Klädsel för paddling

Lite om vad du bör tänka på inför valet av flytväst och paddeljacka.

Av: Karin Mentzing

Klädsel

De två kanske första klädesplaggen du satsar på för kajaking, är flytväst och paddeljacka. Dessa ting är speciella för kajaking, funkar inte så bra i andra sammanhang, i alla fall inte jacka, och den jacka som funkar bra för t.ex. vandring, är inte alls bra för kajaking. Den flytväst som funkar bra vid segling, funkar inte så bra för kajaking. Det ställs andra krav helt enkelt.

Flytväst

Nu vet jag inte om flytväst egentligen sorterar under rubriken "kläder", utan kanske snarare under "säkerhetsutrustning". Jag har också pratat en del om flytväst under rubriken "Utrustning" "säkerhets-".

Övrigt att säja, kan vara lite om olika modeller och kanske framför allt när det gäller färgval.

Flytvästen sitter överst i din klädsel och är det som andra sjöfarare ser av dig när du sitter i kajaken. Det är därför klokt att välja en färg som syns väl på havet, gärna gult, orange eller en inte alltför mörkt röd.

De gamla viktbeteckningarna för flytvästar är ganska oanvändbara, jag begriper egentligen inte vad som menas…..en person med mycket fett på kroppen flyter bättre än en med motsvarande vikt i muskelmassa. Och en lång mager person sjunker som en sten i jämförelse med en liten rundhylt, även om deras vikt är densamma. En människa med stor lungvolym flyter bättre än en med liten lungvolym (sålänge lungorna inte är vattenfyllda….)

En flytväst för havs- och skärgårdspaddling ska hålla 6 kilo flytande, det är drygt vad vi max väger i vattnet.

En flytväst för forspaddling har högre krav, dels är vattnet inte salt, vilket innebär minskad flytkraft. Dels är vattnet också turbulent med virvlar och sug som ibland vill dra ner en simmare. Så köper du en forsväst, kan du vara alldeles säker på att den funkar utmärkt i havet. Dessutom är den O.K. att använda den dag du kanske vill prova forspaddling också….

Många av forsvästarna träs över huvudet och det kan vara lite knixigt att få dem på och av. Men när de väl sitter på plats, är passformen ofta mycket bra. De flesta specialvästar för havspaddling har blixtlås frampå och detta ska naturligtvis vara gjort av plast, eller möjligen rostfritt. Men faktum är att även aluminium och rostfritt "rostar" lite i saltvatten. Ett bra alternativ är om det sitter ett blixtlås på sidan, från ena ärmhålan och ner. Då är det lättare att komma i och ur, men framsidan av västen är obruten.

Det är inte tokigt om västen är försedd med bogsersystem, men det är inte nödvändigt, utan går att lösa på annat sätt.

Fickor kan du ha mycket nytta av. Du vill ha åtminstone solglasögon, solskyddskräm, solstift för läppar, snacks och dricksvatten lättillgängligt när du paddlar. Fundera på om det finns fler saker du också vill kunna komma lätt åt (t.ex. kamera, kikare….) och om västen har fickor som rymmer alla dessa ting, eller var du annars ska förvara dem. Är du lite händig kan du dock förse västen med fler fickor själv när du kommer hem till syskrinet.

Något som definitivt ska sitta på en flytväst, är visselpipa!! Finns ingen på den väst du väljer att köpa, så köp omedelbart en visselpipa och fäst den på ett ställe där du lätt kommer åt den, även om du ligger i vattnet och har djupfrysta fingrar. Din röst bär inte långt om det blåser och dånar från bränningar.

Det är bra om västen är sydd i ett ganska kraftigt tyg, gärna corduraväv, så den håller för att du krälar över kajaken vid räddningsövningar och annat.

Jacka

En bra paddeljacka bör vara kort i livet, för att inte bylsa upp sig till en skrymmande korv runt midjan. Den ska helst vara av anoraksmodell, dels för att minsta möjliga mängd vatten ska tränga in till din undertröja och dels för att ett blixtlås lätt kan trycka och skava när det kläms mellan flytvästen och din kropp.

En bra kapuschong är mycket bättre än sydväst. Den skyddar nacken bra mot både vind och regn.

Ärmarna ska ha generös skärning, så att du inte hindras eller får skavsår i armhålorna när du paddlar. Det är också jättebra med latexmuddar runt handlederna. Det finns inget annat material som så effektivt stoppar vatten från att rinna in i ärmen och sedan vidare ner via armhålan för att slutligen landa i sitsen och göra livet surt för rumpenstumpen.

En kajakist vars paddeljacka inte har latexmuddar runt handlederna känns lätt igen enligt följande metod: Vinka glatt åt en kajakist. Om dennes leende stelnar till en plågad grimasch när hon/han höjer sin arm i svarshälsning, så är det en latexmuddslös kajakist.

Helst vill du också ha jackan i ett material som "andas" för att slippa bli alldeles sjöblöt av svett. Sedan har vi detta med färg igen. Jättebra om ärmar och kapuschong har en väl synlig färg!

Vissa paddeljackor är gjorda i ett kraftigt tyg och andra är tunnare. Paddlar du mestadels under den varma årstiden, kan det bli väl varmt med en kraftig jacka. I riktigt ruskväder är det däremot himla skönt med en jacka som får dig att känna dig riktigt ombonad.

Genomför också en immitation av väderkvarn när du provar paddeljackor och ta en funderare över hurpass mycket prassel du kan acceptera. Det är väldigt olika hur mycket sådant ljud olika material ger ifrån sig.

Vissa paddeljackor är dubbla runt midjan och det är tänkt att kapellet ska gå upp mellan dessa båda lager. Igen är det så att i ruskväder känns det himla skönt att ha en rejäl barriär mot elementens raseri, men betänk hur många lager textilier du får runt midjan: undertröjan går ner, långkalsingar och regnbyxor går upp, kanske ytterligare en tröja går ner, ett lager jacka går ner,(ofta neopren)  kapellet går upp, nästa lager jacka går ner och ytterst kommer flytvästen…..det blir VARMT!!! Somsagt, fundera över vilket sorts klimat du MEST paddlar i och anpassa klädseln därefter.

Övrig klädsel

Här kunde jag ta upp åtminstone ett par timmar av din tid, och jag ska så småningom fixa till en liten länk till någon undangömd sida där vi går in på detaljer, tar in läsarnas tips, idéer och erfarenheter om varje tänkbar vändning av detta oändliga ämne.

Vad jag bara vill tjata lite om igen, är detta med bomull. Detta mjuka härliga material som jag helst väljer till det mesta av mina vanliga kläder är alldeles kass när det blir blött, även varma dagar. Uteslut bomullskläder ur paddelsortimentet, även t-shirt och underbyxor (eller kanske snarare särskilt t-shirt och underbyxor). Prova ullfrotté, polypropylen eller annat konstmaterial.

2002-03-13 23:18   Per-Arne
Hallo! Komentar angående latexmuddar på paddeljacka: Tätt o bra men försämrar ventilationen betydligt vid långfärd...

2002-03-28 11:03   bajdarka
Betyg: 5
allt jag behövde veta

2003-06-09 22:11   Matspalats
Betyg: 4
Mycket bra info.

2003-10-31 02:32   michaelolsson
Bra information.

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Är man ute och rör sig i naturen regelbundet så är det klart att man då och då stöter på djur. En del av dessa möten är mer minnesvärda än andra. Här ... 4 kommentarer
Vattensportare använder ofta torrdräkter. Dräkterna behöver ses över ibland. Sömmar kan läcka, dräkten kan ha skador och latextätningarna behöver ...
En efterlängtad tur i tvåmanskajak tillsammans med barnen fyra och åtta år gamla. 2 kommentarer
Anna Björnström har skrivit och illustrerat boken "Brisk och havskajaken" som handlar om en dag i kajaken på havet ur ett barns perspektiv. Här är ...