SWET 2010 - 21/3: potatis på hög höjd och tunga huvuden

Swedish Women Everest Trek känner av höjden och får nog av potatisrätter

Av: utsidanred

21 March, 2010 - POTATIS PA HOG HOJD OCH TUNGA HUVUDEN

Har sitter vi 4900 meter over havet och mar precis som vanligt. Not. Faktum ar att vi alla ar lite tunga huvudet, ovanligt somninga och kanske ocksa lite mer grunda i andningen an normalt. Men det ar ingen fara. Att det kanns att luften ar lite mindre syrerik ar val som det ska vara.

Vi borjade vandringen i fantastiskt vader som vanligt. Ljusbla himmel och stor klar sol foljde oss hela vagen hit till Lobuche. En vandring som inte bara tagit oss sexhundra hojdmeter, utan ocksa genom ett okenliknande hogalpint landskap: sandjord med markkrypande ljungtuja (vi ar fulla av uppfinningsrika vokabular), runda stenar och i bakgrunden de kara gamla vitkladdae brgskedjorna, samt via nagra olika typer av potatisupplevelser. Lunchen intogs pa ett stalle dit alla som ska till Everest basecamp pausar pa - vandrare och klatterexpeditoner - vilket gjorde att vi inte kunde ta oss tid att fritt valja ur menyn. Mingma bestallde stekt potatis med gronsaker at oss. Gronsakerna fanns dar, men var lite svara att upptacka, men vi blev matta och orkade den knappa timmens branta stigning uppat innan vandringen planade ut och vi mottes av
minnesmonument over klattrare som omkommit pa berget. Sa smaningom andrade landskapet karaktar och blev stenigt, kargt och fruset. Vinden belv kallare men himlen var fortfarande lika bla. Kanslan av att vi verkligen lamnade civilisationen och gav oss av into the wild kom over oss. En hojdpunkt under den nagot andfadda vandringen var nar vi blev omkorda (jakar, barare och liknande) av en riktig expedition pa vag till Basecamp! Vi blev sa glada, for det betyder att nar vi kommer dit i morgon kommer det vara ett gang sherpas dar som satter upp talt och forbereder for de - som det visade sig nar vi fragade - norrman som i maj ska prova lyckan pa Everest. Vi kommer liksom fa se basecamp lite mer live, med talt och folk och inte bara som en grusplan...

Vi ar lite uppfyllda av kanslan att vi faktiskt vandrar historiska stigar. Pa samma stenar har Irvine och Mallory gatt, Tenzing och Hillary, Rob hall, Scott Fischer, Goran Kropp med flera stretat fram. Vi ar overens o matt det kanns lite stort.

Nar vi nadde var lodge var vi markligt nog lite hungriga igen (vi ater faktikst valdigt mycket och ganska ofta pa den har resan) och Minga bestallde in en ny variant pa potatis at oss: hemgjorda pommes frites.
Nu ska vi snart ata middag och den harr gangen har vi sjalva fatt valja ur menyn. Ingen valde just potatis.
Det blir ingen uppesittarkvall i kvall precis. I morgon gar vi tidigt till Gorak Shep, ater lunch dar och tar oss sen fram och tillbaka till Base Camp. Dem av er darhemma som vantar pa ett telefonsamtal fran nagon nar eller kar person hark an fa vanta ett tag till. Vi har inte haft mobiltackning de senaste fyra dagarna. Kan vara bra att vetaJ

2010-03-23 14:14   HotIce_Flash
Fin-fina bilder! Det ger kött på benen åt historien du beskriver!