WWF kräver fler skyddade områden i haven

Den marina miljön och dess mångfald är dåligt skyddad.

Av: Christer Lindh

Idag finns det bara sex marina reservat i Sverige. Regeringen måste förbättra skyddet av våra havsområden.
- Det har gått för långsamt både med skyddsåtgärder och med förvaltningsplaner, anser Cathy Hill, programchef för Hav och Kust på WWF. Vi föreslår att regeringen ska börja med att skapa ett varaktigt och säkert skydd för de unika naturvärdena i Kosterfjorden och Hoburgs bank.

Med anledning av Världshavens dag 8 juni uppmanar WWF världens regeringar att skydda fler marina områden. WWF anser att 10 procent av jordens hav bör skyddas före 2010 som ett första steg för att långsiktigt skydda den biologiska mångfalden.

I Sverige finns idag endast sex marina reservat (Gullmarsfjorden, Kullaberg, Hallands Väderö, Falsterbohalvön med Måkläppen, havsområdet kring Gotska Sandön och Holmöarna) som syftar till att skydda livet under vattenytan. Tyvärr saknas förvaltningsplan och övervakningsprogram för alla utom Gullmarsfjorden och Holmöarna. Redan 1998 fanns 1 942 naturreservat, 25 nationalparker och 125 naturvårdsområden på land. Naturvårdsverket har tidigare pekat ut cirka 100 värdefulla havsområden längs den svenska kusten, så förslag på nya områden saknas ej. WWF har karterat naturvärdena i flera områden som bör skyddas, bland annat Kosterfjorden och Hoburgs bank.

- Att skapa ett skydd för havsområden innebär speciella problem, eftersom det är svårt att se vad som döljer sig under havsytan. Folk värnar inte om det som de inte känner till, säger Cathy Hill. Det är viktigt att diskutera skyddet av värdefulla havsområden med dem som använder havets resurser, t.ex. fiskare och turistnäringen. Målet är att skydda den biologiska mångfalden i havet, samtidigt som man utnyttjar naturresurserna på ett långsiktigt hållbart sätt.

Kosterfjorden på västkusten är Sveriges mest artrika och varierande havsområde, med många djuplevande organismer som är unika för Sverige. Här finns levande korallrev, uppbyggda av den hotade ögonkorallen. Räktrålning och en ökande sedimentation hör till hoten mot bottensamhällena. En del organismer kan nu bara påträffas under skyddande klippavsatser.

- WWF hoppas att Kosterfjorden ska ingå i Natura 2000, det europeiska nätverket för viktiga naturområden, säger Cathy Hill. Det är även positivt att länsstyrelsen i Västra Götalands län tillsammans med fiskare och Fiskeriverket försöker att skapa ett skydd för känsliga bottenområden genom att införa skonsammare fiskemetoder och restriktioner för fisket.

Hoburgs bank söder om Gotland är av internationell betydelse som övervintringsområde för flera sjöfågelarter, i synnerhet för alfågel och tobisgrissla. En miljon alfåglar, 25 procent av det europeiska beståndet, övervintrar på Hoburgs bank. De ökande oljeutsläppen från fartyg i Östersjön hotar nu området. I våras varnade WWF:s forskare för att så många som 150 000 alfåglar var nedoljade och dödsdömda i området kring Hoburgs bank.

- Alla oljeutsläpp i våra hav måste stoppas. Regeringen har hittills varit alldeles för tam i sina försök att hejda de olagliga oljeutsläppen från fartyg. Hoburgs bank är så viktigt att det måste ingå i Natura 2000, menar Cathy Hill.

Källa: WWF

Den 11-14 september träffas flera aktörer inom friluftslivet för att diskutera hur friluftslivet påverkar klimatet. 5 kommentarer
Naturen erbjuder mängder av möjligheter till friluftsliv - oavsett om vi vandrar, klättrar eller åker skidor. Men hur kan vi se till att vi gör det ... 8 kommentarer
Den 22 maj uppmärksammas Biologiska mångfaldens dag över hela Sverige.
Länsstyrelsernas minskade anslag för skötsel av skyddad natur kommer påverka naturreservat och vandringsleder negativt. 6 kommentarer

Dramatisk vintertur

Den senaste tiden har det blåst mycket, och det kommer så att fortsätta några dagar till! Ni som känner för att läsa om stormar i den trygga ... 4 kommentarer