Naturvårdsverket satsar på allemansrätten

Naturvårdsverket uppdaterar sättet de informerar om allemansrätten med förhoppning att fler ska ta del av vad allemansrätten innebär.

Av: Alicia Schumacher

Foto: Kenneth Schulze/Pixabay

I veckan lanserade Naturvårdsverket ett helt nytt sätt att sprida information om allemansrätten. Satsningen går under namnet "Det är lätt att göra allemansrätt" och syftet är att sprida kunskap om allemansrätten på ett mer uppdaterat, relevant och tilltalande sätt.

– Satsningen går ut på att sprida kunskap om allemansrätten till allmänheten genom att fokusera på allt som allemansrätten ger – och samtidigt, utan pekpinnar, visa vilka skyldigheter vi har. Vi har tagit fram handfasta tips och råd på hur vi gör allemansrätt, säger Anna Grundén, handläggare allemansrätten på Friluftslivsenheten Naturvårdsverket.

Förutom konkreta tips och råd har de tagit fram informationsmaterial som de erbjuder till alla som vill sprida kunskap om allemansrätten.

– Såväl den budskaps- som innehållsmässiga, liksom den grafiska, utformningen tar avstamp bland annat i analyser gjorda kring hur människor i dag tar till sig information. Vi vill nå ut på ett sätt som upplevs som relevant, begripligt, lättillgängligt och användbart, säger Nils Hallberg, miljörättsjurist på Naturvårdsverkets friluftslivsenhet.

Naturvårdsverket hoppas att informationskampanjen kommer göra skillnad.

– Förhoppningen är att sprida kunskap om allemansrätten så att fler kan ta del av vad allemansrätten innebär. I förlängningen hoppas vi att det kan bidra till att vi i större utsträckning kan undvika störning, slitage eller att andra konflikter uppstår, säger Anna Grundén.

Naturvårdsverkets hemsida kan du läsa mer om allemansrätten och sortera vad som gäller efter aktivitet, tid på året och plats.

Det är lätt att göra allemansrätt

Naturvårdverket genomför en riktad satsning mellan maj och september. Under den perioden kommer de att sprida tryckt och digitalt material om allemansrätten samt arbeta i sociala medier för att nå ut till prioriterade målgrupper. Tanken är sedan att det nya sättet att kommunicera, och det nya materialet, ska användas under flera år framöver.

2024-05-04 18:09   HasseQ
Bra där. Men det finns fortfarande surdegar som dom inte tar upp. Avgifter för cykelleder i naturen tex.
Men det är ju bara att använda samma princip som Avgifter för skidspår, som dom föredömligt beskriver !