Myggburken räddar semesteräventyret...

Efter att ha läst Bobbo Nordenskiölds bok Vildmark insåg Joakim att denna uppfinning måste spridas för omvärlden. Ingen är så omtalad som myggan...Joakim gjorde en film!

Av: Minnatur

Jag låg i mitt tält, glad åt att kroppen var nästan naken. Utanför tältet var det 28 grader och vadarbyxorna hade i timmar klibbat mot kroppen. Pausen var välbehövlig. Min panna var prickig av bulor orsakade av knott och mygg. I samma stund som jag fyllde kroppen med iskall klart vatten ur en flaska ekade ett avgrundsvrål genom dalen... I det andra ekot kunde jag skönja vad som vrålats.

- Död åt dom djävlarna, orden klingade ut gradvis. Sedan kikade ett mulet ansikte in i tältabsidern...

-Jag hatar myggor, sa min vän med förakt.

Finns det någon ända berättelse som inte på något sätt lägger en negativ värdering kring MYGGANS/KONTTENS varande när det gäller vandring, paddling eller annat friluftsutövande... :-)

Hur många berättelser om friluftsliv (norr om Ronneby) passerar utan att en ända rad påpekar hur enormt mycket mygg som man stött på under resan. Vilken äventyrsberättelse jämför inte myggan med motordrivna flygfarkoster. När beskrivs myggan som en underbar varelse som är efterlängtad. Jag har under åren umgåtts med massvis med flugfiskare som borde älska myggan då den är en naturlig kost för ädelfisken. Aldrig har jag hört någon lovorda den.

Jag kan själv konstatera att jag flitigt använder myggan som en typ av svårighetsgradering . Om en tur har varit helt underbar och enkel, berättar jag gärna om hur stora myggorna var.

Här är några korta utdrag ur mina texter:

Utdrag ur: Pontonrodd och flugfiske i Kaitumälven.

"Drop off" Kaitum

Rotorbladen skar knivskarpt genom luften. I ett ögonblink lättade Helikoptern och sköt iväg som en kanonkula mot horisonten. drygt Tio sekunder varade tystnaden, sedan kom Myggorna...

Doften av fjäll smög sig in genom tältets myggnät. Det var underbart att ligga och lyssna på älvens dansande vattenvirvlar samtidigt som svala kvällspustar svepte in i tältet och smekte mitt ansiktet. På andra sidan myggnätet där satt myggorna och knotten, de var inte lika härliga. Varje tur är likadan. Stålsättning mot mygg är jobbig i början av äventyret mot slutet märker man de knappt.

Utdrag ur: På gröna bananer utför forsarna.

Vi lossadepackningen från pontonerna bar in de i stugan och började packa upp. Det tog inte många sekunder för myggorna att upptäcka deras nya gäster. Det kryllade av mygg. Stugan var stekhet av sommarsolen och så fort vi öppnade för att vädra vällde det in mygg. Jag hittade myggsipralerna i en av packväskorna och satte fyr på en bit. De är effektiva, de där myggsiralerna, men gör oftast att man själv inte vill vara kvar i närheten av dem. Ett kort överslag mellan mig och Tobbe och saken var klar. Utanför huset fanns det en mjuk mossbädd efter en lappkåta... Vi bestämde oss för att slå upp tältet, denna frihetsborg mot mygg.

Utdrag ur: RÖDINGFLUGFISKE I LAPPLAND...

Den blodröda helikopterkroppen gungade intensivare i takt med att hastigheten på den trebladade lyftanordningen ökade. Med vinden rivandes i videbuskarna och med ett öronbedövande dån lättade flygfarkosten och försvann i horisonten. Under ett par sekunder var tystnaden total, sedan kom myggorna. Det var dags för TV inspelning i Lappland.

Utdrag ur: Vildmarken från Kanot, vargen kommer!?

Någonting hade lyft från marken och rörde sig i ritning uppåt, mot mig. Precis som det är med cykling eller att gå för den delen, (har man en gång lärt sig kan man det) precis likadant är det med "slå ihjäl mygg" reflexen. På bråkdelen av en sekund hade mina handflator tagit far och sammanfogats mot varandra i en vid båge. Med ett ljudligt smack förpassade de myggan till en annan värld. R.I.P. Sommaren var här...

Utdrag ur: Öringjakt... Stiltje på tjärnen... harmoni...

Med snabba tag sparkade jag mig hemmåt. Knotten tilltog i takt med att jag närmade mig land. När jag väl kommit upp ur vattnet, tömt överfull blåsa och packat ihop mina grejer var knotten som ett inferno. Det jag upplevde där var den värsta anstorming av knott i hela mitt liv. Mitt myggnät var fyllt av knott. det var som en vägg av flygande bestar i luften. Väl inpackad i bilen kunde jag slappna av (fortfarande med myggnät eftersom det svärmade inne i bilen)...

Och nu senast har jag skapat filmen

Myggburken är räddningen på tältvistelsen...

Läste för ett par år sedan ur boken Vildmark: en bok för små och stora äventyrare - Bobbo Nordenskiöld... hur han konstruerade en myggbortjagare av en ölburk och lite grejer.

Jag har själv gjort en som fungerar utmärkt, det tog ca 1.5- 2 minuter att skapa den och då kan man även räkna in tiden det tog för mig att dricka upp ölen... :-)

Myggbortjagaren fungerar fantastiskt!!!

Nu finns en muggburkbortjagarfilm som jag har gjort..

Och bilder har förevigat mygg och andra flygfän.

Sebastian med armador av Mygg under fiskefilminspelning i Lappland

Törved löser många myggångestsituationer

Törved även kallad... KÄRVED :-)

Åter Sebastian som det ansikte jag skådade i 2 veckor.

Med myggbortjagaren kan man njuta av ett myggfritt tält.

Joakim

2011-06-30 19:14   UteMats
För dem som inte orkar lägga flera minuter på att se filmen kan den sammanfattas i en mening: Gör hål i övre sidan av en ölburk, ställ in ett värmeljus i burken och lägg en sterminotablett på burken - dricköppningen nedåt och botten där tabletten ska ligga uppåt. :-)

Svar 2011-06-30 20:56   Minnatur
Men om man, precis som jag, gillar små filmer om friluftsliv och inte är så enormt upptagen och viktig som Mats och hans tid (ca 3 min) och kanske tycker det är roligt med friluftstips... Då tycker jag att man kan kolla!

2011-07-01 00:38   UteMats
Jag tycker också att det är jättekul med fritidstips. Men jag tycker att det var dålig disposition att kavla ut ett tips till tre minuter som kan förmedlas på tre sekunder. Ingen stor grej alls, men jag trodde att man visade såna här saker för att få synpunkter. Sorry om du inte ville ha det...
Men som sagt, inget illa ment och bara min åsikt.

2011-07-01 12:38   Banankontakt
Jag gillade filmen i hela sin längd. Det blir liksom lite mer än bara ett praktiskt tips om man gör en liten minifilm av det hela. Skall testa göra en myggburk nästa gång jag tältar, men kommer nog använda något annat än en burk från Carlsberg....

2011-07-01 23:10   Minnatur
Vad kul... Jag håller mad dig. Jag njuter av andras filmer, bara att se naturen. Tänk en fiskefilm där man håller upp en fisk och berättar att man kastade ut och vevade in... Det räcker med 10 sekunder så vet man hur man gör... Men Gud vad tråkigt.
Vad det gäller ölen så blir det en myggbortjagare på Aleburk nästa gång... :-)

2011-07-03 10:47   avslutad121010
Mycket bra och informativ film.

Svar 2011-07-03 17:13   Minnatur
Tack Krister, i dagens film och tv skall allt gå så jäkla snabbt... Detta får väl betraktas som UR tv :-)

2011-07-14 15:23   Kal-P-Dal
Tack för filmen! Och tippset! Toppbra båda två. Fortsätt att göra filmer, jättekul att titta på. Jag hatar också mygg, fästingar och bromsar (finns alltför stora sådana anser jag), getingar har jag inte så stora problem med. Och flugor driver mig till vansinne fast dom egentligen inte gör nåt utom irriterar (fast det är dom bra på).

Svar 2011-07-17 23:44   Minnatur
Tack Thomas...

Landade för ett par timmar sedan efter att ha tillbringat 5 dagar i Kaitumdalen. Muggburken är rena dunderkuren mot myggor och knott... igår kväll hade det varit omöjligt att laga mat i absidern utan den uppfinningen...

2011-07-26 14:03   mifa
Testade buken i skärgården på ett besök hos en vän.
Första dagen hade vi mycket problem med flygfän Så andra dagen testade vi burken å det blev nästan helt flygfritt. Dock vet jag inte om lite berodde på vädret som drog in denna dag och det duggade lite.

Burken blir väldigt varm och välter lätt är de enda nackdelarna
Fördelarna överväger dock stort.
Mygg och knott fritt.

Svar 2011-07-28 00:17   Minnatur
Kyl att du provade den!!! Jag använde min uppe i Kaitumdalen förra veckan, hela Lappland var täck av mygg och knott... Bortsett vårt tält, nog fungerar den allt... Man kan fästa den i marken med en grov spik eller en extra tältpinne,,, genom dricköppningen på burken!!!

2011-07-29 13:35   4nders
En får tacka för tipset!

Svar 2011-07-29 23:01   Minnatur
Väl bekommen!

2011-08-17 13:48   Minnatur
Över 4000 läsare och 2000 knappt som sett filmen... Vilket genomslag!!!!

Vi önskar God Jul med det klassiska receptet på Runekakor. En riktig favorit i repris.

Norrskensentusiasten Carl Bergstrand ger sina bästa tips för att se och fota det färgstarka ljusfenomenet.