Ny tillverkare av träkanoter och paddlar
FleetWood Hälsingland har startat upp tillverkning av träkanoter och paddlar byggda av gran, efter ritningar framtagna av Björn Thomasson Design. Företaget har planer på att tillverka ett antal kanoter/paddlar som skall visas upp på Allt för sjön 4 -13 mars 2005 om allt går efter planerna.
Av: ulindh
Till skillnad från alla syntetiska fibrer och kemikalier är trä - lättare, starkare och segare. Utöver detta är trä vackert, det flyter, isolerar mot kyla, värme och ljud och det åldras med behag. De flesta upplever trä som ett trevligt, vänligt material att färdas på vatten med.
Med träribbor, glasfiber och epoxi går det att bygga extremt lätt. Till skillnad från traditionellt båtbygge där ett antal olika delar och lager av olika material hålls ihop av mekaniska fästelement - spikar, skruvar och nitar - får ett stripskrov sin styrka av skalverkan och klarar sig helt utan spant och förstyvningar. Påfrestningar fördelas ut i hela skrovet istället för att lokaliseras till fogarna.
Densiteten för gran är mellan en tredjedel och en fjärdedel av glasfiberns densitet. Genom att använda gran som kärnmaterial mellan två lager glasfiberväv vinner man både styvhet och vikt jämfört med massiv glasfiber/polyester eller glasfiber/vinylester.
En lättare kajak/kanadensare är trevligare både på land och i vatten; lättare att lasta på bilen och att dra upp på stranden, lättare att manövrera, accelerera, svänga, stoppa - lastkapaciteten ökar och det blir lättare att paddla långt och hålla farten länge.
En normallång träkajak brukar hamna mellan 16 och 20 kg. Motsvarande glasfiberkajak brukar väga 22 - 25 kg och en termoplastkajak (polyeten m fl) 25 - 30 kg.
Kanoterna ligger i prisläget 25.000:- till 40.000:-
Med träribbor, glasfiber och epoxi går det att bygga extremt lätt. Till skillnad från traditionellt båtbygge där ett antal olika delar och lager av olika material hålls ihop av mekaniska fästelement - spikar, skruvar och nitar - får ett stripskrov sin styrka av skalverkan och klarar sig helt utan spant och förstyvningar. Påfrestningar fördelas ut i hela skrovet istället för att lokaliseras till fogarna.
Densiteten för gran är mellan en tredjedel och en fjärdedel av glasfiberns densitet. Genom att använda gran som kärnmaterial mellan två lager glasfiberväv vinner man både styvhet och vikt jämfört med massiv glasfiber/polyester eller glasfiber/vinylester.
En lättare kajak/kanadensare är trevligare både på land och i vatten; lättare att lasta på bilen och att dra upp på stranden, lättare att manövrera, accelerera, svänga, stoppa - lastkapaciteten ökar och det blir lättare att paddla långt och hålla farten länge.
En normallång träkajak brukar hamna mellan 16 och 20 kg. Motsvarande glasfiberkajak brukar väga 22 - 25 kg och en termoplastkajak (polyeten m fl) 25 - 30 kg.
Kanoterna ligger i prisläget 25.000:- till 40.000:-
Läs mer
Forumdiskussioner
- Paddling allmänt Havskajak med utrymme för att arbeta med benen
- Paddling allmänt Hinder i Kolarmoraån
- Paddling allmänt Packrafting med familjen i Västerbotten
- Bygga egen kajak Laga paddelskaft i kolfiber
- Paddling allmänt Torneälv ?
- Paddling allmänt Paddla Emån, Småland
- Bygga egen kajak Tjära på canvas?
- Bygga egen kajak Klä och behandla canvas skin on frame kanot