Nationalparkernas dag 24 maj

Måndag den 24 maj firas Nationalparkernas dag. Naturvårdsverkets årliga sammanställning visar att Sveriges nationalparker hade 3,1 miljoner besök under 2020, en ökning med över 300 000 från året innan.

Kyrkkåta vid Stalokuokta. Foto: Mikael Svensson / Johnér

Måndagen den 24 maj firas Nationalparkernas dag. Naturvårdsverkets årliga sammanställning visar att Sveriges nationalparker hade 3,1 miljoner besök under 2020, en ökning med över 300 000 från året innan. Intresset för att vistas i skog och mark hemma i Sverige förväntas vara fortsatt högt även i år.

Sverige har idag 30 nationalparker som fördelar sig från nordligaste norr till vår sydligaste udde. Att bilda nationalparker är ett sätt att bevara vårt gemensamma natur- och kulturarv och att skydda områden som annars hotar att förstöras eller försvinna helt.

Naturvårdsverkets årliga sammanställning visar att Sveriges nationalparker hade 3,1 miljoner besök förra året, en ökning med över 300 000. Pandemin har fått oss att semestra på hemmaplan och utforska svenska besöksmål, samtidigt som intresset för att vistas i naturen har ökat. Vanligtvis kan internationella besökare utgöra upp till 60 procent av de som besöker våra nationalparker. Under 2020 ersatte svenskar de internationella besökarna i flera parker och i vissa ökade antalet besökare även utöver det. Intresset för att vistas i skog och mark förväntas vara fortsatt högt även i år.
Läs mer om ökningen av besök i nationalparker

Svenskarnas ökade intresse för vår natur märks även på social media med en stor ökning av följare på Sveriges nationalparkers instagramkonto. Antalet fördubblades under 2020 och kontot sveriges_nationalparker har idag nära 60 000 följare

Nationalparkernas dag – och kopplingen till våra första svenska nationalparker

Nationalparkernas historia börjar i USA 1872 med att området Yellowstone i Klippiga bergen skyddas som nationalpark. Den 24 maj 1909 följer Sverige efter som det första landet i Europa och inrättar nio nationalparker: Hamra, Garphyttan, Ängsö, Gotska Sandön, Abisko, Pieljekaise, Sarek, Stora Sjöfallet och Sonfjället.

Nationalparkernas dag äger rum den 24 maj varje år och är en minnesdag för skyddade områden i hela Europa. Den lanserades 1999 av Europarc-federationen för att fira skyddade områden i hela Europa och Europas första nationalparker – i Sverige.

Sveriges nationalparker

Den som har besökt Sveriges 30 nationalparker har sett stora delar av vad svensk natur har att erbjuda. Sveriges sex naturtyper finns samtliga representerade; fjäll, sjöar och vattendrag, kust och hav, ädellövskog, våtmark och barrskog.

Läs mer om naturtyperna

Nationalparkerna är natursköna eller unika miljöer som kan ge starka naturupplevelser. Mycket arbete görs för att de ska vara både lätta att hitta till och att besöka, men tillgängligheten varierar. Många parker har tillgängliga besöksmål medan andra inte har anpassats.

Nationalpark är det starkaste skydd ett område kan få. Det ges bara till de finaste och mest värdefulla områdena i det svenska landskapet. I Sverige och i många andra länder är naturreservat det vanligaste sättet att skydda värdefull natur och det finns idag över 5000 naturreservat i vårt land. Både länsstyrelser och kommuner kan bilda naturreservat.

Karta över Sveriges nationalparker.

Tips inför ett besök i våra nationalparker

Närmaste nationalpark och besöksinformation går att hitta på Sveriges nationalparkers egen webbplats: https://www.sverigesnationalparker.se/ Där finns också praktisk information, till exempel parkeringsmöjligheter, var det finns raststugor och vindskydd samt information om leder.

Om det är långt till närmaste nationalpark så brukar det finnas besöksvänliga naturreservat desto närmare. På länsstyrelsens webbplats finns information om naturreservat som är värda ett besök.

Utforska gärna nya lokala naturområden
Nu är det många som väljer att vara i naturen. Det leder i vissa områden till överfulla parkeringar och trängsel vid eldstäder och i raststugor. Många människor på samma ställe sliter också mer på naturen. Ett sätt att bidra och undvika trängsel är att utforska nya lokala naturområden som är vackra men inte lika välkända.

Nationalparker och naturreservat kan ha särskilda regler för exempelvis grillning, vindskydd och stugor. Information om dessa regler finns på sverigesnationalparker.se eller på Länsstyrelsen under Besöksmål.

Den 9 september är det Vandringens dag och det finns flera guidade vandringar att anmäla sig till. 1 kommentar
Nu har Majjen kommit till vägs ände - Stenkällegården - Bergslagsledens sydliga slut. I dessa trakter har ju Bergslagsleden stark konkurrens av ... 6 kommentarer
Sörmlandsledens jubileum firas med folkfest och aktiviteter året ut.
Outdoor Festival Sthlm arrangeras i slutet på maj och erbjuder flera prova på aktiviteter, föreläsningar och skönt utehäng.