Fredrik Sträng i BC Shishapangma

Shishapangma BC välkomnar med en fet förkylning!

Om det har varit dött gällande uppdateringarna så beror det på att en förkylning avtrubbat mig, slagit mig med en hård rak höger och gjort mig semi-koma. Man är äntligen i Shishapangma BC, en gigantisk fotbollsplan med gräs rinnande vatten, inget damm och skräp som flyger runt omkring och man ser kritvita berg mot söder. Det är med viss frustration som jag
säger att det är sista gången jag åker via den kinesiska byn och betong gettot Nylam. Det är självfallet där jag ådrog mig förkylningen och det
är med lättnad som jag lämnat stanken av piss och skräp bakom mig.

Dock får byn några pluspoäng eftersom de omkringliggande bergen bjuder på sagolika vyer över Tibets böljande bruna landskap och de goda
förutsättningarna till bra acklimatiseringsturer. Dock råder jag framtida äventyrare till att välja att flyga till Lhasa och köra till Everest BC, Shishapangma eller Cho Oyu. Ni har då möjligheten att nästan kunna ta på Everest topp från flygplanet, ni kan besöka världsarvet Potala där alla Dalai Lamas bott tills den 16:e som nu lever i exil.
Måtte han få återvända ostört i framtiden! Ni får dessutom se mer av Tibets sterila dock förförande landskap. Själva Tibet har en medelhöjd på ca: 4000 m och är lika stort som Europa. Är är det inte svårt att åka vilse. Det är nämligen få vägar och de flesta leder till Lhasa.

Ja, då ligger man här och hostar upp slem, är helt slut som människa och tittar på den vackra silluetten av Shishapangma som reser sig över molntäcket. Jag ska ligga här och koma några dagar och hoppas på det
bästa. Jag har mediciner från det ryska alfabetet och jag vårdar mig väl så det här ska allt gå bra! Om du tycker att det är lite grått och mulet och lite regningt och trist på jobbet så kan du väl tänka på mig, jag lovar jag hade bytt jobb med dig för att slippa dessa baciller på 5000 m höjd där återhämtningsförmågan är begränsad. Jag skickar en
bild från La Loa pass på 5000 m där vi körde bil över igår. I molnfria stunder så skulle man kunnat sett Shishapangma bakom mig, men det kommer nog allt bilder på det berget framöver, oroa er inte.
Ha det nu gött, ha kul, simma lugnt och kör så det ryker!
m.v.h. Fredrik Sträng

fredrikbc

Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
Lägret är ett samarbete mellan Matilda Söderlund och Haglöfs för att göra klättring mer jämställt.
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Sommaren 2013 gjorde André tillsammans med en god vän ett försök att bestiga Pik Lenin i Pamirbergen. Dåligt väder tvingade dem att avbryta ... 1 kommentar