Med segelbåt genom Nordostpassagen

Ola Skinnarmo ska ut på nya äventyr. Denna gång ska han segla Nordostpassagen, 130 år efter att Nordenskiöld lyckades med bedriften. Det är en farlig resa, som ska genomföras klimatneutralt.

Av: admin

Uppdatering: Olas expedition är nu igång och är på god väg att ta sig igenom Nordostpassagen. Aktuell position kan ses på denna sida.

– Jag bestämde mig för ett år sedan att jag skulle försöka repetera Nordenskiölds bragd, samtidigt som jag vill sätta fokus på den globala uppvärmningen och det som händer med miljön i Arktis. Sett till helheten ser jag det här som min största utmaning hitintills som äventyrare, säger Ola Skinnarmo.

Expeditionen är ett svenskt-ryskt samarbete, där Ola Skinnarmo har handplockat expeditionsmedlemmarna från både Sverige och Ryssland. Precis som för Nordenskiöld handlar Olas äventyr om kulturutbyte. Teamet ombord ska utöver miljöförändringar även dokumentera utvecklingen av regionen och dess unika kultur och fåtal människor.

Äventyraren Nils Adolf Erik Nordenskiöld, som i Sverige inte fått lika stor uppmärksamhet som i resten av världen, lyckades med skeppet Vega 1878-1880 bli den första att segla Nordostpassagen. Han bar länge på ett intresse för att utforska möjligheten att färdas från Atlanten till Stilla havet genom att segla norr om Sibirien. Men det hela gick inte smärtfritt till. I tio månader satt Nordenskiöld och hans besättning fast i ismassorna.

6 000 sjömil på tre månader
För Skinnarmo blir expeditionen en 6 000 sjömil lång seglats, där själva Nordostpassagen mäter 3 800 sjömil. Ola räknar med att bli förste svensk som lyckas upprepa Nordenskiölds bragd. Expeditionen kommer igång runt midsommar 2009 och att resan sedan tar tre månader. Om allt går vägen det vill säga. För han har stor respekt för farorna med expeditionen.

– Trots att det i år varit rekordlite is så är det fortfarande en farlig resa. Isen däruppe är lömsk och flyttar runt hela tiden med strömmar och vind. Det är lätt hänt att man blir fastlåst och fånge i isen, precis som Nordenskiöld en gång blev, säger Ola Skinnarmo.

– Det är ett av världens tuffaste ställen att segla på, säger Ola Skinnarmo.

I fotspåren för femte gången
Ola Skinnarmo har förutom sina expeditioner till Syd- och Nordpolen genomfört ett flertal äventyr där han följt stora upptäcktsresande i fotspåren, bland annat Nansen och Andrée.

För Ola Skinnarmo kommer tiden fram till avgången i juni vara full av förberedelser. För tillfället håller Ola på att renovera båten, den 60 fot långa Explorer of Sweden. Expeditionen kommer att resultera i en dokumentär som kommer att sändas på TV4 och hela äventyret går att följa på skinnarmo.com .

Vi önskar God Jul med det klassiska receptet på Runekakor. En riktig favorit i repris.

Norrskensentusiasten Carl Bergstrand ger sina bästa tips för att se och fota det färgstarka ljusfenomenet.