Självlänsande kajak

Av: svingen

Sedan fyrtio år tillbaks har det som standard-utrustning monterats självlänsar framförallt på segeljollar. Självlänsen är ett rostfritt beslag som monteras i en håltagning på en lågpunkt i skrovet. Den öppnas manuellt vid behov av att tömma skrovet på slagvatten eller efter en kapsejsning.
Eftersom jag själv har en bakgrund i jollesegling, slog mig tanken att detta beslag även kunde fungera på en kajak.

vatten
Funktion
En självläns kan vara i öppet eller stängt läge.
I stängt läge ger den enbart en slät utsida på skrovet. Med en fällbar bygel kan den öppnas och tryckas ner. I öppet läge bildas en kil ner i vattnet med en nivåskillnad på några cm mot aktra kortänden. Nivåskillnaden ger ett undertryck då kajaken sätts i rörelse. Undertrycket öppnar i sin tur en liten klaff, som fungerar som backventil. Med klaffen öppen, bildas en fri öppning rätt ut i vattet på mellan 1,5 – 3 cm2. Bara kajaken hålls i rörelse sugs eventuellt vatten ut med ett sörplande ljud.

Princip
Tester under sommaren har visat att självlänsen börjar suga ut vatten redan i de farter som uppnås med ”normalpaddling”
Med min egen kajak, en Bear & Water Grizzly M och en Holt-Allen miniläns, tar det fyra minuter att med kraftig paddling helt tömma kajaken efter en roll eller re-entry .
Vid en surf i medsjö under några sekunder uppstår ett sug som kan ta litervis med vatten.

För- och nackdelar
Ytterligare fördelar är att det är väldigt lätt att spola ur kajaken eller tömma den på slagvatten och sand på land. Självlänsen fungerar som bottenventil och det är bara den sista skvätten som måste tas med svamp.
Kajaken kan lämnas rättvänd utan kapell på biltak eller land, utan att fyllas med vatten av nederbörd.
Nackdelar då.
Ja, några kanske inte tycker det är snyggt, och det svider i hjärtat då man sätter borrstålet i botten på sin ögonsten. Att ångra sig och laga hålet går naturligtvis, men blir sällan lyckat. Och Gud förbjude att sjösätta med aktern före och självlänsen öppen. Slår den i en sten kan hela botten rivas upp.

Egna slutsatser
Efter denna sommarens utvärdering anser jag att detta fungerar alldeles ypperligt och att en självläns borde vara standard-utrustning på alla lite snabbare havskajaker.
Av de modeller som finns på marknaden kan jag rekommendera Holt –Allen Mini.

Läns H-A mini
Observera att detta beslag inte till fullo kan ersätta den traditionella svampen och länspumpen som säkerhetsutrustning.

Mats Lundgren
2003-12-16 09:11   Kalle E
Betyg: 4
Mycket bra initiativ, och dessutom bra skriven artikel. Hade det desutom funnits en kortfattad instruktion eller i vart fall vägledning till hur självlänsen skall monteras hade artikeln fått högsta betyg av mig. Jag har själv seglat jolle och funderat över självläns i kajaken, men aldrig funderat hela så långt att det resulterat i någon installation.

Kalle

2003-12-19 20:02   klintholm
Savner URL til læns. Denne er IKKE helt magen til:

Savner oplysning om faktisk hastigheds behov.

2003-12-20 17:51   paddlaren
Betyg: 5
Bra artikel och beskrivning, självlänsar användes i mitten av 80-talet hos flertalet av canadensarpaddlarna i sverigecupen

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Är man ute och rör sig i naturen regelbundet så är det klart att man då och då stöter på djur. En del av dessa möten är mer minnesvärda än andra. Här ... 4 kommentarer
Vattensportare använder ofta torrdräkter. Dräkterna behöver ses över ibland. Sömmar kan läcka, dräkten kan ha skador och latextätningarna behöver ...
En efterlängtad tur i tvåmanskajak tillsammans med barnen fyra och åtta år gamla. 2 kommentarer
Anna Björnström har skrivit och illustrerat boken "Brisk och havskajaken" som handlar om en dag i kajaken på havet ur ett barns perspektiv. Här är ...