Rapport fran Katmandu

Utsidans Niklas Eriksson och Anna Simlund har lamnat den nordamerikanska kontinenten och befinner sig nu i Katmandu, Nepal.

Av: annasimlund

Nar vi kom till Katmandu i onsdags kvall var vi valdigt glada att Kami fran trekkingbyran vi har anlitat stod pa flygplatsen och vantade pa oss. Innan han hann fram var det namligen mycket konstiga manniskor som var lite val nargangna tyckte vi, formodligen en lindrig variant av det som de som har besokt Indien berattar om.

Kami skjutsade oss till hotellet dar vi skulle bo och vi insag att det var ett riktigt fint stalle med AC. Intrycket blev inte samre nar vi nasta morgon gick ner och insag att vi skulle fa ata frukostbuffe i tradgarden innan Kami kom och hamtade oss igen och vi akte till deras kontor. Dar diskuterade vi olika rutter vi skulle kunna ga och olika toppar att klattra, vi overgav snart tanken pa Mera Peak, eftersom vi da skulle fa bara valdigt mycket pa ryggen sjalva da vagen dit ar for svar for bararna. Vi overvagde olika alternativ men kom till slut fram till att Lobuche och Island Peak blir en bra tur for oss.

Turen gar langs den klassiska Everest Treken, alltsa finns det lodger och mat hela vagen och vi kommer bara behova kopa mat och bo i talt under toppforsoken. Bararna har inte heller nagra problem att ta sig fram har. Vi bytte alltsa ut Mera Peak, den hogsta trekkingpeaken mot Lobuche, en av de svaraste trekkingpeaksen.

Trekkingpeaks ar de toppar som man behover tillstand och guide for att fa forsoka pa, men man behover inte ett fullvardigt expeditionstillstand med allt vad det innebar bade ekonomiskt, byrakratiskt och tidsmassigt. Trekkingpeaks far inte vara hogre an 6500 m.

Da vi lamnade Annapurna Treks kontor sa gick vi runt och tittade i alla mountaineershopar som vi hade hort talas om innan vi kom hit. Vi var framst pa jakt efter ett toppattackstalt, duntossor och dunmitts.

Vi hittade ett begagnat expeditionstalt som var latt, ca 2 kg, och dessutom hittade Niklas ett litet enmanstalt som han tanker anvanda pa Fjallraven Extrem Maraton i augusti (jaja, vi far val se hur det blir...) Tillsammans kostade de 1000 kronor!!!

Pa dunfronten finns det MASSOR. Och en del saker verkar vara riktigt bra kvalite, vi hittade jatte valgjorda duntossor och dunmitts for 100 kronor paret! Idag ar det isyxor och massa smasaker som ska inhandlas och imorgon bitti bar det av till Lukla med flyg. Dar ska vi mota var guide och borja var trek!

Annas och Niklas egen hemsida

Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
Lägret är ett samarbete mellan Matilda Söderlund och Haglöfs för att göra klättring mer jämställt.
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Sommaren 2013 gjorde André tillsammans med en god vän ett försök att bestiga Pik Lenin i Pamirbergen. Dåligt väder tvingade dem att avbryta ... 1 kommentar