Kylväska/kylklampar!

Då jag slutat med bråttompaddlingen å nu mest fikapaddlar! Så vill jag jättegärna ha tips hur jag håller mina matvaror/drycker kalla länge,helst i 2dar! Är det möjligt när man paddlar? Finns det (mjuka) kylväskor/kylklampar som är bättre än andra! Är tex kylklamparna bättre än vanligt fryst vatten i flaska som jag har med mig i kylväskan?

/Janne!
 
Näe jag har märkt att flaskor o mjölktetror funkar lika bra, mjölktetrorna ger ju mjölk ochså om man vill ha det på turen, kall sån alltså.

Det som jag tycker funkar kanon är djupfrysta varm/grillkorvar och köttbitar frusna i termosar, de håller i flera dagar, när innehållet ska användas så slinker det ut om det tinat, annars slår du på kokande vatten tex på varmorvarna, efter en timme eller nåt så har du rykande god varmkorv att njuta av i naturen !
Termosar orkar man ju släpa på i kanoten..

Använd gärna tidningar att fylla kylbox/väska med, det isolerar bra, även sågspånsfyllda påsar som följer konturerna bland kylvarorna isolerar extremt bra, men se för f-n till att påsarna inte läcker...tipset fick jag av farsan, på den tid hade folk is skåp som de la in is i, isen sågades upp på vintern från sjön o förvarades under sågspånshögar, vilket gjorde att isen höll sig sommaren ut.
 
2-3 dagar funkar ju utmärkt även utan kylklampar. En schysst färdiglagad väl kyld trerätters kvällen dag 1 och dag 2 middagen fryst tillsammans med så mkt som nu går ner fryst i boxen kommer fixa det hela lätt. T.o.m. det man plockar ut dag 3 har lite kyla kvar i sig.

/Rickard
 
Flytande kväve

Om man har förmånen att tillgång till flytande kväve som är cirka –190 grader C kan man göra mycket roligt. På mitt förra arbete köpte vi flytande kväve från AGA. Vi (arbetsgivaren) hade en ”termos” som hette kryokärl. Jag vet inte om korken på en vanlig termos håller för flytande kväve.

Några recept på hur man kan göra glass
http://www.receptbankenskokbok.se/viewtopic.php?p=1439

http://www.oru.se/oru-upload/Instit.../Dokument/Övrigt/Kemisternas specialglass.pdf


Vid all hantering av flytande kväve rekommenderas tjocka handskar och långbyxor så man inte får köldskador om man råkar spilla, för –190 grader är väldans kallt.

Per
 
På senaste turen hade brorsan kylvarorna. En 2,5 litersdunk i kylväskan med fryst vatten (kallas även is;)) innehöll fortfarande i på morgonen dag 3.

Lars
 
I stället för att frysa vanligt rent vatten, blanda 1,5 dl koksalt med 1liter vatten och frys detta i en lämplig flaska eller plastpåse i en mjölkförpackning. denna saltblandning håller -15°. Har bytt ut vätskan i två kylklampar till denna saltlösning.
 
Vanlig is har ca 333 kjoule/kg i smältvärme och närmast oslagbar som kylbank och det är ytterst få ämnen som har mer smältvärme per kg än just vatten.

sedan kan man labba med olika vatten/saltlösning

Med 5% viktprocent salt i vatten så börja lösningen fälla ut vattenkristaller vid -3.2 grader och ju kallare ju mer iskristaller bildas och det som är kvar blir allt saltare. Vid - 18 grader så är det flytande som är kvar runt ismassan ca 20% salt och vid -21.2 grader C så fryser även kvarvarande saltlaken till fast form - en bildas en salthydrat eller kryohydrat.

Det betyder också att tinandet av en sådan block med 5% salt i vatten startar med mycket kall temperatur så länge frysta koncentrerade saltlaken finns kvar i ismassan och därefter snabbt blir varmare med allt lösare ismassa i och vid -3.2 grader så smälter det sista isen.

Vill man behålla djupryst så kallt som möjligt tills hela isklampen tinat fullständigt så skall man blanda 22.4 vikprocent vattenfri koksaltsalt i vatten (med kristallvatten, som vanlig bordssalt 36.2 viktprocent) och därefter stoppa i en frysbox ställd på minst - 25 grader kyla i något dygn - det fryser långsamt.

En sådan saltisklamp är nu konstant -21.4 grader C vid långsam tining till sista isen har försvunnit.

Nu kanske man inte vill köra så kallt och det finns andra salter tillsammans med vatten ger smältning på annan gradtal men fortfarande ger konstant kyla på samma gradtal till allt is är smält - man kommer inte ifrån att ju kallare man ha i boxen, ju mer värme tränger det in och smälter isklamparna fortare, har man frysvaror så kanske det räcker att hålla det vid -6 - -10 grader istället för -18 grader och därmed kanske dubbla förvaringstiden med samma klylklampmängd



Koksalt:
vattenfritt 22.4%, med kristallvatten 36.2% (vanlig diskmaskin/bordssallt), smättemperatur -21.2 grader C, smältvärme 246 kJoule/kg

Natriumnitrat:
36.9 %, smältemperatur -18.5 grader C, smältvärme 211 kJoule/kg

Ammoniumklorid:
18.7%, smälttemperatur -15,8 grader C , smältvärme 309 kJoule/kg

Kaliumklorid:
19.7%, smättemperatur -11.1 grader C, smältvärme 301 kJoule/kg

Zinksulfat:
vattenfritt 27.2%, kristallvatten 48.5% smälttemperatur -6.55 grader C, smältvärme 213 kJoule/kg


Magnesiumsulfat::
19.0%, smälttemperatur -3.9 grader C, smältvärme 241 kJoule/kg

Natriumkarbonat (kristallsoda, målarsoda):
vattenfritt 5.9%, med kristallvatten (kristallsoda) 15.9%, smälltemperatur -2.1 grader C, smältvärme 321 kJoule/kg

Natriumsulfat:
vattenfritt 3.8%, med kristallvatten 8.6%, smälttemperatur -1.2 grader C, smältvärme 336 kJoule/kg.

Alla värden avser viktprocent - dvs. för kaliumkloridblandning så gör man en blandning med 197 gram salt och 803 gram vatten per kg färdig lösning.


Sedan har vi den riktig kalla blandningen som ingen kan frysa med normal frysboxar utan i princip bara med torris - och då kan man lika gärna använda just torris...

kalciumklorid (vägsalt, innehållet i 'torrbollen'):
vattenfritt 29.8%, med kristallvatten 58.3%, smälttemperatur -55 grader C, smältvärme 155 kJoule/kg.


---

Nu vet jag inte vad som finns i köpta kylklampar förutom vatten (kan innehålla natriumsulfat för -1.2 grader smälttemperatur - går inte åt så mycket salt för tillverkarna då det bara drar 3.8% vattenfritt, 8,6 % med kristallvatten för 336 kJoule/kg i smältvärme)

Men skulle jag labba själv (och inte har småbarn) för kylskåpsgods så skulle jag nog prova med målarsoda-lösning (lättåtkommlig) då kylklampen bör smälta vid ett par minusgrader för att hålla låg temperatur (< 8 grader C) i kylboxen.

För frysvaror @ -18 grader så är det nästa självklar med koksaltlösning enligt ovan, lättåtkomlig och billig salt för alla... men vill man ha varmare men ändå några grader minus kallt för frysvaror så blir det att jaga de lite mera svåråtkommliga salterna.


Och sist men inte minst - kylboxen måste vara av så bra kvalitet som möjligt med riktig isolering om man vill ha längre förvaringstid - tyvärr är det si och så med detta i dom billigare boxarna med på sin höjd ilaggda frigolitskivor med stora genomgående luftglipor i skarvarna mellan inner och ytterskalet - samt att locket ofta inte har någon isolering alls...

Att förstärka isoleringen med sågspån/tidningar mm. och kanske tom. klä in den i aluminiumfolie in eller utvändigt (tar bort värmestrålningen som annars går mer eller mindre rakt igenom isoleringen) är ingen dum ide - men man måste utgå ifrån något som är hjälpligt isolerat ändå... det är tjockleken som räknas här!
 
Senast ändrad:
Leve Utsidan

Oj, vilken kunskap som finns samlad här på Utsidan.. man ställer, som Janne, en enkel fråga om ett vardagligt problem - och serveras en vetenskaplig utredning! Härligt!

Ska genast hem och borra upp kylklamparna och byta vätska i dem!

Annars, för att besvara Jannes fråga mer direkt, brukar vanliga kylklampar och en kylväska från Claes Ohlson räcka gott i tre dagar, om bara delar av maten är ordentligt kyld/fryst. Som föregående svar visat, finns det ju ett antal maträtter och komponenter därav, som med fördel kan djupfrysas.

Våra breddgrader är ju pass kyliga att problemet ibland är det motsatta. Den där pajen jag fryst in och tänkt ha till lunch dag 3 visar sig ofta fortfarande vara bottenfrusen och kräva långvarig tining på Trangian innan den kan ätas.

Men Janne, inte tror vi dig att du hädanefter bara ska paddla i maklig takt som oss paté-paddlare. Du säger säkert bara så för att invagga konkurrenterna i falsk säkerhet inför Orust Runt.... *L*

Med iskristallblandade pajsmulor i skägget,
Jens
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lasse Be Kylväska i kajak Paddling allmänt 8
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.