Team SAD på Himalaya

Ingemar Enberg 27 år, och syskonen Andreas 27 år och Mattias Marklund 29 år har nu påbörjat sitt äventyr på Himalaya för att klättra världens sjätte högsta berg, Cho Oyu utan extra syrgas och utan någon som helst hjälp från allmänheten. Några garantier för att de tre killarna från Piteå, Norrbotten ska nå ända upp till toppen på 8201 meter finns inte, men de känner sig väl förberedda, laddade och motiverade.

DAGSLÄGET FÖR TEAM SAD

Cho Oyu gränsar mellan Nepal och Tibet, och Piteåtrion, Ingemar Enberg, Andreas Marklund och Mattias Marklund, kommer att klättra från den tibetanska sidan. I länderna kring Kina är det ett helt annat typ av styre än det vi är vana här hemma i Sverige. Problemen för Piteåtrion under denna resa är inte bara den tunna luften, den svåra terrängen och de höga höjderna utan även myndigheterna i länderna ser till att det strular för killarna. Efter fyra dagar i Kathmandu gjorde de sig redo för att bege sig upp i bergen, tyvärr så ändrade de kinesiska myndigheterna villkoren för transporten av packningen, de hade blivit lovade att skicka 60 kilo men fick endast skicka 50 kilo, och som ni förstår så har man inte onödig packning med sig på ett sånt här äventyr så det är omöjligt att ur livsnödvändig utrustning välja bort 10 kilo. Detta innebär att killarna själva får bära på sig 20 kilo vardera till en höjd av ca 6000 meter.

I dagsläget befinner sig killarna i Nylam på 3750 meters höjd, för att ta sig dit var de tvungna att färdas genom Nepal och in i Tibet. Killarna som gärna har kontrollen själv berättade för mig att det var en ren skräckupplevelse att åka på de smala vägarna med stupande branterna vid kanterna, att passera Maoisternas territorium, och inte veta om man tar sig fram pga. de alla vägförstöringar som monsunen har ställt till med.

Piteåtrion bor väldigt primitivt och har påbörjat sin acklimatiseringsperiod. Den 9 september påbörjar de själva färden mot baslägret. När de har nått baslägret, Advanced Base Camp, är de helt självförsörjande, då är det bara Ingemar Enberg, Andreas Marklund och Mattias Marklund och berget. De hälsar till alla här hemma och hoppas på en välbesökt hemsida

Kort info om gruppen Team SAD

Team SAD består av tre killar från Piteå som tillsammans gör äventyr runt om i världen. Resan startade egentligen väldigt tidigt för oss alla, om än på olika håll. Vi ville så småningom ut och prova de resor som vi läste att andra äventyrare gjorde. Under 2001 kunde vi inte stå emot drömmarna längre. Vi bestämde oss för att satsa och gruppen hann med två äventyr under första året. Känslan vi då upplevde var så stark att vi bestämde oss för att utveckla detta intresse ytterligare. Vi startade då i februari 2002 företaget Swedish Adventure Dreams. Vi gjorde detta för att kunna satsa på våra äventyr på ett mer professionellt sätt.

Swedish Adventure Dreams utvecklades snabbt till att vi började kallas Team SAD, vilket nu är det namn vi använder som vårt signum.

Våra drömmar och ambitioner är att så småningom kunna utveckla detta ännu ett steg. Vi hoppas kunna hjälpa andra att uppfylla sina drömmar och dela med oss av våra erfarenheter och misstag.

Kör på och lev livet, kanske vi möts i den svenska fjällvärlden någon gång!

Team SAD / Ingemar Enberg, Andreas Marklund och Mattias Marklund

Till hemsidan

Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
Lägret är ett samarbete mellan Matilda Söderlund och Haglöfs för att göra klättring mer jämställt.
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Sommaren 2013 gjorde André tillsammans med en god vän ett försök att bestiga Pik Lenin i Pamirbergen. Dåligt väder tvingade dem att avbryta ... 1 kommentar