Ny tillverkare av träkanoter och paddlar

FleetWood Hälsingland har startat upp tillverkning av träkanoter och paddlar byggda av gran, efter ritningar framtagna av Björn Thomasson Design. Företaget har planer på att tillverka ett antal kanoter/paddlar som skall visas upp på Allt för sjön 4 -13 mars 2005 om allt går efter planerna.

Av: ulindh

Till skillnad från alla syntetiska fibrer och kemikalier är trä - lättare, starkare och segare. Utöver detta är trä vackert, det flyter, isolerar mot kyla, värme och ljud och det åldras med behag. De flesta upplever trä som ett trevligt, vänligt material att färdas på vatten med.
Med träribbor, glasfiber och epoxi går det att bygga extremt lätt. Till skillnad från traditionellt båtbygge där ett antal olika delar och lager av olika material hålls ihop av mekaniska fästelement - spikar, skruvar och nitar - får ett stripskrov sin styrka av skalverkan och klarar sig helt utan spant och förstyvningar. Påfrestningar fördelas ut i hela skrovet istället för att lokaliseras till fogarna.
Densiteten för gran är mellan en tredjedel och en fjärdedel av glasfiberns densitet. Genom att använda gran som kärnmaterial mellan två lager glasfiberväv vinner man både styvhet och vikt jämfört med massiv glasfiber/polyester eller glasfiber/vinylester.
En lättare kajak/kanadensare är trevligare både på land och i vatten; lättare att lasta på bilen och att dra upp på stranden, lättare att manövrera, accelerera, svänga, stoppa - lastkapaciteten ökar och det blir lättare att paddla långt och hålla farten länge.
En normallång träkajak brukar hamna mellan 16 och 20 kg. Motsvarande glasfiberkajak brukar väga 22 - 25 kg och en termoplastkajak (polyeten m fl) 25 - 30 kg.
Kanoterna ligger i prisläget 25.000:- till 40.000:-

http://www.fleetwood.se

Logga in för att kommentera
Bli medlem
Glömt namn/lösen?

Läs mer

Att bygga broar

Common Values United jobbar för att öppna upp den svenska naturen för "barn från tredje kulturen". 7 kommentarer
En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Från Kalmar, Rafshagens Camping till Stockholm, Vaxholm. Ett alternativ till långtur med kajak. Men man slipper paddla! De touringkittar en gammal ... 11 kommentarer
Bengt Larsson har precis kommit ut med 4:e upplagan av sin bok Kusten är klar ! Om en kajakfärd runt hela Sveriges kust. Utsidan har fått ett utdrag ...

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.