Några underbara septemberdagar på Gotland

Roland och Siv-Britt bestämde sig för en höstresa till Gotland då bad och turister inte var det som lockade. Förhoppningen var att få en skön och avkopplande resa, samt att åka runt lite på ön.

Av: roleng

Blomsterprakten vid Almedalen

I somras pratade Siv-Britt och jag om att åka till Gotland. Vi har aldrig varit där som en semesterresa. För min del var det ca 15 år sedan, för Siv-Britt är det något liknande. Vi bestämde att åka i början av september. Bad och turister var inte det vi sökte, utan en förhoppningsvis skön och avkopplande resa samt att åka runt lite på ön.

Onsdagen den 9 september tog vi förmiddagsfärjan från Nynäshamn. Planeringen var att först åka direkt till Fårö och vara där en dag och sedan ner till Visby för att sedan åka hem med eftermiddagsfärjan på lördag.

Detta var första gången vi åkte färjan till Gotland. Tidigare gångar har vi tagit flyget.

Båtresan var behaglig och vi var där runt 14,30. Hotell var bokat i Fårösund. På vägen till Fårösund stannade vi till vid Lummelundagrottorna. Där var det stängt och någon fika blev det inte.

Lummelundagrottan

En rauk vid Lummelundagrottan

Efter incheckningen på hotellet tog vi färjan över till Fårö.

Färjorna till Fårö

Tanken var att nu bara åka över och hitta något ställe att äta och först på torsdagen göra Fårö. Nu visade det sig så att när turisterna lämnar ön så stänger matställena, i vart fall på kvällen. Vad göra, jo vi åkte runt på Fårö och tittade på naturen. Den vackraste platsen vi såg var Raukarna vid Langhammars naturreservat. Här strosade vi runt och tittade och fotograferade. Vädret på kvällen var varmt och skönt och solnedgången förhöjde stämningen. Att går och titta på dessa Raukar får fantasin att flöda. Sett från olika vinklar kan man se olika figurer. Min favorit blev den sjungande Rauken.

Den sjungande Rauken

Mat då, jo vi han med färjan halv åtta och till ICA-butiken innan den stängde och köpte salladstallrik, ost och dricka och satt och åt på hotellrummet och tittade på  slutet av fotbollen, Sverige mot Malta, ingen höjdare, alltså fotbollen.

I stället för att åka tillbaks till Fårö på torsdagen vände vi kosan mot Visby. Resan gick runt den stora insjön Bästerträsk och ner till Bläse och en fin strandremsa. Man blev lite sugen på att bada. Vi följde väg 140 och stannade ibland och tittade bl a på en gammal bensinstation.

Vi åkte till en trädgård, Muramaris, men även där var det stängt för säsongen. Även Krusmyntagården var stängd, men där kunde vi gå och titta på alla kryddväxter som luktade gått lång väg. Vägen tillbaks till Visby gick via Snäck och Gustavsvik. Efter incheckning på Hamnhotellet var vi ordentligt kaffesugna.

En folkvagn kan man använda till mycket

Solen sken och det var varmt, vi satte oss och tog en fika vid Donners plats.

Det blev saffranspannkaka med Salmbärssylt. Därefter blev det att utforska Visby innanför ringmuren. Första anhalt blev Botaniska trädgården (DBW:s trädgård) eller Botan som den benämns i informationsbroschyren. På vägen dit passerade vi Almedalen. Det var en helt fantastisk upplevelse att vandra runt i denna Botaniska trädgård med alla dessa blommor och träd från nästan hela världens hörn. Att se en sådan blomsterprakt i september, hur är det då på våren och sommaren? Här åt vi något som vi aldrig har plockat och ätit, nämligen Mullbär, de var saftiga och söta.

Mullbär

"Ta tid på er i Botan - njut, upplev, upptäck!". Botan ses som en av de tio vackraste trädgårdarna i landet och var under Linnéjubileet en av jubileumsträdgårdarna.

Resten av dagen vandrade vi runt i Visby och tittade på alla gamla byggnader och ruiner. Till skillnad mot restauranglivet utanför Visby var det här full rulle. Utmed Adelsgatan var ruljansen i full gång med slutrea i nästa varje butik. Här i det vackra och soliga vädret märkte man inte av att det var september, möjligtvis lite mindre med folk och det med rean. Dagen avslutades med en middag, utomhus, i det fortfarande varma vädret.

Fredag morgon, gjorde en träningsrunda utmed strandpromenaden, en halvtimme (4 km) vända tillbaka. Det blev 8 km på en timme. Det var skönt att vandra utmed kusten, solen kom upp över träden och husen och började värma. Efter en stärkande frukost gick vi ut till ett ännu soligt och varmare väder.

Då vädret var så finns beslöt vi oss att inte ta bilen och åka runt på Gotland. Det blev ännu en tur till Botan, denna gång via att vandra runt ringmuren. Man avundas de Visbybo som bor innanför muren. Mysiga hus och vackra trädgårdar var en njutelse att se. Att sitta på en bänk i Botaniska trädgården och värmas av solen var skönt. I denna stund fanns ingen längtan till någon resa till södra Europa. Värmen och miljön i Visby kändes som att man var där.

Vid kallbadhuset i Visby kom folk för att bada. Vi pratade med en kvinna som just tagit sig ett dopp, hon sa att det var skönt. Hade vi haft badkläder med oss hade det blivit ett dopp.

Även denna kväll blev det middag utomhus i en ljummen kväll.

På lördagen åkte vi till Kräcklingbo, där det var en Gotländsk marknad. Där fanns allt, exv. aktion på gotländska kycklingstuppar. Mitt på dagen verkade som att alla gotlänningar var där.

Från Kräcklingbo åkte vi till Tofta och dess fiskeläge. Ånyo en vacker plats, där lusten till ett bad blev stor.

Tofta fiskeläge

Tillbaka till Visby trodde vi att det var krig. På vägen till hamnen var det en massa militärer som låg och sköt, på vad vet jag inte. Det visade sig att hemvärnet övade försvar, vilket var att försvara Visby. Mitt i allt detta fanns det loppisstånd som sålde allt från gotländskt keramik till gamla uthyrningscyklar. Loppisen lockade Siv-Britt till storköp av olika keramikprylar, mellan 2 till 5 kronor per pryl.

Klockan 16,00 gick färjan tillbaks till Nynäshamn. Vi hade sett fram mot att sitta och se solnedgången på hemfärden. Tyvärr så kom en massa moln in precis när vi lämnade hamnen. Lite regn kom på hemfärde till Södertälje.

När vi bestämde att vi skulle åka till Gotland i september hade vi inte den förhoppningen att denna lite anspråkslösa resa skulle blir en sån upplevelse. Det var som jag skrev ovan, att man inte var i Sverige utan i något sydeuropeiskt land med tanke på värmen och restauranglivet i Visby. Synd bara att det inte fanns lite fler matställen öppna i övriga delen av Gotland där vi var.

Normalt på min hemsida skriver jag om mina vandringar. Nu blev det inte så mycket vandring mer än de 8 km jag gjorde på torsdagsmorgonen. Men det blev ganska mycket vandrande ändå. Att gå alla gator och gränder i Visby blir ganska många kilometer ca 15 km varje dag.

Förhoppningsvis blir det en Gotlandsresa även nästa år och då kanske några veckor tidigare. Man får hoppas att vädret då blir lika bra som nu.

2009-10-04 21:40   Naturtjejen
Gotland är ett fint ställe, bra skrivit & fina bilder:-)

Under Lagos yta

En resa genom Lagos slumområde. 1 kommentar

Hornstrandir Island 2018

Berättelsen om en tvådagarsvandring genom naturreservatet Hornstrandir på nordvästra Island i augusti 2018. 4 kommentarer
Marcus Perfjell har nu cyklat 250 mil genom sju delstater, hemlösa, kristna, skjutglada, vanliga amerikanare har alla hälsat honom välkommen. Här kan ... 2 kommentarer

Yngst vid ytterpunkterna?

På geografilektionen talade läraren om Treriksröset där tre länder möts. Det var upptakten till en resa till Sveriges ytterpunkter, en resa med barn ... 7 kommentarer
Varje resa har en början, den här började cirka fyra månader innan det var dags att bestiga Sveriges högsta topp. Det här är pappa Torbjörns och ... 7 kommentarer