Strid om vargar

Av: Christer Lindh

I Hedmark fylke på gränsen mot Dalarna och Värmland rör sig två vargflockar på 17 - 20 djur. De rör sig på båda sidor om gränsen vilket gör dem till ett gemensamt svenskt och norskt intresse. Man vill i Norge ge jaktlicenser i det området för att skjuta vargarna då fårskötsel är en viktig näring där. Om alla vargarna i flockarna skjuts försvinner 20 procent av stammen, vilket skulle vara helt emot den svenska rovdjurspropositionen som förespråkar att vargstammen ska öka till 200 stycken.
Norsk rovdjurspolitik skiljer sig från svensk på så sätt att man vill ha olika zoner där vargen ska vara skyddad, men i trakter med fårskötsel ska jaktlicenser kunna utfärdas såsom i gränstrakterna mot Dalarna och Värmland.
Naturvårdsverket och dess norska motsvarighet Direktoratet for naturförvaltning försöker komma till en lösning i vargfrågan och ännu har ingen konflikt blossat upp.

Källa: DN

Den 11-14 september träffas flera aktörer inom friluftslivet för att diskutera hur friluftslivet påverkar klimatet. 5 kommentarer
Naturen erbjuder mängder av möjligheter till friluftsliv - oavsett om vi vandrar, klättrar eller åker skidor. Men hur kan vi se till att vi gör det ... 8 kommentarer
Den 22 maj uppmärksammas Biologiska mångfaldens dag över hela Sverige.
Länsstyrelsernas minskade anslag för skötsel av skyddad natur kommer påverka naturreservat och vandringsleder negativt. 6 kommentarer

Dramatisk vintertur

Den senaste tiden har det blåst mycket, och det kommer så att fortsätta några dagar till! Ni som känner för att läsa om stormar i den trygga ... 4 kommentarer