Nytt på bokfronten

Nya vandringsböcker och en liten bok om sommarens plågor, de stickande och bitande insekterna. För nyfikna barn har en rolig faktabok om spigg och andra småfiskar kommit ut.

I faktaboken "Fisk du aldrig ätit" av Sara Östlund Nilsson får du mer kunskap om tre små och märkvärdiga fiskfamiljer som också lever i svenska vatten: spiggar, kantnålar och smörbultar. Sara Östlund Nilsson är expert på småfiskars beteende och berättar med smittande entusiasm varför de ser ut som de gör och varför de gör som de gör. Några stjäl ägg, andra försöker locka till sig en partner genom att rodna, och hos en del är det hanarna som blir gravida! Boken handlar också om forskarnas arbete på den norska marinbiologiska stationen i Drøbak, där de studerar olika marina organismer. Det finns också tips för barn (och vuxna) hur de själva kan observera fisk.

Mer info.

Vandringsböcker från Calazo förlag

Vandra i Provence
Allt fler svenskar upptäcker det stora utbudet av trevliga vandringar som finns i Provence i östra Frankrike, en region som annars är mest känd för lavendelodlingar och vingårdar. Det behagliga klimatet gör det möjligt att hitta vandringar hela året om. Boken beskriver 54 dagsturer i olika delar av Provence. Med en hyrbil når du enkelt vandringarna inom ett par timmar från Nice. Mer information.

Vandra Gästrikeleden
Sveriges låglandsleder blir populärare för varje år. En led som erbjuder fin natur och massor av spännande historier kring de många bruken är Gästrikeleden. Ett favoritområde är skogarna kring Rönnåsen och Ol-Larsbergen utanför Ockelbo. Mer info om boken.

Kartatlas Sörmlandsleden
Eftersom Sörmlandsleden är hela 100 mil lång är det omöjligt att rymma alla etapper på en och samma karta. Men nu finns en smidig liten kartbok med terrängkartor över ledens alla etapper. Skärmskydd, busshållplatser och anslutningsleder med mera är markerat på kartorna för att göra det lätt att planera sommarens vandringsturer. Mer info.

Sommarplågor
Djuren & växterna som bits, sticks & irriterar.

Vi kliar oss, viftar och svär åt insekterna och vi för en ojämn kamp mot oönskade växter och kryp på våra tomter.
Men bortom löpsedlarna om fästingsommar och mördargetingar finns en hel värld att upptäcka.

Möt några av de mest kända och okända djuren och växterna som stör sommarfriden. Med glimten i ögat, en enorm kunskap och stor respekt för djur och natur beskriver Lars-Åke Janzon hur de olika arterna lever och brer ut sig. Hur vi undviker huggormar på tomten och varför fästingen är vårt farligaste djur, men också hur vi skyddar oss på bästa sätt, och när det är dags att ringa giftcentralen eller åka till akuten.

Boken är illustrerad av naturskildraren Matsåke Bergström. Mer om boken.

Varva vandringarna med lite inspirerande friluftsläsning hemma i soffan. 1 kommentar
Ulf Kvensler har skrivit en psykologisk thriller - Sarek. Du har nu chansen att vinna ett eget exemplar och ett sittunderlag. Chansen är stor då vi ... 1 kommentar
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar
Anita och Gustaf Forsell har kommit ut med boken Sarek till Arktis. I boken har de skrivit om de finaste platserna de besökt då de under 20 år rest ...