomiterna? Trekking 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.